Erik Madsen/DK
Youngtimer II
Som utlovat har jag några bilder på en av de snyggaste bilarna från förra torsdagen.
Opel Olympia Rekord var det fullständiga namnet från 1957 till 1963. Sedan PII kom i 1960 fortsatte PI som Opel 1200 med något mindre utrustning och krom fram til 1963. Opel PI tillverkades i ca. 817.000 exemplar och Opel 1200 i ca. 67.000 st. I 1963/64 kom nya Opel Rekord A.
Opel Rekord PI.
©emfoto43/Roskilde
m.v.h. Erik/DK
Youngtimer.dk
För 8 år sedan, kom två unga människor på en idé.
Dom samlade några kamrater med ett intresse för äldre bilar och körde till hamnen i Roskilde. Varje torsdag 19-21 från april till oktober.
Åldern på bilarna var ursprungligen 1960-1988. Dom kännde sig inte välkommen i de etablerade klubbarna ! Åldersskillnad - både bilar och människor.
Idén har spridit sig från människa till människa och via deras hemsida, så att där idag kan vara upp till 350 fordon på en bra kväll.
Eftersom det är en oorganiserad evenemang, som äger rum på en offentlig parkeringsplats, kan man inte styra eller bestämma vem som kommer. Idag kommer det att finnas bilar av många olika slag och årsmodeller. Det gäller även för besättningen. Man måste acceptera att det finns "vanliga" bilar på platsen också. Därför kan det vara särskilt svårt att skapa ordentlige bilbilleder.
Personerna bakom "Youngtimer" syftar till att fotografera alla bilar och de sätter dem på deras hemsida på natten så att de kan ses nästa dag. Det är långt ifrån super bilder utan mer en dokumentation.
Jag har til denna bloggpost fokuserat på dom många människor som kom denna härliga sommarkväll. Det fanns också många turister - vi har "Viking skips museet" som granne.
Det är Viking skips Museet i bakgrunden.
Street - næh väl inte riktigt :-)
Det fanns också bilar.
(glimt av spirorna på domkyrkan)
Det kommer förmodligen bilbilleder i ett senare inlägg.
© emfoto43/Roskilde
m.v.h. Erik / DK
Namnbyte.
Jag har ändrat mit blogg namn lite.
Hoppas det är okej?
Eftersom detta är en fotoblogg jag bättre sätta en bild med. Här är ett försök att vara lite mer "kreativa" än jag brukade vara :-)
m.v.h. Erik / DK
VOLVO 66DL
Från DAF till VOLVO.
I 1928 började Hubert "Hub" van Doorne hans företag.
I 1959 startade försäljningen av DAF 600 med Vario Matic. Remdrivna fordon användes inte på allvar sedan 20erens engelska Clyno.
Men nu kom det ett stort antal DAF bilar med detta system:
Från 1961 till 1963 DAF Daffodil - DAF33 från 1967 till 1974 - DAF44 från 1967 till 1974 - DAF 55 med Renault 8 motor från 1967-1972 - DAF66 från 1967 till 1974.
I 1975 kommer Volvo in i företaget och släppa 33 och 44 modellerna och sätter Volvoemblem på 66eren i 1976.
Här är den nämnda bilen från min blogg häromdagen.
VOLVO 66DL med en 1,1 liters Renault motor 47 hk, Den skulle också kunna fås med en 1289 cc 57 hk. Producerades i ca. 106.000 enheter.
Renault motor 1108 cm ³ på 47 hk.
Den har endast haft en ägare innan den nuvarande och har bara kört 50.520 danska kilometer.
Specifikationer och historik enl. Ägaren och div. uppslagning.
m.v.h. Erik/DK
©emfoto43/Danmark.
Ny bildvisning och klicka klicka ....
är det en bra idé?
Jag vet inte.
m.v.h Erik/DK
(emfoto43/Roskilde är också mig)..