EXPONERAT/ Jag blir gärna upptäckt

Läser i Joakim K E Johanssons blogg att gatufotografens största dilemma är att bli upptäckt.

http://www.fotosidan.se/blogs/joakimke/att-bli-upptackt-gatufotografens-dilemma.htm

Och visst är det så att bilden man först tänkte ta då kan försvinna, men jag har ingenting emot att bli upptäckt. Det leder ofta till intressanta möten och samtal med människor samt möjlighet att i lugn och ro ta några bilder. I gatufotopoolen har det ibland varit diskussioner om sådana här bilder, gatufotoporträtt, är "riktigt" gatufoto och följer poolens regler. För mig är möten med människor intressant och spännande och de bilder jag då kan ta lika mycket gatufoto som de bilder jag tar oupptäckt.

Här kommer bilder på några av mina möten:

/Krister

Inlagt 2012-05-04 12:35 | Läst 7873 ggr. | Permalink

"Fina bilder, Krister! Man kan väl säga som så, att bli upptäckt när man håller på med gatufotografi, påverkar bilden. Sen om det är negativt eller positivt (för resultatet) är nog olika från gång till gång. Jag tycker också att det är en trist inställning att visa inte räknar gatuporträtt som gatufotografi. Men ibland kan jag förstå att man sätter upp fasta regler, som i t ex Gatufotopoolen här på FS, för att man ska kunna dra gränser. Skulle nog bli ganska svårt för poolvärden att avgöra vad som är gatuporträtt och vanliga porträtt. Jag vet inte.."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Tycker dina bilder är väldigt trevliga - om detta är människor du ej träffat tidigare så är det suveränt - blir dock lite undrande över att man som gatufotograf inte ska bli upptäckt ?? Är det så? i såna fall innebär det att gatufotografer smyger omgring och tar bilder i smyg??
Då behövs ju bara en tele ... dina bilder med tydlig kontakt mellan fotograf och personen på gatan måste väl vara svårare?
Vem vet - när dom går hem efter detta möte så är det säkert många som tycker - hmm , vilken trevlig fotograf ..

Så ser dina bilder ut i alla fall - mycket trevligt.
Gillas skarpt.
Ha en bra helg.
//Glenn
Svar från Krille-K 2012-05-05 22:50
Tack för din kommentar Glenn, roligt att du gillar mina bilder.
Människorna på bilderna har jag inte träffat tidigare, det är spontana möten på gatan. När det gäller att inte bli upptäckt så finns det olika uppfattningar, en del menar att en gatufotograf ska vara som "en fluga på väggen" och inte märkas. Den uppfattningen har inte jag.
Ha det bra
/Krister
Håller helt med dig vad gäller dina fina gatufotobilder! :)
/B
Svar från Krille-K 2012-05-05 22:51
Tack så mycket Bengan.
/Krister
Superfina bilder Krister. Och jag håller med dig. Några av mina absolut bästa gatufotobilder har också kommit till genom kontakt.

Däremot har jag märkt (som jag skriver i mitt inlägg och som du också påpekar) att den sortens bilder inte alltid räknas som "riktiga" gatufotobilder. En i mitt tycke väldigt trist inställning.
Joakim K E Johansson 2012-05-04 13:44
Måste också tillägga en sak. Det jag syftar på i mitt inlägg handlar inte om gatufotoporträtt.
Svar från Krille-K 2012-05-05 22:55
Tack Joakim, kul att du gillar mina gatufotoporträtt.
Det är som du säger lite trist att de inte alltid räknas som "riktigt" gatufoto.
Ha det bra
/Krister
Du är kanonbra på att få kontakt med folk, i alla fall utifrån de bilder du visar. Sen om man ska upptäckas eller inte är en helt annan sak. Det brukar bli lite olika typer av bilder och det finns som tur var utrymme för bägge.

Trevlig helg!

