Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomobjektiv till min D200, hjälp med val!

Produkter
(logga in för att koppla)

sukram

Aktiv medlem
Hej!

Enkelt, valet står mellan

Nikon 80-200/2,8 AF-D
sigma 70-200/2,8

Jag får nikongluggen ny för 9995.. bra pris?

Vilken ska jag välja?

Mvh
Markus

Kan uttala mig om Nikonobjektivet.

Det är fantastiskt, punkt slut. Du kan hitta begagnade (äldre modeller) för cirka 4 lök och dessa presterar lika bra skulle jag våga säga.

Bara för att vara ett surkart; behövs det verkligen en ny tråd? Jag tycker sällan man ser trådar om något annat...

Har hört talas om att nikon 80-200 har svårigheter med skärpan på 2,8 från närgräns.på 200 .och d70 Inget jag märkt själv ,men kanske värt att påpeka
Mvh Bengt

Problemet med skärpan skulle gälla vid 200 och närgräns till 3meter. tror att Ken rockwellhar påpekat problemet i sin rsention av 80-200 2,8 ed
Mvh bengt

Jag blir lite förvirrad..

vilka olika versioner finns det av 80-200 hos nikon?

Nikon 80-200/2,8 AF-D är det jag har fått erbjudande av att köpa för 9995 nytt fårn butik.

Är det med skjutzoom? (han jag känner som jobbar på butiken får jag inte tag på nu.. så därför jag frågar här)

Finns det både AF-S och AF-D? vad skiljer?

Vad kostar respektive?

Sorry för många frågor.

Markus

Tjena Markus!

Jag köpte mitt Nikkor 80-200 (med skjutzoom) för 3000kr i kanonskick. Dock råder jag dig att välja vridzoomen med stativfäste istället. Det känns inte riktigt hundra med skjutzoomen på stativ (obalans), dessutom "kryper" zoomen om man riktar den kraftigt uppåt eller nedåt. Men, men det är i vilket fall som helst en ruskigt skarp och användbar glugg!

abbeman skrev:
Tjena Markus!

Jag köpte mitt Nikkor 80-200 (med skjutzoom) för 3000kr i kanonskick. Dock råder jag dig att välja vridzoomen med stativfäste istället. Det känns inte riktigt hundra med skjutzoomen på stativ (obalans), dessutom "kryper" zoomen om man riktar den kraftigt uppåt eller nedåt. Men, men det är i vilket fall som helst en ruskigt skarp och användbar glugg!

Hej ja nån skjutzoom är inte aktuellt. Om det är utan skjutzoom, får 9995 anses billigt för ett nytt då?

Om det är ett nytt du köper (Nikon 80-200/2,8 AF-D) så är det ingen skjutzoom, den har två ringar, en för zoom och en för fokus samt ett stativfäste.

Det finns att köpa nytt från bla B&H Photo i New York, priset där ligger på runt 9 tusen med moms och tull för ett USA märkt med Nikons världsgaranti, så var noga med att kolla upp att gluggen kommer med värlsgaranti, dom som säljs på ebay brukar oftas vara gråimport utan världsgaranti.

Angående fokusproblemet så är det med D70 det kan vara problem, och inte med D200 och D2 husen.

Bild kvalitets mässigt är det inte sämre än 70-200VR, men den har långsammare autofocus, troligen slöare än Sigman också.

Jag skall själv köpa gluggen (från B&H) men jag skall använda den tillsammans med en D2Hs, D2 husen har starkare fokusmotor som gör autofokusen snabbare, jag vet inte hur stark motor D200'an har men troligen inte lika bra som i D2 husen, så är det snabb autofokus du eftersträvar så är nog Sigman ett bättre val, i övrigt är nog Nikkorn bättre.

kent.

Zoso skrev:
Om det är ett nytt du köper (Nikon 80-200/2,8 AF-D) så är det ingen skjutzoom, den har två ringar, en för zoom och en för fokus samt ett stativfäste.

Det finns att köpa nytt från bla B&H Photo i New York, priset där ligger på runt 9 tusen med moms och tull för ett USA märkt med Nikons världsgaranti, så var noga med att kolla upp att gluggen kommer med värlsgaranti, dom som säljs på ebay brukar oftas vara gråimport utan världsgaranti.

