Fotografiska funderingar fullständigt fria från form & fason...

Fotosidan blir vad vi gör den till...

Ja nu debatteras det här i bloggen igen... Många har åsikter kring FS, mest negativa tyvärr... Avhopp sker, och det är väl helt naturligt att man väljer att gå vidare. De som lämnar gör det av sina egna anledningar och det ska jag inte spekulera i, bara konstatera att FS lever vidare ändå.. :)

Visst har även jag varit fruktansvärt trött på FS i perioder, den jargong jag ibland sett här, de självutnämnda stora besserwissrar som finns här, helt utan självrannsakan och empati. Och då brukar jag reagera med att skriva av mig i ett blogginlägg... ;) Har även pausat härifrån i kortare perioder, men sedan alltid blivit sugen på att logga in igen.. :)

Det klagas på uteblivna kommentarer, eller kommentarer utan konstruktiv kritik. Hm, jag har väl inte varit med så länge att jag kan säga "det var bättre förr" men vad jag hört här, så fick man lättare kommentarer förr, av någon anledning. Men faktum är ju, att ju fler kommentarer man skriver, desto fler får man. Och alla sorters positiva kommentarer är ju glädjande, det visar ju faktiskt att någon har fastnat för min bild och valt att skriva några ord. Negativa kommentarer börjar bli vanligare tyvärr... Måste väl anses vara ett tecken i tiden då jag upplever att hela klimatet på internet blivit hårdare. Det är så lätt att slänga ur sig några obetänksamma ord gömd bakom sin skärm... Tur att man inte har nicknames här i alla fall, utan framträder med egna namn!

Det klagas på bloggarna, att de är för tekniska / att de inte handlar om foto / att några spammar / att bloggarna håller på att ta över FS... Hm, det går ju faktiskt fint att välja vilka man vill läsa, och helt enkelt strunta i resten! :)

Det klagas på Galleriet, och några har tagit steget att plocka bort sina bilder därifrån. Tufft gjort tycker jag, och detta måste ju respekteras. Gör man detta har man säkert en god anledning! Likväl kan jag tycka det är lite synd, för många ser säkert bilderna i Galleriet som härlig inspiration, och strävar efter att själv komma med. Men jag anser att det är ett stort lotteri om man kommer med eller inte, och det finns måånga fler vackra bilder utanför Galleriet än vad det finns däri!

Ja, det klagas mycket, men man får inte glömma att det ju faktiskt är medlemmarna, du och jag, som gör FS till vad den är! Personligen har FS för mig från början varit ett sätt att utvecklas, få tips och råd och ovärderlig kritik! Numera är det mest "ett sätt att umgås", en kommunikationskanal med alla härliga människor man lärt känna här. Men kommentarer är förstås fortfarande väldigt roligt och lärorikt, både att ge och få. :)

En gammal bild jag rotat fram som illustration... Det gäller verkligen att hitta sina egna pärlor i detta myller av bilder, pooler och bloggar! Läsa var man vill, kommentera var man vill, och strunta i resten.. :)