mvh Tommy
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:00
Tack för din kommentar Tommy.
Och visst finns ska det finnas utrymme för olika typer av bilder, jag tycker bara det är lite trist att den här typen inte platsar i Gatufotopoolen.
/Krister
För mej är detta bättre gatufoto än vad som vanligen visas på FS, dvs ofta bara ryggar på människor. Här ser man öppna männsikor med personlighet och go kontakt med fotografen. Skit i påhittade regler och kategorier och kör ditt eget race. De bilder du visar här är jättegoa.
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:02
Tack för din kommentar Björn, roligt att du gillar mina bilder.
Och jag fortsätter att köra mitt eget race.
/Krister
JanKw 2012-05-11 13:59
För en gångs skull är jag helt enig med Bengt ;-). Detta är ju jättefina bilder. Den rena gatufotografin kan ge spänning och hjärtklappning. Om det är det man vill ha.
En suverän upptäcktsresa!
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:03
Tack ska du ha Jan-Olof.
/Krister
Hej Krister,
Pooler är ointressanta.
Människor är intressanta.
Härliga bilder allihop.
Helghälsningar
Ronny Persson Helsingborg
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:05
Tack så mycket Ronny.
/Krister
Mycket bra bilder Krister :)
Det är på grund av det som du nämner som jag har valt att kalla mig för dokumentärfotograf. I den termen ryms förövrigt alla de olika stilarna som jag rör mig mellan.
//Mikael Good
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:08
Tack Mikael, roligt att du gillar mina bilder.
Och dokumentärfotograf är en bättre term än gatufotograf som är ett ganska luddigt begrepp.
/Krister
Hej Krister . Inte spelar det så stor roll om man blir upptäckt. Visserligen kanske man har förlorat charmen med det spontana i en bild. ( Håller inte med Björn om att det oftast är ryggar...). Men ett annat bildberättande av värde tar vid, som ofta med sådan kontakt blir väldigt bra bilder. Jag tycker nog att mina bästa bilder finns med i bland dem, just kontakt. Problemet är nog ändå, att om, alla med sina iphone pocket kameror plåtade varandra medvetet,och porträttlikt i gatumiljö skulle det nog finnas en risk att vi drunknade i personliga relationer och bilder på gf poolen . Vi utgår ofta helt naturligt från ett blogginlägg i från en BRA fotograf. Men det är fritt att gå med i GF poolen , och alla är inte bra fotografer, men har samma rättigheter och skulle säkert slåss för sitt. Kanske bra för nytänkande, men också en risk för uppgivenhet i bland seriöst tänkande fotografer, och att de
därmed lämnar Poolen. Mvh Bengt PS Härliga bilder
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:32
Tack för din kommentar Bengt och roligt att du gillar mina bilder.
När det gäller reglerna i GF-poolen så har jag inga problem med dem och förstår problematiken. Sedan kommer det alltid att finnas olika uppfattningar om vad som är gatufoto, det finns idag bilder i GF-poolen som jag inte tycker platsar där.
Mvh
Krister
PS Såg att du gör dig av med Nexen, du har inte funderat på en Fuji X100. Jag trivs bra med den och tekniskt ger den bra bilder.
Bruce Gilden har gjort själva upptäckten till sin grej. Jag tycker hans bilder är bra, om än integritetskränkande med att slå en blixt i nyllet på folk utan vidare. I USA finns uttrycket candid photography där man tar en bild utan motvets vetskap eller medgivande. Gatufoto har väl inget med detta att göra. Eller? Kanske en annan grej i Karlskrona, där det författats en manual för gatufotografi på orten?
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:37
Bruce Gilden är en bra fotograf men jag är inte så förtjust i de bilder där han slänger upp kameran i ansiktet på folk.
Det är som du skriver integritetskränkande.
Tack för din kommentar.
/Krister
Härliga bilder Krister, gillar verkligen kontakten du fått med dessa människor. Allt blir mer äkta liksom.
Hälsn//Rolf
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:37
Tack så mycket Rolf.
/Krister
Hej Krister . Inte spelar det så stor roll om man blir upptäckt. Visserligen kanske man har förlorat charmen med det spontana i en bild. ( Håller inte med Björn om att det oftast är ryggar...). Men ett annat bildberättande av värde tar vid, som ofta med sådan kontakt blir väldigt bra bilder. Jag tycker nog att mina bästa bilder finns med i bland dem, just kontakt. Problemet är nog ändå, att om, alla med sina iphone pocket kameror plåtade varandra medvetet,och porträttlikt i gatumiljö skulle det nog finnas en risk att vi drunknade i personliga relationer och bilder på gf poolen . Vi utgår ofta helt naturligt från ett blogginlägg i från en BRA fotograf. Men det är fritt att gå med i GF poolen , och alla är inte bra fotografer, men har samma rättigheter och skulle säkert slåss för sitt. Kanske bra för nytänkande, men också en risk för uppgivenhet i bland seriöst tänkande fotografer, och att de
därmed lämnar Poolen. Mvh Bengt PS Härliga bilder
Jag tror faktiskt inte att jag skrivit det förut, men dina personporträtt av allehanda slag sticker verkligen ut på ett bra sätt. Högkvalitativt helt enkelt.