Angående fokusproblemet så är det med D70 det kan vara problem, och inte med D200 och D2 husen.

Bild kvalitets mässigt är det inte sämre än 70-200VR, men den har långsammare autofocus, troligen slöare än Sigman också.

Jag skall själv köpa gluggen (från B&H) men jag skall använda den tillsammans med en D2Hs, D2 husen har starkare fokusmotor som gör autofokusen snabbare, jag vet inte hur stark motor D200'an har men troligen inte lika bra som i D2 husen, så är det snabb autofokus du eftersträvar så är nog Sigman ett bättre val, i övrigt är nog Nikkorn bättre.

kent.

Det jag köper är ur en svensk affär, så det lär väl inte vara några problem med garanti osv.

Det jag fotar mest är dragracing, nån som vet hur skillnaden i autofocus är i jämförelse tex med sigma?

70-200 2,8 VR

ska du köpa något riktigt bra med snabb autofokus rekomenderar jag endast "orginal" gluggenlite dyrare, mycket bättre.
om du skulle vilja kan du få provlåna min om tidsmässigt skulle stämma och beroende på vart du bor. Hör av dig i såfall

D200 och Nikkor 80-200 fungerar utmärkt!
Fokusmotorn går riktigt fort och de stora problemen borde bara kunna inträffa vid mycket stora ändringar på kort tid. Används fokus-bergränsning minskar risken avsevärt.

Dragracing borde inte ge några problem alls. Du får väl inte stå vid sidan om strippen? Står du bakom bilarna sker inte avståndsförändringen alls så snabbt som om du stod vid sidan. Jag skulle ha mera betänkligeher om det gällde rally, F1 eller MC men det skulle ändå bara vara i extremfall.

Glöm inte bort att köpa ett filter att montera från första stund. För damm och skräp. Det verkar vara en kämpig uppgift att hålla gluggen ren utan det, eftersom frontlinsen åker ut och in.

Har ingen egen erfarenhet av Sigmagluggen men Nikon-gluggen är helt suverän.

/AnWi

Re: 70-200 2,8 VR

myomy.se skrev:
ska du köpa något riktigt bra med snabb autofokus rekomenderar jag endast "orginal" gluggenlite dyrare, mycket bättre.
om du skulle vilja kan du få provlåna min om tidsmässigt skulle stämma och beroende på vart du bor. Hör av dig i såfall

Kostar inte det du pratar om typ 20 000.. isf är det helt ointressant.

Det står mellan sigmas 70-200 och nikons 80-200 som ajg skrev ovan.

Re: 70-200 2,8 VR

myomy.se skrev:

Ah, mitt nästa objektiv helt klart, jag står som en unge utanför en gottaffär och tittar på läckerbiten varje gång jag är på scandinavian photo...en sån SKA jag ha...helst igår ;)

Säg till om du har vägarna förbi Göteborg så får jag prova ;)

Jag har testat Nikon 80-200 AF-S och det är riktigt fint, upplever det faktiskt bättre än Sigmas 70-200 HSM...

Men Sigmas HSM borde vara snabbare än Nikon AF-D

thefinger skrev:
S-versionen fokuserar utan att fokuserongsringen rör sig (den du vrider på för att fokusera manuellt)

Det är den enda skillnaden mellan objektiven då eller?

tycker detta var ett svårt val mellan denna och sigman =(

Det är det!
Denna vs-diskussion har varit uppe flera gånger tidigare. Ingen har blivit klokare för det. Det finns för- och nack-delar med båda.

AF-S betuder på Nikon-språk Supersonic. Alltså ultraljudsmotor. Det i sin tur gör att ringen inte direkt påverkar fokusinställningen utan talar om för chippet i linsen vad du vill göra. Det blir i praktiken samma sak men du behöver inte göra någon omkoppling för att byta mellan AF och manuellt.

Linser utrustade på detta vis kallas All Time Manual. Du kan alltså skruva på fokusringen medan kameran försöker ställa in den själv. Sådana finesser kostar.

AF-S gluggen är mycket dyrare än AF-D. Det är nästan ingen skillnad optiskt.

Ken Rockwell tar upp alla varianter somm finns av Nikkor 80-200. Läs följande om du inte gjort det tidigare.

http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/80200afs.htm

/AnWi

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto