Snickerboa
Ljusmålningar - så gjorde jag
Uppdatering: det finns nu en grupp på Fotosidan för ljusmålning
Jag har fått några frågor på bilderna i detta album om hur jag gjort, om vilken teknik som använts.
Grundprincipen är att man plåtar med rejält lång slutartid; 30 sekunder eller längre - så att man själv syns så lite som möjligt. Sedan lattjar man runt med diverse ljuskällor helt enkelt, på olika kreativa sätt.
Klotet gjordes tex genom att svinga ett knippe högintensiva lysdioder på en sladd runt en fix punkt - man tar sikte på en punkt på golvet och går runt den i en halvcirkel och försöker få varje rotation att gå över denna punkt. Det är inte helt lätt att få dem jämna - mer övning krävs som synes.
Straxt före semestern snubblade jag över denna byggbeskrivning och gruppen Light Junkies på Flickr.Det verkade vara en kul kombination av elektronik och fotografi.
I ungdomen pysslade jag en del med elektronik; lödde ihop diverse byggsatser, egna HiFi-projekt och sådant. Ni vet, på den tiden då det var roligt och givande att skruva isär en gammal radio tex - massor av mystiska spolar och konstiga komponenter att pilla isär. Nu är det ju mest ytmonterade millimeterstora saker, tråkigt.
Nåväl, detta såg ut som en anledning att damma av lödkolven - foto och elektronik i kombination. Så på väg till landet fick det ett bli ett besök hos Kjell & Co för inhandling av högintensiva lysdioder, och kompletterande inköp hos hovleverantören Clas Ohlson (lämpligt nog har vi ett landställe i Insjön). Så med det så var årets semesterprojekt fött.
I det här gamla köket fick jag sätta på ett gråfilter (ND) på objektivet så att jag kunde få tillräckligt långa slutartider.
Jag gillar som bekant öde hus och övergivna miljöer så jag har testat detta på några sådana ställen, men teknikerna går lika bra att använda i skogen, i stan etc - bara det är tillräckligt mörkt så man själv inte kommer med så mycket och man har tid på sig att hinna göra ljusmönstren.
En annan häftig - och farligare - grej man kan göra är att sätta fyr på stålull och svinga den runt sig. Jag har inte testat detta så mycket men det blir väldigt effektfullt - så nu gäller att försöka komponera in denna teknik i en lite mer intressant bild än denna testbild:
Det säger sig självt att här får man förstås tänka till rejält innan, så man inte sätter eld på omgivningen eller sig själv!
Så ut och testa! Om man inte är så bra på att bygga ihop sådant här själv kan man ju alltid testa att svinga en ficklampa o dyl på ett snöre, och sätta färgad plast framför för olika färger tex. Det finns också 12V ljusslingor på Kjell & Co som man kan koppla till ett 12 volts ackumulatorbatteri som lätt kan hållas i handen.
Finns intresse så kan vi ju starta en ny grupp för detta intresse här på Fotosidan.
Knoppen - känd från Millenium
Ikväll går det sista avsnittet av Millenium på SVT 1. I rummet där den speciellt sammansatta polis/SÄPO-gruppen har sina samordningsmöten kan man se en spiraltrappa, och tittar man extra noga kan man se denna vadderade knopp:
Scenerna är inspelade på Gamla Riksarkivet i Stockholm. I samma byggnad är även alla interiörscener från Milleniums kontor inspelade, men i filmen ligger det på Götgatspuckeln där de exteriöra scenerna är inspelade.
Jag tycker den här knoppen är fascinerande. Förmodligen har någon arkivarie under de år då Riksarkivet användes (1890-1995) till slut tröttnat på att slå huvudet i den spetsiga dekorationen och fixat till denna vaddering.
Den vackra byggnaden har stått tom sedan 1995, men renoveras nu och skall bli en "nationalscen för barnkultur". Jag hoppas den här vadderingen får sitta kvar som ett minne från svunnen tid - och kanske även rädda några nya skallar från bulor , men mest troligt är väl att den åker den av. Eller kanske vadderas hela trappan in för att rädda det uppväxande släktets huvuden.
