Annons

Nya zoomar för 4/3 lanseras vid PMA07

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett 14mm F1,4 skulle nog inte sitta fel.
Vad finns det för fasta vidvinklar? 8mm bara va?
sen 7-14mm och 11-22mm men de kostar juh en hel del. Fast det kommande 12-60mm verkar ju intressant, fast _dyrt_.
 
Inga nya primes ännu på Olympus lens roadmap

Olympus objektivutbud är fokuserat på zoomar i tre prestandanivåer: SG, HG, SHG. Bara där som zoomarna inte räcker till, har man kompletterat med fasta brännvidder. Långa ljusstarka telen såsom 300mm/2.8 och 150mm/2.0. Objektiv med kort närgräns såsom 8mm/3.5, 35mm/3.5 och 50mm/2.0. Någon historisk belastning har man inte haft i objektivparken. När nu zoomutbudet är någorlunda vältäckt, så har man vid PMA lovat att se över och komplettera med fasta brännvidder. F.ö. finns sedan länge ett makro-tele med på deras lens roadmap.

Men från intervjun i DC Watch, så omnämns i alla fall på Google-översatt Kanji: "..., this time it is possible to tackle also the development of the lens whose such as single focus lens hobby characteristic is high."

Ref:
 

Bilagor

  • roadmap.jpg
    roadmap.jpg
    53.1 KB · Visningar: 566
Jacob vP skrev:
Länk till bilder tagna med leicas nya gluggar:
sample images

25/1.4 ser ut att vara en höjdare.

/Jacob vP

Jo, men den enda fördelen blir ljusstyrkan och eventuellt bättre detaljåtergivning i jämförelse Olympus zoomar. Vikten är nästan dubbelt upp mot en "standard" 50/1.4.

Canons 24/1.4 väger ungefär lika mycket Leica/Panasonic 25/1.4, men kostar lite till.

Den högre ljusstyrkan kan dock vara skillnaden mellan en bild eller ingen alls.

Skall bli intressant hur mycket den nya 14-35/2 zoomen kostar och väger.
 
Leicas 25/1.4 och nya zoomen ser ut att ha bländaring! Det verkar även att låsa ringen i A-läge vilket förhoppningsvis innebär att fotografen kan välja mellan elektronisk kontroll med inmatningsratt/automatik eller den mekaniska ringen.
 
Brännvidd och förstoringsfaktor för zoomar.

När det gäller att specificera zoomar för digitalkompakter, brukar man ange zoomomfånget, t.ex. 3x och ända upp till 18x som vi nu har sett i år. Mindre ofta ser man denna angivelse på zoomar för dSLRs, även om det finns 4x, 10x, ja ända upp till ett par 11x zoomar från t.ex. Tamron. För kikare, så anger man istället de optiska egenskaperna med två siffror, typ 10x42mm, förstoring och frontlinsens diameter.

I ett försök att jämföra förstoringen hos en kikare med teleobjektiv, dels på min gamla OM-4, dels på min nyare E-300, så erhöll jag följande värden, se tabell. (Typiskt 1x förstoring erhålles med normalobjektivets brännvidd / bilddiagonalen).
 

Bilagor

  • magnification.gif
    magnification.gif
    6.2 KB · Visningar: 341
Sommar rabatter för jänkare - Topplistan 2007

Varför ser vi inte några sådana erbjudanden från Olympus Europa?

Jag tror jänkarna har en helt annan rabatt-kultur än vi. I deras kommersiella jungel, drunknar man lätt i bruset. För att synas där, måste man därför skylta med extra-erbjudanden. För EMEA-kunder med så många länder och olika valutor, så kan jag tänka mig att det främst är ett logistiskt hinder. Hur som helst, kul för de som har möjlighet i alla fall.