Inlagt 2011-02-15 21:06 | Läst 1889 ggr. | Permalink
Ulrika.
Vad skönt att läsa dina ord! Jag har kommit fram till samma sak. Valet är fritt, upp till var och en. I slutänden är man sin egen lyckas smed!
Allt Gott! Anders Plåtare
Svar från Ullis A 2011-02-15 22:40
Ja, att hålla koll på hela FS:s stora utbud går ju inte. Många godbitar missar man tyvärr men så får det vara!
Tackar för dina rader!
Ha det gott //Ulrika
Hmm ett bra blogginlägg-:) det är nog så här det är. Trots att jag haft mina åsikter och "avhopp" så kan jag ändå inte låta bli att häcka här, varför det???? tja, jag har ju trots allt lärt mig mycket här av andra genom att kika på bilderna, kollat in bildinfo, fått inspiration, lär mig väldigt mycket, hela tiden, hittat nya grepp att testa. Framförallt fått en del goa vänner både i Halmstad och utanför, fått inbjudningar att komma på besök, så just nu tycker jag att den biten väger mer än besserwissrar och annat. Jag har väl kommit till den punkt att jag behöver inte det berömda Galleriet för att känna mig bra-:))) känner mig mer och mer säker på mig själv och min förmåga och vill stå för "mitt" fotande. Sedan är det lika kul med beröm som med bra konstruktiv kritik, någon form av bekräftelse vill vi nog alla ha. Som du säger, strunta i resten.
Svar från Ullis A 2011-02-15 22:44
Inspiration ja, det glömde jag ju i mitt inlägg! Det får jag ju varje gång jag är här och klickar runt, får någon idé jag vill testa. En stor anledning att häcka här tycker jag. :))
Att Galleriet skulle vara någon kvalitetsstämpel som gör att man känner sig bra, tja det tyckte jag nog när jag kom med själv. Men inte nu längre, nu känns det mest som ett lotteri. Och i mina ögon finns det några bilder där som man verkligen kan ifrågasätta.. Likväl är jag ganska glad att vara med, ska inte låtsas om något annat.. :)
Bekräftelse, såklart vi vill ha det! Syns och hörs man inte så vissnar man ju.. Men vi har ju olika starkt bekräftelsebehov, och vill bekräftas inom olika områden också kanske!
Tackar för läsning och kommentar! :)
Hej Ulrika igen...:-)
Fs har nog varit bra för många. Lite olika var man står i fotoutvecklingen också.
men framförallt har Fs för mig inneburit trevliga ärliga tongångar, massor av fotohjälp, hejarop, aha-upplevelser, glada bloggar...och t.om inneburit ny vänskap. Inte illa.
Men bildkritiken fungerar inte såjättebra tycker allt fler...och bildkommenterandet skall ju vara Fotosidans grund.
Så kanske man kan göra just bilddelen med kommentarer, bilddiskussioner bättre???? Inte vet jag, men gnäll är tråkigt.
Kanske det finns tankar, idéer...förslag bland medlemmar som bör tas vara på???

Fram för positiva tongångar...
MVH Lena
Svar från Ullis A 2011-02-15 22:47
Visst är det så, som nybliven ägare till systemkamera är ju FS en riktig skattkista. Men det där med bildkritik... Hm... kanske det inte är så enkelt som att ju mer man kommenterar desto fler kommentarer får man. Fast det är en sanning. Men det finns ju olika sorters kommentarer. Och ryggdunkar... stärkande och glädjande såklart, men är det så värst utvecklande? Nej! Fram för fler konstruktiva ärliga kommentarer, men hur ska man komma dithän? Jag har inget svar, men det är värt att klura vidare på detta!
Ha det gott //Ulrika
Välformulerat!
Jag kan bara instämma
Svar från Ullis A 2011-02-15 22:47
Tackar så mycket Bengt, det sporrar mig till vidare bloggande.. :)
Jag uppskattar verkligen dina välskrivna rader Ulrika. Visst kan man bli trött på allt men det ÄR ju faktiskt tillåtet att bli det! Att ta en paus och fundera över sina värderingar och i mångt och mycket tror jag det bara är hälsosamt. Och som tur vad är det vi själva som väljer relationen till Fs.

Jag är övertygad att Fs har inspirerat, hjälpt och öppnat nya portar för både amatörer och proffsfotografer. Nybörjaren som fått upplyftande kommentar om sin första uppladdade bild till proffset som fått gratisreklam av någon bloggande beundrare.

Mvh Marie
Svar från Ullis A 2011-02-16 20:56
Härligt att höra Marie, tack! :)
Pauser är bara sunt tycker jag, bra mycket sundare än att som många här vara närapå beroende... Fast dit har jag väl i perioder även kunnat räkna mig själv om jag ska vara ärlig.. :)
Kul att du också nämner FS som inspiration för visst är det så, tänkte inte på det själv när jag skrev inlägget. En stor inspirationskälla har det varit, och är fortfarande!
Hälsn. Ulrika
Jag undrar om de som är besvikna på FS helt enkelt har orealistiska förväntningar. Var de nu fått dem ifrån. Men grunden för medlemskap på FS måste väl ändå vara att man känner att det fyller ett behov man har. Sedan kanske man har andra behov också, som man tycker att FS *borde* fylla. Men det är som att kräva att vädret borde vara bättre. Om du grälar med verkligheten förlorar du, det är inte mer med det.