Fler bilder från Fotosidans gruppbesök på Gamla Riksarkivet
Se Millenium på SVT Play (även i del 1 av "Luftslottet som sprängdes" syns trappan)
Dags för film på Fotosidan
Just nu är det trendigt att även filma med systemkameran, det märkte vi tex på Fotomässan i helgen där det visades en hel del tillbehör för att kunna filma mer seröst och stabilt med en DSLR. Att filma är ju inget nytt egentligen, men en DSLR med video öppnar för kreativ filming som tidigare krävt riktigt dyr utrustning. Själv har jag ingen sådan, men har skaffat mig en riktig leksak - en Casio EX-F1 som kan filma i upp till 1200 bilder per sekund.
"Videogruppen"
Film är ett lite annorlunda uttryckssätt än stillbild, men minst lika kreativt. Vi har funderat på om det finns plats för även filmare på Fotosidan och jag nu har labbat lite med ett tillägg till bildfunktionerna så att man kan visa även film. Jag har satt upp en grupp för just videofilmer där det finns några första experiment. (Man kan bara lägga filmer i denna grupp, inte i Bildkritik etc.)
Ingen uppladdning på Fotosidan
Att bygga upp en teknisk infrastruktur för att ta emot filmuppladdningar, konvertera många olika format och sedan streama ut det är rätt komplext och kostar både tid och pengar. Så vi gör en enklare lösning; man laddar upp sin film på någon av de etablerade filmsajterna, som redan har avancerade funktioner för detta, och sedan kopplar man in den filmen på Fotosidan -- där man sedan kan göra allt med den som man kan göra med vanliga bilder. Fn stöds YouTube och Vimeo.
Vill du prova?
Innan vi släpper på alla skulle jag vilja testa detta med en liten mindre grupp användare. Är du seriöst intresserad av att filma och gör små filmer redan nu som du skulle vilja visa upp dem här? Kontaka mig så bjuder jag in dig till gruppen, där man kan lägga in film och testa lite.
Filmgruppen är nu öppen för alla - välkomna!
(Testade Movie Clapper Board Generator :-)
Filmkameran ovan är fotograferad av John Kratz
På väg hem från Fotomässan
Sitter nu på ett skakigt X2000 på väg hem från Fotomässan i Göteborg.
Denna gång var det bara jag och David som kunde åka ner till Göteborg, dessutom per tåg, vilket ledde till att vi fick lämna den kära kaffemaskinen hemma. Vår designer och mässräv Erik valde i år att segla i Karibien tre månader framför att stå på mässan - ett beslut jag faktiskt kan förstå.... Och med mig på påsklov och David pappaledig med lille Carl så det var nästan läge att ställa in mässnärvaron helt denna gång, men vi bet ihop och fick till en monter iallafall för att få frälsa besökarna med Fotosidan Magasins budskap om fler bilder och färre teknikartiklar!
Vad kan man säga om mässan då? Ja det var betydligt mer svängrum i år. Förra året var det jättelånga köer utanför och ett ganska trångt mässgolv, vilket ledde till en hel del frustration hos besökarna. I år var det en betydligt större lokal. Det förekom köer även i år, men primärt på morgonen då många ville in först för att lämna sina kameror på gratis rengöring - en eftertraktad tjänst tydligen. Från de år vi varit med på mässorna i Jönköping kommer jag ihåg tjurrusning till Scandinavian Photos fyndhörna då mässan öppnades, men det verkar ha ersatts av rusning till sensorblåsarna.
I år låg mässan också lite senare i kalendern vilket tyvärr inkräktade på 08:ornas påsklov så jag självt slita mig från skidåkandet och bege mig mot sydligare nejder. Förra året var det ju snöstorm i Göteborg men i år sken vårsolen och lockade förmodligen några att hellre gå på en fotopromenad än att besöka mässan.
