Foto bloggen
Törnskatan
Igår tog jag och gjorde ett återbesök till vassen som jag besökte i lördags. Tänkte att jag att skulle se om jag kunde få lite bättre bilder på mitt nya kryss. Igår var det dessutom mindre folk på platsen så chanserna att göra ett mer seriöst försök var goda. Jag stod en stund på håll och spanade i kikaren och lärde mig rörelsemönstret på törnskatan och sedan var det bara att sätta sig på lämpligt ställe och invänta den.
Några bilder blev fångade.
.
Jag hittade åt törnskatan rätt så snabbt i kikaren. Den höll till på ungefär samma ställe som i lördags. Nu flög den dock väldigt ofta till det staket som på lördagen var upptaget med folk.
.
Jag satte mig lite skymd av vassen i närheten av den sträcka på staketet som den trivdes på. Och efter ett tag landade den framför mig.
.
Plötsligt tittade den intensivt bland vassen och dök ned.
.
Och upp kom den med en med en smaskig vårtbitare.
.
.
.
.
Lördagmorgon bland vassen
I morse blev det en liten efterlängtad tur ut i naturen. Till en plats jag valt ut kvällen innan. På denna plats hade man sett törnskator i veckan. En art jag ännu inte har på min artlista. Bra kombination att få komma ut i naturen för lite återhämtning och samtidigt få chans på ett nytt kryss. Även fast vädret var gråtrist och lite regn som föll ner så blev det en härlig morgon med ett gott morgonkaffe ute i det fria.
Några bilder blev fångade.
.
En morgonpigg sävsparv fanns på platsen när jag anlände.
.
Fin miljö att vara i och koppla av.
.
Jag såg några fotografer på platsen som jag gjorde sällskap med. De var där för att få se och fota blåhake som sträcker genom Sverige nu. Van som man blivit med åren så håller man ett öga på den nära omgivningen också. Här har två blåhakar landat på ett par meters håll mellan oss fotografer och de tittar lite nyfiket en kort stund innan de drar vidare.
.
Törnskatan då. Ja den hittade jag i kikaren på avstånd. Beskär man bilden hårt så blir det ett nytt fotokryss. Jag åkte nöjd och belåten hemåt.
.
Försvarsmaktens flygdag i Uppsala
I år var det dags igen för Upplands flygflottilj F16 i Uppsala att stå som värd för flygdagen. Senast var år 2018 och då kom det 150 000 besökare. I år var det nära 200 000 besökare vilket får konsekvenser i biltrafiken. Så för att underlätta lite för besökarna så var programmet nedbantat och kördes 2 gånger uppdelat på förmiddag och eftermiddag.
Några bilder blev fångade.
.
En av veteranerna som visades upp. AJS 37 Viggen. Förra generationen av flygplan i tjänst.
.
Pilot Stellan Andersson från föreningen Swedish Air Force Historic Flight.
.
Sveriges snabbaste civilregistrerade flygplan. (Om inte världens snabbaste).
.
Ett modernare flygplan JAS 39 C. Vårt nuvarande flygplan i tjänst.
.
Två 39 C som startar samtidigt. Ett sätt att snabbt få upp flygplan i luften. Gäller att hålla koll på varandra i kastvindarna.
.
Sedan så visades framtiden upp. JAS 39 E. Hypermodernt plan. Kan bära mer vapenlast, kraftfullare och känsligare sensorer, lättare att underhålla m.m
.
JAS 39 E i luften.
.
Helikoptrar fanns också på plats. Här visar sjöfartsverket upp sin AW 139.
.
Försvarsmaktens Helikopter 16 (Blackhawk UH 60)
.
Helikopter 16 lämnar av vattenflaskor.
.
En överflygning på låg höjd av bombplanet B-52H stratofortress från amerikanska flygvapnet. Sverige genomför övningar med dessa i nuläget. Just denna utgick ifrån England innan den passerade Uppsala.
.
Bombplanet B-52H ovannämt eskorterades av förutom Sveriges 39 C gripen även utav två stycken Typhoon FGR4 från Englands Royal Air Force.
.
Försvarsmaktens TP 84 Hercules visades upp. Här ska den precis hämta upp marktrupper.
.
Finlands flygvapen visade upp sin F/A Hornet. Här skjutandes motmedel mot robotar i form av facklor.
.
De gasade på rejält stundtals med sina dubbla motorer. Här en kondensationseffekt när det går fort.
.
Så några bonusbilder på AJS 37 Viggen från dagen innan flygdagen då de övade lite i fint väder. Viggen är en favorit.
.
Högt upp i det blå och det går undan rejält.
.