Gamla flygplan
Äntligen har Västerås Flygmuseum åter öppnat portarna för medlemmar och allmänheten igen. Dock med med restriktioner på antal samtidiga besökare. Men det skulle bli kul att åter få se de gamla veteranplanen som när de inte flyger visas upp för besökare i en hangar.
Vi hängde på låset och blev insläppta lite tidigare så vi fick hangaren för oss själva en stund innan det började dyka upp flera.
De flesta flygplan är klara efter vinterns arbete med service och genomgång men några står fortfarande isärplockade. Flygmekanikerna jobbar på och berättar en och annan historia vid kaffepauserna.
Ibland öppnas de stora hangarportarna och en kärra rullas ut för provflygning. När Corona restriktionerna är över så kan man själv få åka med en sväng för en peng.
Vi fotar på och fikar och har en väldigt kul söndag.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Hälsn!
Tack Jan!
MvH
Johnny
MvH
Johnny
I Varberg på Getterö har jag sett flygplan några gånger men tror inte det är för besökare utan endast ute. De kan stå uppställda innan flygtur
MvH
Johnny
Jag tycker också att det är väldigt intressant - jag har besökt ett liknande museum här i DK.
Jag tror att du borde vara glad att det inte var så många besökare. Då blev det lättare att fotografera flygplanen, men det är svårt att komma riktigt på avstånd och få hela planet på bilden. Jag hade samma problem och det är därför detaljbilderna är så viktiga här. Det var också en sccop som du kunde fotografera en i luften - super.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Detaljbilderna är intressanta. Det var en stor bonus att de flög just denna dag.
Tack Erik!
MvH
Johnny
Hälsningar Lena
När man fått en spruta så kanske man kan besöka Norge igen och kika runt lite.
MvH
Johnny
Jag utbildade mig mellan 1967 och 1969 på Johannisbergs Flygteknikerskola som då låg vid kanten av sportflygfältet. Våra lärare var gamla Flygvapen-tekniker och alla våra flygplan var gamla Flygvapen-trotjänare såsom Draken, Lansen, Tunnan, SK 60 och någon Alouette-helikopter. På sportflygfältet fanns Piper Cubbar, Cessnor och någon dubbelvingad Tiger Moth samt segelplan som Bergfalkar och Phoebus. Det var en härlig miljö i skolan med väldigt duktiga och kunniga lärare.
Alla elever inkvaterades på Lövuddens Elevhem som drevs av KFUM. Det var inte en helt klockren matchning av halvvilda flygintresserade ungdomar från hela Sverige och en personal som nog var mer vana vid troende ungdomar och fridfulla "samkväm med tillhörande bönestund" än de elever de faktiskt hade fått.
De nya eleverna var mer intresserade av öl och brännvin och tjejer än den hallonsaft som var standarddrycken på KFUM:samkväm. I början kom det in tjejer i personalen och nattade oss och prickade av oss vid 10:00 och såg då till att alla låg i sina sängar. Det gick i någon vecka innan det helt urartade i skamliga förslag till den kvinnnliga personalen som skulle sköta "nattningen", efterföljande krissamkväm med mer bullar och hallonsaft samt nya mer verklighetsanpassade regler.
Det hände en massa saker som bara måste hända när man föser ihop en massa killar i övre tonåren som hade alleles för mycket fritid, alldeles för liten styrning och alldeles för mycket kreativ och ofta destruktiv energi. Polisen var på frekvent besök inte minst eftersom killarna på Styr och Regler-linjen byggt en illegal radiosändare och hade öppnat piratradiostationen Radio Lövudden. Skollärarna var nog i smyg lite stolta över tilltaget som då var kriminellt men ledningen för Lövudden var nog närmast skräckslagen.
Stort tack för din kommentar Sten-Åke och tack för att du delade med dig om denna underbara historia. Många skratt blev det och kul att får höra hur det gick till som förr.
MvH
Johnny
Vi motorkörde vår SK 16 på skolan och herre mi je vilket jäkla rassel. Man trodde den skulle skaka sönder. Om jag inte minns fel satt det en "snapsspruta" som man fick pumpa med ordentligt vid starten. Det var grejor det, inte bara nån fjollig jäkla choke.