Advertisement

Annons

Nya zoomar för 4/3 lanseras vid PMA07

Produkter
(logga in för att koppla)
En ny pris-estimering för ZD ED 70-300mm F4.0-5.6

Gissar att i Sverige kommmer den att kosta: (47.5k / 60.0k * 4545) ~= 3600 SEK (litet högre än min tidigare gissning här ovan)

• 70-300mm kostar på japanska marknaden 47500YEN.
• 18-180mm kostar på japanska marknaden 60000YEN.

P.S: Enligt Olympus tyska press release:
Das ZUIKO DIGITAL ED 70 – 300 mm (140 – 600 mm*) 1:4,0 – 5,6 wird ab Ende Oktober 2007 für 449,00 EUR (UVP) erhältlich sein.

Ref:
 
Olympus USA säger street price $399 så ditt senaste tips är nog tyvärr bättre.
Å andra sidan kan man numera få Sigma Zoom Telephoto 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro (kusinen eller kanske syrran) för $188, alltså under hälften.
 
kungen av ultrazoomar

u66lan skrev:
Efter lite tjat från bla. min sida så har Cyberfoto äntligen börjat recensera lite ZD-objektiv. Knappast några ingående recensioner men i alla fall något. I vissa fall tycker jag de har kommit fram till lite konstiga bedömningar. T.ex. 7-14 som enligt många är sagolikt bra fick ingen utmärkelse alls utan istället:

"Slutsats:
En okej optik som mekaniskt känns mycket bra. Hisnande vidvinkel med ett hisnande pris."

Sen kan någon gärna förklara hur de lyckats testat 90-200 SWD som inte ens lanserats än :p (antar att det är ordinära 90-200).

ref.
http://www.cyberphoto.se/pri_olympus_obj.php


Jag hade möjlighet att fota lite med Olympus ZD ED 7-14mm/F4.0 ultra-wide-zoom idag. Det var lite regnigt, men det gör inget, fast jag var lite rädd att blöta ner min E-400 förstås. Gluggen var ju tätad mot regn i alla fall.

Jag blev verkligen imponerad av denna glugg, det är som att kika in i en ny dimension, när man tar kameran till ögat. Bildvinkeln är enorm.

Jag fattar inte heller att inte Cyberphoto har upptäckt kvaliteterna med detta objektiv, men de kanske inte har fotat kreativt med den???
 

Bilagor

  • p6300022matc400.jpg
    p6300022matc400.jpg
    91.8 KB · Visningar: 231
Jag mailade Olympus om 70-300mm och frågade varför närgränsen var 0,96m vid MF och 1,2m vid AF.

Något av ett yxskaftssvar tycker jag men här är det iaf:

"Thank you for your e-mail concerning the closest focus distance of the ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm F4.0-5.6.

The more you approach the subject, the more the subject becomes dark, because less light enters the lens.
The auto focusing becomes more difficult than manual focusing in less light conditions.

In order to increase the accuracy of the auto focusing, the minimum distance to the subject is set at farther than manual focusing."
 
ANNONS