sagoskog
Aktiv medlem
Jag har i många år endast förlitat mig till de två fasta objektiven Canon EF 20mm f/2.8 USM och Canon EF-S 60 mm F2.8 macro (använder canon 50d). Nu har jag dock börjat fundera på att byta ut 20mm mot en zoom eller eventuellt ett annat fast objektiv eftersom jag väldigt sällan använder detta objektiv. Anledningen till detta är att jag upplever användningsområdet som relativt smalt då jag anser att det är för stor vidvinkel på objektivet.
Då jag känner mig väldigt vilsen inom objektiv-världen ber jag nu om hjälp inför mitt byte.
Är tacksam för tips på objektiv med snarlik kvalité som de tidigare objektiven, fast med en mer användbar brännvidd/ev zoom. Det vill säga antingen en zoom med kvalité och brännvidd som i Canon EF 20mm f/2.8 USM och Canon EF-S 60 mm F2.8 macro, eller ett fast objektiv med mindre vidvinkel än 40mm men ändå ganska långt ifrån 60mm.
Då jag känner mig väldigt vilsen inom objektiv-världen ber jag nu om hjälp inför mitt byte.
Är tacksam för tips på objektiv med snarlik kvalité som de tidigare objektiven, fast med en mer användbar brännvidd/ev zoom. Det vill säga antingen en zoom med kvalité och brännvidd som i Canon EF 20mm f/2.8 USM och Canon EF-S 60 mm F2.8 macro, eller ett fast objektiv med mindre vidvinkel än 40mm men ändå ganska långt ifrån 60mm.
Senast ändrad: