EXPONERAT
EXPONERAT/ "Nära är kung"
"Nära är kung" - det är en kommentar jag en gång fick på ett av mina gatufoton. Jag håller med, för mig är nära en viktig faktor vid gatufotografering.
Och med nära menar jag att våga kliva fram det där extra steget, inte att att använda teleobjektiv. Bilderna i den här bloggen är tagna med för fullformat motsvarande 24 och 28 mm brännvidd.
Sedan ska man inte generalisera, det är klart att det finns massor med mycket bra gatufoton tagna på avstånd men personligen har jag en förkärlek för bilder där fotografen kommit nära.
Reagerar inte folk kanske du undrar. Visst händer det att någon tittar undrande eller frågar vad man håller på med men jag har aldrig upplevt att någon blivit arg. Det är viktigt att man är öppen och visar att man tar bilder, att smyga omkring ser bara misstänkt ut.
På den här bilden ser ju ett par av tjejerna lite undrande och misstänksamma ut men sekunderna efteråt brast alla ut i skratt. Ögonkontakt och ett leende kommer man långt med.
/Krister
EXPONERAT/ Jag blir gärna upptäckt
Läser i Joakim K E Johanssons blogg att gatufotografens största dilemma är att bli upptäckt.
http://www.fotosidan.se/blogs/joakimke/att-bli-upptackt-gatufotografens-dilemma.htm
Och visst är det så att bilden man först tänkte ta då kan försvinna, men jag har ingenting emot att bli upptäckt. Det leder ofta till intressanta möten och samtal med människor samt möjlighet att i lugn och ro ta några bilder. I gatufotopoolen har det ibland varit diskussioner om sådana här bilder, gatufotoporträtt, är "riktigt" gatufoto och följer poolens regler. För mig är möten med människor intressant och spännande och de bilder jag då kan ta lika mycket gatufoto som de bilder jag tar oupptäckt.
Här kommer bilder på några av mina möten:
/Krister
EXPONERAT/ Ruffsig och hästsvans
När man som jag håller på att dokumentera människor som arbetar kring Slussen så kommer man naturligtvis också till Salong Ruffsig i Blå Gången.
Här har Chrichan under 21 års tid gjort sina kunder snygga i håret.
Själv föredrar Chrichan hästsvans.
Det är alltid kul att titta in på Salong Ruffsig, hos Chrichan kan man diskutera allt mellan himmel och jord. Sist jag var där gick samtalet från hur mycket vatten det går åt för att tillverka ett par jeans, vidare till Elisabeth Ohlson Wallins bilder för att till sist sluta med en diskussion om Iggy Pops senaste konsert på Gröna Lund.
Tyvärr kommer också det här charmiga stället att försvinna inom några år när nya Slussen ska byggas.
/Krister
EXPONERAT/ Smällare, rökfacklor och öl
Varje år inför första hemmamatchen samlas Hammarbys fans vid Medborgarplatsen för att sedan marschera till Söderstadion. Då är det full fart på Söder med hejaramsor smällare, rökfacklor och en hel del öl.
Och i matchen vann Hammarby över Halmstad med 1-0.
/Krister
EXPONERAT/ Lasse håller Slussen rent
Slussen som det ser ut idag kommer att försvinna. Tycker därför att det är intressant att dokumentera miljö och människor som nu finns vid Slussen i Stockholm. I en tidigare blogg visade jag bilder från musikaffären.
http://www.fotosidan.se/blogs/exponerat/exponerat-musik-film-och-lite-porr.htm
Så här skrev Micke Berg om de bilderna:
"Krister Klereus, är en dokufotograf, som tog några helt fantastiska bilder i Slussen. En skivaffär, en dokumentation, som lätt skulle platsa på Stadsmuseum. En slags dokumentär skatt."
Att få höra sådant blir man glad av, tack så mycket Micke. Och uppmuntrad av det fortsätter jag att visa bilder från Slussen. Idag på Lasse som är Slussen-värd. Han är en av dem som håller Slussen rent efter alla som skräpar ned.
Något som retar Lasse mycket är alla affischer som sätts upp olagligt. Varje dag startar han med att riva ned det som satts upp under kvällen och natten.
En vanlig dag plockar Lasse 200-300 liter skräp. Sommartid kan det bli dubbelt så mycket.
Jag undrar ibland hur det ser ut hemma hos folk säger Lasse, som tycker att man ska lämna en plats som man vill finna den.
Nästa gång du passerar Slussen så tänk på att inte skräpa ned så gör du dagen lite lättare för Lasse och hans arbetskamrater.