Kikar man på listan, så ser den ut att innehålla en topplista över vad som en ny ägare till sin E-kamera mest troligt budgeterar som nästa köp. Där finns två makron, telekonvertern, en superzoom, samt två zoomar ur den bättre High Grade-klassen. Även blixtarna är med.

Ref:
 

Bilagor

  • rabatt07.gif
    rabatt07.gif
    40.2 KB · Visningar: 287
: O herrejävlar vilka priser.

Dags att boka biljetter till Amerika dårå?

Men alvarligt talat, hur kan man ha sånna priser?!?


Blir ju nästan frustrerad.
 
Sommar rabatter

MichaelAlster skrev:: Men alvarligt talat, hur kan man ha sånna priser?!?
Visst, på Amazon.com säljs en Olympus 50-200mm Zuiko Digital f/2.8-3.5 ED Lens för under $800. Sen då med $100 i rabatt, så blir det ju faktiskt väldigt billigt för en sådan fantastiskt bra glugg. Kruxet är att man måste handla under juni-juli, samt bo i en annan stat i USA än från varan levereras för att slippa VAT, samt ha en adress i USA för att erhålla rabatten. Många om och men, vilket kanske ändå låter bra, men hur många som följer upp det hela vägen är ändå osäkert?
 
Olympus Zuiko Digital ED 70-300mm F4.0-5.6

Snart kommer den nya telezoomen 70-300mm i budgetklassen. Liten och lätt, ED-glas för god skärpa ända upp till längsta brännvidd, ljusstyrkan är OK för fungerande AF, som dessutom liknar den gamla fina kit-tele-zoomen 40-150mm, vilken lanserades tillsammans med E-300'an för snart tre år sedan.

Perfekt för att handhålla till lilla E-400/E-410, kanske kompletterat med ett likaledes lätt tilt-huvud-försett enbens-stativ i kolfiber. Man får ju trots allt här en brännvidd motsvarande hela 600mm, om man jämför med bildvinkeln hos 135-film. Undrar hur många som fotade med 600mm på den gamla goda filmtiden? Det krävde tider på 1/600s eller snabbare, för att inte erhålla skakningsoskärpa.

Vill man inte använda en monopod, så får man ta till den inbyggda bild-stabiliseringen hos kamera-tvillingen E-510, som dessutom har ett större handgrepp, för att kunna jobba en längre session med denna glugg handhållet.

Tillsammans med den inplanerade ultravidvinkeln i budgetklassen, så kommer det nu att från Olympus finnas tillgång till prismässigt överkomliga objektiv i spännvidden ~8-300mm. Om på en E-510, så samtliga med bildstabilisering dessutom.

Skulle inte brännvidden räcka till, så har Sigma ytterligare tre lång-tele-zoomar med FourThirds bajonett:
  • Sigma APO 135-400mm f/4.5-5.6 DG
  • Sigma APO 50-500mm f/4.0-6.3 EX DG HSM
  • Sigma APO 300-800mm f/5.6 EX DG HSM
Det sistnämnda är knappast en budgetzoom, snarare en extrem om man betänker att utsnittet motsvarar hela 1600mm på en kamera för 135-film, samt att desutom kunna använda bländaren 5.6 i ett CCD-shift stabiliserat kamerahus som E-510. Handhållet är nog inget att tänka på. Undrar bara hur effektiv tekniken med CCD-shift är vid 800mm, men det är nog för de flesta av oss mer en akademisk och ingen praktisk fråga, pga budget?

Ref:
 

Bilagor

  • 70-300mmr400.jpg
    70-300mmr400.jpg
    51.8 KB · Visningar: 207
Räkneövning på nya zoomen

seb80 skrev:
Någon som har ett hum om vad priset kommer vara på det nya 70-300mm objektivet?
Det liknar Sigma 70-300mm F4,0-5,6 DG APO MAKRO, som kostar ca 2290 SEK.

