THE ONGOING MOMENT
LYCKAD NATURFOTOFESTIVAL I HÄSSLEHOLM
Glädjande att naturfotodagen är tillbaks i Hässleholm. För egen del fick jag fullt utbyte av dagen och ännu en ny insikt om hur viktig naturfotografin är. Imponerad av Jan Grahn som visade upp ett livsverk som inte fastnat i djupa plogfåror utan visade på en avundsvärd vitalitet. Mats Andersson och Patrik Larsson visade på en spännande ingång i naturfotandet, ett intimt skapande som kan betecknas som ren bildkonst och ställer krav på betraktaren. Här var det inte frågande om traditionella landskap eller artbekräftande naturfoto utan sinnenas möjlighet att tolka. Photonaturas bildspel med levande kammarmusik blev en ny upplevelse liksom Felix Heintzenbergs skymnings, natt och gryningsbilder. Som pricken över det hela kom Peter Gerdehag och gav en fantastisk inblick i hur riktiga lyckliga och annorlunda liv kan levas i samklang med naturen. En dokumentation som slår det mesta i insikt om oss människor och hur olika vi kan vara och fungera. Kort sagt en fantastisk fotodag i Hässleholm.
NATURFOTOGRAFIN SOM VÅR TIDS VIKTIGASTE OPINIONSBILDARE?
Är naturfotograferna vår tids bästa opinionsbildare inom fotografin genom att fokusera på vårt största samtids och framtids hot - att vi utarmar och spoliera vår jord. Ingen fråga någonsin har varit så viktig för oss människor.
Mattias Klum och Sebastiao Salgado tillhör de fotografer som gör en enorm insatts för att förklara och visa på möjligheter att rädda det som räddas kan. Och detta gör de utan att smiska någon på fingrarna, istället konstateras och visas på möjligheter. Beundransvärt.
I början av fotografins framväxt såg fotografin sin möjlighet att dokumentera och visa fram de olika fasor som krig, fattigdom, svält och övergrepp ställde till med. Historiskt fick detta genomslagskraft och legitimitet. Idag när bildflödet är så stort och kan skildras på så många plan av så många människor som har tillgång till en smartphone och någon delningstjänst på internet så har den "gamla" fotografin till stor del mist sin förmåga på detta området. Den gamla "goda" tiden för denna typ av foto är enligt min uppfattning borta ur den meningen att den skulle ha en större betydelse eller påverkan på oss människor inklusive politiker.
Så min fråga blir naturligtvis om den traditionella dokumentära fotografin har hängt upp sig. Varför finns det inte fler fotografer som är intresserade av att skildra vår samtids viktigaste överlevnadsfråga. Har den traditionella fotografin blivit så mainstream att alla håller sig inom sin flock och gör det man alltid har gjort?
Fotografin, tekniskt, har utvecklats men var är den när det gäller att skildra vår tids riktigt stora fråga. Sorgligt nog är inte Syrienkrig, journalist mord i Afghanistan eller andra hemskheter det som ödelägger mest för oss människor utan det faktiska klimathotet är vår ödesfråga.
FOTOKONST ELLER KONSTIG BIL(D)
Ett par välkända och intressanta bloggar här på fotosidan har haft ett resonemang om fotokonst och navelskådande galleribilder. Ytterst handlar det om något så svårt som att besvara frågan om vad som är bra fotografi. Alltså närmast ett skott ut i natten som träffar lite olika. För min egen del går jag på magkänslan. Därför bromsade jag in och tog denna bild en mars månad för ett par år sedan vid en Österlen väg.
Bilen/bilden kan också se ut så här. Så konstigt är det.
BARNBILDER OCH REALISM !
Jag har svårt för många barnbilder där det finns arrangemang och "pålagt" skimmer av så kallad lycka. För mig fungerar det bäst när det oförställbara, djupt koncentrerade ögonblicket kan fångas. Sitter sedan finkläningen på eller om det finns lite snor under näsan och spill på tröjan så är det underordnat.
Realism är kanske ett start uttryck för mina två bilder här men i vart fall speglar de personlighet och i första bilden också en form av identifierbart tidsdokument för framtiden.
NÅGOT AV EN VERTIKAL DIPTYK UTE OCH INNE
Vad kan en växt i ett fönster egentligen avslöja.
Jo, att här bedrevs industriell verksamhet till början av 20 hundra talet. Sen tog det slut men växten lever kvar i sitt polymera tillstånd.