De som ger elaka kommentarer kan förstås göra en modstulen. Sådana människor kallas ibland för "nättroll". De figurerar i alla sociala nätsammanhang, utmanar, spelar över och jäklas. Vissa kommentarer är sådana att jag tycker att det bästa är att säga: "Du, gör dig inte besväret att kommentera mina bilder. Dina kommentarer är urdåliga och jag är gladast om jag slipper se dem!" En gång följde jag en diskussion där en yngre kvinnlig fotograf fått en på gränsen till oförskämt kommentar på en bild. Fotografen reagerade konstruktivt genom att be om något substantiellt i stället för bara sura miner (typ "Varför publicerar du en så dålig bild"). Svaret på denna modesta förfråga blev fler grinigheter.

Jag skrev själv en skarp tillrättavisning till den som kommenterat. Kommentarerna blev tydligen också anmälda och borttagen av redaktionen. Men det intressanta är att den så hårt kritiserade bilden blev utnämnd till veckans bild.
Svar från Ullis A 2011-02-16 21:05
Hihi, jag vet exakt vilken bilddiskussion du menar. Det var efter att ha läst de kommentarerna som jag ganska förb-d satte mig ner och skrev mitt blogginlägg som sedan kom med i FS-magasinet. Kommentarerna finns kvar, jag var tvungen att kolla.. :))

Ja kanske är det så att man haft orealistiska förväntningar, eller i alla fall förväntningar som inte uppfyllts. Men att klaga och gnälla fungerar ju inte. Och troll finns säkerligen här också, men som tur är tror jag de är sällsynta, tack vare att vi inte är anonyma här. Vilket är skönt!
För min egen del handlar det inte om att vara besviken på FS , det är medlemmarna som bestämmer hur det ser ut och jag är ju en av dem.
Handlar väl mer om hur vi disponerar detta kraftfulla verktyget , hur vi utnyttjar verktygen för att verkligen få ut det mesta o det bästa av allt.
Jag fotade i början på 70 talet och kan berätta att det som tog tre år i utveckling på den tiden kan gå på några veckor här om man tar till sig , tittar , lyssnar och jobbar på.Det är då man blir lite sur när mest flamsas och byts kommentarer som inte alls är menade för utveckling utan snarare är lagda med baktanke om att en given kommentar skall resultera i 2 tillbaka....
Det är ingen mening med 37 hurrarop om inte någon av dem ger något som utvecklar dig.
Satsa på att försöka ge kvalitetskommentarer då o då , givetvis trevliga sådana men ändå försök att få fram dina tankar . Varför inte ställa några frågor till fotografen och utifrån dem leverera dina tankar.

Länge leve FS // BoB
Svar från Ullis A 2011-02-16 21:23
Där får jag ju säga att du har en poäng. Man ser tydligt och ganska ofta att den som precis lagt en bild i en pool kommenterar ganska flitigt, däremellan kan det vara skralt med kommenterandet... Fast man ska inte dra förhastade slutsatser, det kanske bara är just vid dessa tillfällen som vederbörande är ute på FS överhuvudtaget och då blir det ju så!
Hurrarop kan väl också vara utvecklande, beror på hur de är utformade förstås. "Fin bild" är ju inte precis utvecklande, däremot glädjande. "Fint komp", då vet man ju att man är på rätt spår vad gäller kompositionen...
Ja detta med kommentarer kan man diskutera i det oändliga! Konstruktiva och trevliga kvalitetskommentarer är väl det vi strävar efter, och vill man ha får man ge.. :)
Tackar för dina tankar, uppskattas!
//Ulrika
Som vanligt kloka och eftertänksamma ord från dig!

Precis som dig har jag haft perioder när jag tröttnar på fs, det känns som om flödet är övermäktigt på nåt sätt. (De här perioderna brukar sammanfalla när jag saknar inpsirationen för att fota..:-)) Jag brukar då hålla mig ifrån fs ett tag, men återvänder alltid - det är ju här jag trots allt finner inspiration, jag har fått lära känna massor med härliga personer, du inräknad, och det är mycket som jag läser här som är tänkvärt.
Så fs är den bästa sidan, så är det...!

Det jag kan hoppas att man finner en lösning på, är det oerhörda flödet i poolerna. Har i stort sett slutat lägga bilder i pooler, eftersom de ofta blir okommenterade (kanske för dåliga...!)