Jämför med Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC som kostar 2995/3195 SEK, säg 3095 SEK. Olympus egen adaption av denna Sigma superzoom, nämligen Olympus Zuiko Digital ED 18-180/3,5-6,3 som kostar 4395/4695 SEK, säg 4410 SEK. Uplift beräknas till 4410/3095=1.42.

Min skattning ligger därför på 2290*1.42=3263, säg 3295 SEK hos någon svensk web-säljare. Jag tycker det verkar rimligt, speciellt med tanke på att Olympus tydligt markerar i press-releasen detta: Boasting excellent cost efficiency.

Superzoomen i Olympus tappning har 18-180, medan Sigmas ursprungliga har 18-200, samt att Olympus anger ED glas i sin variant tyder på att den är omarbetad. Även till det yttre har den Olympus designlinjer. Även omkopplaren AF-MF är borta om jag minns rätt. Jag tror därför att även Olympus 70-300 variant blir en riktigt bra zoom, här med lite bättre ljusstyrka än hos superzoomens f/6.3.

Ref:
 
Jag funderade på ett Sigma 135-400mm men nu får man ju vänta vänta och se hur kostnadseffektivt Zuiko 70-300 blir. Spännande tider.
 
Nu ser jag att det även står "Macro 1x life-size magnification (35mm camera equivalent" (vilket ju bara gör det hela än mer intressant för min del).
Men menar det 1:2 då eller?
 
henq skrev:
Nu ser jag att det även står "Macro 1x life-size magnification (35mm camera equivalent" (vilket ju bara gör det hela än mer intressant för min del).
Men menar det 1:2 då eller?

Ja, det tror jag också, baserat på Olympus uppgifter och även på Sigmas. Det styrker min tro att dessa objektiv är släkt. Makro-egenskaperna är ju mycket intressanta som du påpekar. Ett bra komplement till det lilla makrot, för att erhålla längre fotograferingsavstånd.

Kolla även Cyberphotos omdöme om Sigma-gluggen:
"Prisvärd telezoom med apokromatiska linselement för minskad kromatisk aberration. Optiken har även "fusk-macro" i skala 1:2 vid 300 mm.

Vi har jämfört den med några av konkurrenternas motsvarande och kan bara konstatera att denna tillhör en av dom bästa i samma prisklass. Sigma har lyckats bra både med kromatisk aberration och skärpa. Macro funktionen är också ett extra plus i kanten. Ett mycket bra köp.
"
 
Efter lite tjat från bla. min sida så har Cyberfoto äntligen börjat recensera lite ZD-objektiv. Knappast några ingående recensioner men i alla fall något. I vissa fall tycker jag de har kommit fram till lite konstiga bedömningar. T.ex. 7-14 som enligt många är sagolikt bra fick ingen utmärkelse alls utan istället:

"Slutsats:
En okej optik som mekaniskt känns mycket bra. Hisnande vidvinkel med ett hisnande pris."

Sen kan någon gärna förklara hur de lyckats testat 90-200 SWD som inte ens lanserats än :p (antar att det är ordinära 90-200).

ref.
http://www.cyberphoto.se/pri_olympus_obj.php
 
Bra initiativ, kul att se lite bilder med de fina objektiven.

Funderar på att kontakta Cyberphoto och få tillgång till .ORF filerna för säg 90-250mm/F2.8 (OBS att brännvidden slutar på 250mm) och 300mm/F2.8. Naturligtvis även för 7-14mm/F4 som ju är unik i sitt omfång.

Testerna är ju inte alls lika grundliga som tyskarnas, med bl.a. Anders Uscholdt och Klaus Schroiff på photozone. Det har inte heller varit Cyberphotos ambitioner vilket tydligt framgår.

Hoppas de säljer rejält med gluggar nu, som finansierar vidareutvecklingar enligt använarnas önskningar om kompletteringar.
 
Ingen vet, Olympus verkar släppa grejer när de är klara.

För en kvalificerad gissning på priset, se Sundvissons uträkning en bit upp.
 
ANNONS