Summa sumarum - mässan kändes faktiskt lite mer avslagen än förra året, men det behöver ju inte betyda att det var färre besökare - det mer spatiösa utrymmet kan ha bidrag till att besökarna spreds ut mer så det inte vart det vanliga mässtrycket. Och man skall inte heller förringa den magnetiska verkan på besökare som vår kaffemaskin brukar ha.
David och jag har krängt Fotosidan Magasin - och bjudit på god mörk choklad - till alla glada monterbesökare. Tack för era besök! Tidningen mottages mycket positivt av de som kikar i den vilket känns riktigt roligt.
Mässans utbud i övrigt tycker jag var bra. Det var gott om föredrag på fyra scener, bla en scen dedikerat till matfotografering med Matilda Lindeblad. Det var väl några större aktörer som saknades, jag fick tex en del frågor om var Sony höll hus och varför inte Panasonic fanns med.
Fotoutställningen var bra. Thron Ullbergs porträtt imponerade, den härliga bröllopsfotosviten av Mark och Marianne Earthy gladde, PGB Photo Awards och Marcus Bleasdale upprörde, Simon Cederqvist satte fantasin i rörelse och Matilda Lindebergs matbilder fick det att vattnas i munnen, för att nämna några. Utmärkande tycker jag att många riktigt stora printar denna gång. Fotoklubbarna och fotoskolorna får ursäkta, men bilder på A4 når inte riktigt fram till betraktaren hur bra de än är.
(Nu sitter min tåggranne och kastar vilt med sin mobiltelefon. Spastiker? Nej tydligen spelar han bowling på den...)
Jan Jörnmark på Tekniska Museet
Jag kikade in på Tekniska Museet i fredags, där det var vernissage på Jan Jörnmarks utställning "Övergivna platser". Jan är docent vid Chalmers och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och har skrivit flera böcker om internationell företagsamhet och globalisering, men det är som författare och fotograf till böckerna Övergivna platser I och II han gjort sig mest känd för allmänheten - iallafall den del av allmänheten som intresserar sig för glömda rum.
Nu ställer Jan alltså ut på Tekniska Museet i Stockholm fram till den 29 augusti 2010. Utställningen ligger vägg i vägg med museets permanenta utställning om de svenska järnbrukens historia, och i Jans rum får vi se hur det är ställt med dessa bruk nu - enorma övergivna gryvbyggnader som vilar tysta, länsade, vandaliserade, fulla med graffitti i bl.a Bergslagens gamla bruksorter.
Rent fotografiskt finns det andra som fotograferar sådana här övergivna miljöer bättre än Jan, men få är så ihärdiga att besöka och dokumentera dem, och ingen kan berätta platsernas historia och de övergripande förändringarna i samhället som har lett till allt detta så bra som Jan.
Utställningen har ganska lite textmaterial runt bilderna, jag hade gärna sett lite mer av den varan. Men det finns faktiskt en webbsajt som hör ihop med utställningen, som av någon outgrundling anledning inte länkas till från museet, så för mer texter runt bilderna, besök http://globaliseringen.info.
Tyvärr lyckades inte Tekniska (?) Museet få igång bildspelet som hör till utställningen innan vernissaget, men besöker man utställningen nu så borde det funka.
För att summera så är Övergivna platser en riktigt trevlig utställning. Speciellt för den som inte är så bevandrad i detta specialintresse att besöka och dokumentera övergivna miljöer, som väl nästan blivit en folkrörelse på senare år, så är det en bra introduktion. Men även för oss som läst Jans böcker och sett de flesta bilderna på hans hemsida redan så finns en del guldkorn. Och dess närhet till gruvutställnigen ger verkligen en känsla avv uppgång och fall.
En svit av bilder från övergivna platser tvärs igenom Sverige visas. Här ses tex övergivna bostadslängor såsom Hästhagen i Söderfors.
Den här montern hade Tekniska Museet för att visa olika sorterns järnmalm i. Jan tog över den och visar nu snyggt bakbelysta bilder på olika obsoleta, övergivna tekniska apparater -- som en illustration av Moores lag.
Besökaren får även se ett äkta övergivet skrivbord... Det har hämtats dit från gamla Gasverket i Värtahamnen.