Bloggarna, alltså...man får sina favoriter och dom läser jag. Övriga struntar jag i. Vill man följa någon, så är det ju hur lätt som helst att lägga den som bokmärke. Livet är vad man gör det till liksom...:-)

Det finns så mycket fina bilder här på fs! Tyvärr går många ögat förbi i poolerna pga av just detta stora flöde. Mina egna bilder i gfs är jag jättestolt över, och skulle aldrig drömma om att plocka bort dom!

Så det gäller att plocka russinen ur kakan...det gör jag! :-)

Ha det så gott!
Kram!
Svar från Ullis A 2011-02-16 21:26
Tack härliga Maria :D
Ja, mina svackor sammanfaller också, fotosvackan och FS-svackan. Men det har hittills alltid vänt uppåt ganska snart igen. Är nog ganska väderstyrt också har jag kommit på..
Är lite kluven till poolerna. Tycker ändå det kommenteras en del där, även om Bildkritik kunde vara bättre. Ett sätt är ju att skriva några rader själv, kanske fråga efter något speciellt. Så är det lättare att få bra kommentarer.
Har nyligen gått med i Macro, får väl utvärdera den när jag varit med ett tag.. :)
Ja man måste välja sina guldkorn, russinen, och strunta i resten! Annars blir man ju galen... :)
Ha det gott du också, kram!
Håller helt med dig,
"De som lämnar gör det av sina egna anledningar och det ska jag inte spekulera i, bara konstatera att FS lever vidare ändå.. :)"

Och man kan nog säga, "Din stund på Fotosidan blir vad du själv gör den till!" ;)

"Vi medlemman" på Fotosidan är så många numera, att många sannolikt inte uppfattar den här sk "debatten" heller!
Jag brukar tänka på det här när någon bloggare skriver, "Har ni saknat mig, jag har inte bloggat på ett tag?" ;) :)
Och att någon lämnar Fotosidan för att den inte är tillräckligt bra,
så är det i verkligheten också, man byter nöjesplatser, arbeten, osv.
Jag tror vi ofta överskattar vår egen roll i samanhanget! ;) :)
Men det är nog mycket mänskligt!

Jag vet att Fotosidan e stor numera, kan det vara 150.000 medlemmar?
Så Fotosidan blir vad medlemmarna gör den till, helt klart, men sannolikt mer på det personliga planet.
Så Fotosidan blir vad du själv gör den till för dig själv!

Och Fotosidan passar inte alla, men för tillräckligt många! :)
Och dom som driver Fotosidan vet det här,
misstänker att dom inte driver Fotosidan på måfå liksom! ;)
/B
Svar från Ullis A 2011-02-16 21:36
Ja, vi är alla små droppar i det stoora FS-havet... Sedan får man väl säga att det är ganska stor skillnad på alla dessa droppar, och tack och lov för det! Det är därför vi har så mycket att lära oss av varandra. :)
Var tvungen att leta statistik nu när jag läste din kommentar, har för mig att jag sett antal medlemmar någonstans men nu verkar man inte komma åt sidan, eller så letar jag på fel ställe... Men 150.000 låter bekant. Otroligt många! Omöjligt att överblicka. Det är ju som du säger att man får göra sidan till sin egen, välja sina pooler, och sitt umgänge! För med åren upplever åtminstone jag att det är mer ett trevligt sätt att umgås! :) Och få inspiration förstås!
Tackar för besöket och kommentar, uppskattas mycket!
//Ulrika
EGW 2011-02-17 01:41
Här hittar du fotosidans statistik:

http://www.fotosidan.se/statistics/

Just nu är det 160 238 medlemmar. Det är kanske intressantare att se hur många som är plusmedlemmar (betalande):

http://www.fotosidan.se/statistics/distribution.htm?field=type

9200 betalande är väl i första hand de som präglar fotosidan.
Bra skrivet!
Å mycket fin bild.
Något jag själv försöt mig på men inte lyckats än, men nu får ja nog göra ett försök till :)
Som sagt, bra skrivet!
Mvh// Mimmi
Svar från Ullis A 2011-02-16 21:38
TACK Mimmi, blir glad!
Hade först tänkt fixa till en bild enbart för detta inlägg, ville ha en droppbild, men insåg att då blir jag fast i diskhon och det blir inget skrivet... Så jag fick rota fram en gammal. Klart du ska göra nya försök, man lyckas inte direkt. Men, "Plötsligt händer det" och kul har man under tiden.. :)
Hälsn. Ulrika