Vad gäller det här med att bli sedd så är det väl egentligen två olika skolor och en fråga om vad man är ute efter. Att inte bli sedd handlar ju om att vara en "fluga på väggen" som inte ändrar det som sker framför kameran. Blir man sedd eller interagerar så händer det något annat än vad som hänt om man inte varit där. Egentligen är det inte unikt för just fotografering på gatan. Jag ser inte varför det ena skulle behöva utesluta det andra.
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:40
Tack för de berömmande orden om mina bilder, det gör mig glad.
Och visst är det så att det ena inte behöver utesluta det andra, man kan ta bilder både upptäckt och oupptäckt.
/Krister
Håller med dig Krister.
Livet handlar om möten, och om man inte kan kalla detta gatufoto, vad är då gatufoto?
Alla de gamla stora mästarna som vi ofta sneglar mot fotograferade möten, många ingick dessutom i den sfär de fotograferade. Ingen skulle nog påstå att Doisneaus, Ronis eller Cartier-Bressons gatubilder inte var gatufoto. Det "anonyma" gatufotandet är ju egentligen en annan gren av samma genre med föregångare som Frank, Winogrand, Meyerowitz m.fl. Man skulle kanske kunna snacka om en Europeisk och en Amerikansk gren av gatufotande. Ingen av dessa var dock "renlärig". Hur som helst är ju gatufotopoolen definierad så att endast den ena grenen ryms, vilket jag tycker är lite trist. För övrigt är du överlägsen på just den här typen av bilder.
-affe
bassa 2012-05-04 17:33
Hej Affe, Jag tycker vi alltid talar förbi varandra när det gäller gatufoto. Det känns hela tiden som om någon skulle påstå att den omedvetna bilden skulle stå högre i kurs. Det tycker inte jag. Men om man skulle strunta i regelverket här på GF poolen så finns risken att som du så riktigt påpekar att kanske den bäste gatufotografen inte bara i den här typen av bilder enligt mig, tröttnar om det dagligen östes in bilder från pocket kameror iphones på polalare semestrar OSV. Det är det som jag ser som ett problem och inte bra bilder med kontakt...... Vi kan ju ändå njuta av Kristers blogg, och hans fina bilder och berättelser. Men bevare mig väl ! tänk om hans fina bilder drunknade i skitbilder som ideligen matades in på folk som någon ansåg sig fått kontakt med typ vänner på facebook OSV
Det är den faran jag tänker på.Jag vill inte riskera att Kristers fina bilder som lyser förtroende och tillit, till personerna blandas med r ytliga skitbilder Jag hoppas verkligen att du förstår vad jag menar.
/ Bengt
alf109 2012-05-04 17:48
Bengt, jag förstår problematiken.
Jag har heller inga problem med att acceptera de regler som satts upp i GF poolen.
Men jag tror att en annan framkomlig väg vore att man helt enkelt blev lite tuffare i sina bedömningar.
Om det inte varit så politiskt inkorrekt så skulle man ju kunna be alla de som lägger upp bilder att fråga sig själva om bilden kunde ha något intresse för någon annan än sig själv innan man lade ut den.

Dessutom tycker jag att det finns en ganska väsentlig skillnad mellan dessa spontana tillfälliga möten och kompisbilder i stadsmiljö. Och det är ju inte svårare att plåta ryggtavlor på övergångsställen med sin iPhone än att plåta vänner på samma gata?
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:44
Vi har samma uppfattning om vad som är gatufoto.
Tack för kommentaren Affe.
/Krister
2012-05-04 16:53   Johan
Det finns en hel del klokhet i det du skriver. Jag har aldrig förstått mig på varför man inte får bli upptäckt som gatufotograf.

Dina bilder innehåller både ömhet och närhet. Människorna ser ut som gamla vänner, för man får nämligen känslan av att man känner dem. Vackert!

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:46
Det har jag heller aldrig förstått.
Tack för din kommentar Johan.
/Krister
Jag lirar på din planhalva Krister ;). Det här är ju typiska win-win-situationer som ger så mycket. Både för fotografen och de avporträtterade. Skönt avslappade bilder.

/Torbjörn
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:47
Tack Torbjörn, kul att du gillar mina bilder.
/Krister
I dagens läge så har nästan alla en kamera och alla kan då såklart också kalla sig gatufotografer!
Annars e det mobbing om man påstår nå't annat! :) Ingen tar skit liksom! ;)
Se'n tror jag, ursäkta mej, att det trots allt inte automatiskt kommer bra gatufotobilder ur alla kameror...
Men många bilder blir det i alla fall!
Å det e väl bra!? ;)
/B
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:49
Jag tror mindre antal bilder vore bättre:)
/Krister
Affe, Att plåta ryggtavlor med iphone är minsann inte lätt, kolla Johan Pihls bild smyger.
Mvh Bengt
Snygga porträtt! Verkligen snygga! =)
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:50
Tack så mycket Heléne.
/Krister
Porträtt i miljöer, det är fina grejer det. Skägget och den sista blir mina favoriter denna gång
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:50
Tack så mycket Thomas.
/Krister
Väldigt fina bilder! Är helt övertygad om att du blir upptäckt förr eller senare;)

/Stephan
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:51
Tack Stephan.
Vi får se om jag blir upptäckt:)
/Krister
Fina bilder, Krister! Man kan väl säga som så, att bli upptäckt när man håller på med gatufotografi, påverkar bilden. Sen om det är negativt eller positivt (för resultatet) är nog olika från gång till gång. Jag tycker också att det är en trist inställning att visa inte räknar gatuporträtt som gatufotografi. Men ibland kan jag förstå att man sätter upp fasta regler, som i t ex Gatufotopoolen här på FS, för att man ska kunna dra gränser. Skulle nog bli ganska svårt för poolvärden att avgöra vad som är gatuporträtt och vanliga porträtt. Jag vet inte..
Svar från Krille-K 2012-05-05 23:56
Tack Johan kul att du gillar bilderna.
Visst blir det en annan bild om man blir upptäckt, sedan om det blir bättre eller sämre varierar väl.
När det gäller GF-pollens regler har jag inga problem med dem och förstår problematiken.
/Krister