Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zuiko Digital ED 9-18mm f/4.0-5.6 (super-wide)

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är om den är värd ca 1000:- mer än sigmas 10-20...
Man tjänar ju på storlek och vikt, men om det inte är någon större optiskskillnad så köber nog iaf jag sigma'n, sen hur stor är skillnaden mellan 20mm och 18mm? i grader dårå,,

Jag anser att skillnaden är tillräckligt stor mellan 18 mm och 20 mm, när det gäller vidvinkelobjektiv, för att motivera ett köp.

Jag tror att de flesta som skaffar ett sånt objektiv (9-18mm) gör det för just vidvinkeln.

T.o.m. ett av paketobjektiven börjar vid 14 mm, så många är nog ute efter en vidare vinkel; i alla fall jag :)

Jag är mycket nöjd med mitt 9-18mm objektiv, det blir fina bilder.
En (något) större bild finns i mitt galleri.

Bilagor

• 400TeaterskeppetRevisited.jpg
    400TeaterskeppetRevisited.jpg
    18.2 KB · Visningar: 213
Underbar bild Franz! Den lilla bilden är lite konstig (autoförminskning av FS?) men den stora är toppen!

Jag antar att du är nöjd med objektivet? :)

Underbar bild Franz! Den lilla bilden är lite konstig (autoförminskning av FS?) men den stora är toppen!

Jag antar att du är nöjd med objektivet? :)

Tack!

Ja, jag ser bilden som alldeles suddig - det beror inte på min bildbehandling i alla fall... så det måste vara FS (?)

Jag är riktigt nöjd med mitt köp! Särskilt med tanke på att det var en liten chansning eftersom det inte fanns några tester av objektivet. Jag har fortfarande inte sett någon...

Mina bilder "Höststam" och "I T-banan" är för övrigt också tagna med 9-18mm objektivet.

dpreview testar ZD ED 9-18mm f/4.0-5.6

"Quite simply this is a lens which does the job asked of it extremely competently with the minimum of fuss. We've long said that the great strength of the E-system lies in the lenses, with Olympus taking advantage of the smaller area of the Four Thirds sensor to produce optics which are simply more consistent in overall image quality and edge-to-edge performance than those of its competitors. The company also provides arguably the most comprehensive and coherent range of digital-optimised zooms currently available (however if you're a prime shooter you really need to look elsewhere). The 9-18mm slots neatly into the last real gap in the line-up, providing a relatively inexpensive wide angle zoom with the image quality Olympus users have come to expect. It has only one real weakness, lateral chromatic aberration, and even then this is relatively easy to negate in post-processing when necessary. So despite this flaw, it earns our top award."

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar