Annons

Zoomobjektiv till en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

MclarenII

Aktiv medlem
För det första får jag ta och säga hej eftersom detta är min första post här.
Har införskaffat mig en Nikon D70S som min första systemkamera någonsin.
Var ute och fotade lite idag med det medföljande kitobjektivet och det tog inte lång tid för mig att förstå att jag behöver komplettera med ett annat objektiv som kommer lite närmre saker och ting.
Just nu är ekonomin begränsad så jag letar efter ett billigt alternativ. vad tror ni om detta: Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Super Macro II För Nikon?
Kostar bara runt 2500:- och det känns som det passar min ekonomi.
Tacksam för svar.

Många köper just Sigmas 70-300 som första telezoom. Det är en bra glugg med tanke på vad man betalar, det ända man skall vara lite försiktig med är att den blir ganska mjuk när man närmar sig 300mm läget.

Med "mjuk" mennas att bilderna inte blir helt skarpa utan lite suddiga. Detta löser man genom att blända ner 1 eller 2 steg.

Tycker att objektivet är en utmärkt första telezoom, dessutom lite kul att den har ett macro läge
// Erik som oxå haft ett sigma 70-300

Ok, jag förstår.
Slänger in en fråga till i denna tråden eftersom den handlar om objektiv.
På det objektivet jag har nu så medföljde ett motljusskydd(heter så va?) i plast.
Ska man ha på det alltid?
Märkte nämligen när jag tog bilder inomhus att det blev skuggor från det. T.ex så tog jag några kort lite snett uppifrån på ett objekt på bordet.
Då blev där en skugga i nederkant på kortet. Tog jag av motljusskyddet så försvann fenomenet.
Kanske inte var en skugga heller utan själva skyddet som kom in i bild?
Det sitter rätt. Dom stora "tungorna" i över och nederkant och dom mindre på sidorna.

om jag vore du, Mats, så skulle jag kolla på begagnade objektiv till din kamera. bättre glugg för lägre pris.. om man vet vad som är vad förstås.

ang. motljusskyddet... man hör på namnet vad det är tänkt att användas till. du behöver egentligen aldrig ha det monterat på objektivet men det ger objektivet bättre egenskaper i motljus.
Ja, det kan också ge skuggor, framförallt om den används med kamerans inbyggda blixt.

Senast ändrad:
Anledningen till skuggan brukar bero på motljusskyddet i kombination med den inbyggda blixten i utzoomat läge. Mitt förslag är att inte använda skyddet när du använder den inbyggda blixten.
Jag har D70 med 18-70 kitobjektivet.

Tack för svaren. Både vad gäller objektivet och motljusskyddet.
Var och köpte ett Sigma objektiv idag.
Vet inte om det är exakt samma som jag nämnde för på kartongen står det Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro.
Måste säga att deras beteckningar inte förenklar saker och ting precis.

Då får jag väl börja med att hälsa välkommen i gänget!

Jag vill gärna slå ett slag för Sigmas 55-200 4-5,6.
Med 1,6 x brännviddsförlängning blir det nästan 300 mm brännvid även med den.
Detta med "brännviddsförlängning" har att göra med att din digitalkamera har mindre sensor än en kamera med film skulle ha.
Du hittar den begagnad för 1000:- och den är väldigt skarp om du bländar ner den några steg.
(Med det menas att du fotograferar på bländare åtta eller tio, efter de bländarna är mindre är objektivets maximala som är 4. Detta med bländare är bakvänt om man inte är van, men du lär dig snart).
Denna glugg fick bra betyg i tidningen FOTOs test nyss.
Den är plastig, lätt och inget att "flasha" med, men helt ok även för en mera krävande amatör.
Detta var min första telezoom och jag har tagit många bra bilder med den. Titta in i mitt album och kolla på racebilen som bränner iväg, den är tagen med denna glugg.

Tack Andreas.
Jag har mycket att lära ännu. Det där med bländare lätt avancerat men å andra sidan det är alla möjligheter med en sån här kamera som är kul. Det blir nog mycket läsande framöver. Både på detta eminenta forum och tidningar mm.

Börja med att köra på auto eller ännu hellre P och A-läget, testa sedan vad som händer med olika inställningar, lek och ha kul och lär dig på vägen!
En systemkamera är något att växa i!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar