Erik Madsen/DK
Roskilde-bloggen # 2784: Kvadrat och "Ny bred layout"
Roskilde, den 10. november 2023.
Om man vill se den färdiga bilden måste man klicka på den !!!
Fujifilm X100F med Acros simulering. f/2 - 1/500 sek. - ISO 3200.
Acros i kameran. Full öppning - det måste man jo. Här har jag satt ISO-värdet på upp till 12 800 och med en minsta slutartid på 1/500 sek. Detta gör att kameran och Fujis Acros-simulering lägger till korn i enlighet med ISO-talet för att "se ut som" analogt svartvitt. Det gör det nog inte :-) Men jag är nöjd och kommer att fortsätta testa.
Här har jag beskuren till kvadrat och lagt till en ram med programmet "Tonality".
Vi trivs var och en på olika sätt och med olika ämnen och motiv :-)
Mvh. Erik.
Roskilde-bloggen # 2783: Stående/liggande - portätformat/landskabs format eller vad man nu kallar det. Och FS-förändring
Roskilde, den 8. november 2023.
Bildtexterne är under bilderne.
16. juli 2001 Canon PowerShot G3. f/4 - 1/640 sek. - ISO 50.
Jag tror att detta är det första fotot av min Volvo Amazon 122S - B18 - 1962/63 - 2 SU-förgasare och elektrisk överväxel (overdrive) - pärlvit med röd inredning.
16. juli 2004 Canon PowerShot G3. f/4 - 1/250 sek. - ISO 50.
Volvo Club Danmarks hederspokal för bäst bevarade Amazon 122S.
14. juni 2006 Nikon D70. f/10 - 1/400 sek. - ISO 200
"Modellfoto" til framsidan till medlemstidningen "Amazonen".
==============================================================================
Jag har använt "Bred layout" till detta blogginlägg, där text och bild, som standard, är "justerad" till vänster. Om jag har velat använda "Ny bred layout" och det har var ett högkantsfoto så har jag klickat/markerat det och i "Justering" klickat på "Center". Jag har ibland frågat här i bloggmiljön hur man kan se våra bilder på de olika enheterna - Mac/Windows-datorer - mobiltelefoner eller surfplattor. Bilderna presenteras på olika sätt på min iPad och min iMac, fick jag precis reda på. Jag ser alltid era bilder här på Macen.
Med "Bred layout" kan du se nästan hela högkantsbilden utan att behöva scrolla ner genom bilden, som du måste med "Ny bred layout". Det har blivit ännu mer uttalat/grotext efter senaste ändringen.
Jag hoppas att "Bred layout" bibehålls. Det är bara min åsikt.
Mvh. Erik.
PS: Jag byter detta inlägg till "Ny bred layout" imorgon (23-11-09) för att visa vad jag menar. Och tillbaka igen till "Bred layout" :-)
Roskilde-bloggen # 2782: TATRA.
Roskilde, den 3. november 2023.
Arkivbilder. Bildtexterne är under bilderne.
En underbar klubbkväll 2009, där vi fick besök av en speciell grupp Tatra-entusiaster.
Man kan vel kalla den "legenden" - Tatra T 603.
Tatra T 613-2 och faktiskt en uppdaterad T 603, men med helt ny "vignale-kaross" !
Tatra T 613 med moderniserad front.
Ännu en Tatra T 613 med ny front.
Det saknades en enda medlem - här kommer han....
... och han var värd att vänta på. Detta är en Tatra T 613 - nästan helt fabrikskonverterad till en Tatra T 700 1994.
Det är flera av dem här som har importerat bilarna själva från Tjeckoslovakien !
_______________________________________________________
Den tjeckoslovakiska bilfabriken Tatra har tillverkat bilar sedan 1897, men efter WV2 främst lastbilar. 1953 uttryckte kommunistpartiets ledare missnöje med den dåliga kvaliteten på de ryska importerade bilarna. Därför fick Tatra tillstånd att tillverka en aerodynamisk lyxbil - Tatra T 603 med en luftkyld V8-motor bak. Med massor av amerikanskt inspirerat krom och stötfångare.
Modellen tillverkades ända fram till 1975. Under 20-årsperioden tillverkades inga nya modeller (karossar) utan de uppgraderades kontinuerligt. Den var inte till salu för vanliga medborgare, utan var uteslutande reserverad för kommunistpartiets ledare och toppfolk inom industrin. Den exporterades även till andra kommunistiska länder som officiell statsbil (bland annat körde Fidel Castro en vit T 603 med luftkonditionering).
Jag har hört eller läst att bilarna levererades med chaufför som även var mekaniker på bilen - allmän service och underhåll. För större reparationer t.ex. karossskada fick bilen lämnas tillbaka till fabriken. Det fick den också göra vart 7:e år och den dagliga användaren av bilen fick då en ny uppdaterad modell och den gamla gjordes även tillgänglig efter en uppdatering till någon industridirektör. På grund av denna praxis är det svårt att spåra bilarnas historia.
Tatra T 613 designades av det italienska designföretaget "Vignale" !!! Den började tillverkas 1973 med en motor med 4 överliggande kamaxel, 3495 cc och 165 hk (123kW; 167 hk). Motorn flyttades lite längre fram för balansens skull. Modellen tillverkades i 5 serier och i över 11 000 exemplar fram till 1996, då den gradvis hade blivit föråldrad och försäljningen stoppats.
Tatra T 700 var en stor lyxbil som kom 1996 och var en kraftigt uppdaterad och stylad T 613 med helt ny kaross och motor. Fortfarande luftkyld V8 - 3,5 eller 4,0 ltr. Endast 69-72 exemplar av modellen tillverkades! och produktionen upphörde 1999. Det var också slutet på person biltillverkningen och man koncentrerade sig då på lastbilsdesign och tillverkning.
Mvh. Erik.
Roskilde-bloggen # 2781: Nattens dronning.
Roskilde, den 1. November 2023.
Nattens drottning = NaSelenicereus grandiflorus)
Blommar för andra gången i år.
Det är uppenbarligen en till blomma på väg.
Bildkvaliteten är inte helt skarp. Jag har inte en fullständig översikt över informationen i sökeren för tillfället. Jag kommer att behöva använda skärmen på baksidan av kameran ett tag framöver.
Mvh. Erik
Roskilde-bloggen # 2780: Status.
Roskilde, den 31. oktober 2023.
https://www.fotosidan.se/blogs/emfoto43/roskilde-bloggen-2775-bells-parese.htm#comments
Fujifilm X100F og Fujis "Provia standard "färgprofil - även vid Fuji kallad "filmsimulering" :-) f/5.6 - 1/60 sek. - ISO 6400.
I vardagen glömmer jag nästan bort att jag har sneda mungipor. När jag ska äta och framförallt dricka går det upp för mig att något är fel :-) Jag vände mig dock snabbt vid situationen. Sugröret är helt oumbärlig. Att äta "snyggt" med kniv och gaffel är en ganska utmaning. Här måste jag ta - inte skeden i andra handen - utan gaffeln :-)
Min fru och läkaren sa igår att de kan se en liten förbättring i ansiktet. Nu väntar jag på besöket hos öronläkaren den 21 november.
Mvh. Erik.