Annons

Zoominformation i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det låter så med de förslag du ger. Och det är inte spydigt menat!

Se det så här:
När du kör/åker bil, bör föraren titta på vägen eller hastighetsmätaren?

Jo men att informationen finns där betyder ju inte att man tittar på den hela tiden.

Självklart var termometer och klocka ett skämt eller en överdrift, jag ville bara mena att det skulle lika gärna gå att visa det som allt annat som kameran ändå mäter.

Man tittar på vägen med ofta förekommande sneglande på instrumentbrädan.

På en Canon (nu är vi där igen) tar P-läget hänsyn till brännvidden när den väljer slutartid. Den som har en sådan kamera kan kolla själv. Håll avtrycket halvvägs nere och zooma från ena änden till den andra, så lär tiden ändra sig också.

På min första Canon EOS, en EOS 10, använde man autofokussensorn till att se om kameran skakade, och visade då en speciell skakvarning i sökaren. Mina nuvarande kameror blinkar med slutartiden om de anser att det är risk för skakningsoskärpa, men detta då bara i de s.k. idiotlägena.

På en Canon (nu är vi där igen) tar P-läget hänsyn till brännvidden när den väljer slutartid. Den som har en sådan kamera kan kolla själv. Håll avtrycket halvvägs nere och zooma från ena änden till den andra, så lär tiden ändra sig också.

Samma sak händer på en Nikon (gäller P och A-läge(automatik och bländarpriorität)). Ändrar man brännvidd på en zoom så ändras effektiv bländare ("förenklad" är det förhållande mellan bländaröppning och längd på objekivet) och då anpassar kameran slutartid till den effektiva bländaren. Så i verkligheten tar kameran inte hänsyn till bränvidden men till bländaren.
//Stanislav Snäll

Senast ändrad:
Man tittar på vägen med ofta förekommande sneglande på instrumentbrädan.

Jag glömde skriva det viktigaste:
Om kamera skulle ta hänsyn till brännvidd för att förhindra skakoskärpa så skulle slutartid vara kortare med längre brännvidd. Men kolla i din kamera igen! Med längre brännvid när "risken för skakning ökar" så blir slutartiden längre!!! Och det är säkert likadant på en Canon!
//Stanislav Snäll

Nikons programautomatik tar hänsyn till brännvidden.

I manualerna till kamerorna finns programmen utritade som matriser, där kan man se vilka inställningar som kommer att användas i olika situationer. Till nyare kameror är det möjligt att de har utelämnat den illustrationen.

Jag gissade det men man vet ju aldrig...

Jag skulle vilja ha vattenpasset i sökaren...nu finns den på skärmen och toppdisplayen.

Och en ilsket blinkande röd lampa när jag ställt in något annat än ISO200. (drog en hel serie bilder igår på ISO800 i bra ljus, grrr). Eller ännu hellre, autoiso...så fort kameran sitter på ett stativ elelr blixten är på ska ISO vara ISO200 och VR ska vara off.

D700:an har väl en sån lodrätt / horisont pryl inbyggt i kameran? Liknande sånt som finns på flygplan. Sådan hade gärna fått finnas i D300:an också.

även dagens tv tablå, mycket info skadar ingen av ;)

D700:an har väl en sån lodrätt / horisont pryl inbyggt i kameran? Liknande sånt som finns på flygplan. Sådan hade gärna fått finnas i D300:an också.

även dagens tv tablå, mycket info skadar ingen av ;)

Japp, D700 kan visa den informationen i sökaren. Jag har ställt in extra knappen vänster/ner om objektivet till den funktionen. När jag trycker på den knappen blir exponeringsmätaren i sökaren vattpass.

Jag har svårt att se att det skulle vara ett problem med för mycket information i sökaren, man tittar väl bara på det som för stunden är intressant.

Jag hade gärna haft brännvidden i sökaren, visst är det tummregler med brännvidd vs slutartid, men innan känslan sitter hela vägen ut i fingerspetsarna så vet man ju själv vad man klarar av ungefär på orörliga motiv. Växelvisningen i displayen på min Volvo trivs jag också med, mycket bra uppfinning!

/Karl

Japp, D700 kan visa den informationen i sökaren. Jag har ställt in extra knappen vänster/ner om objektivet till den funktionen. När jag trycker på den knappen blir exponeringsmätaren i sökaren vattpass.
...

Det är precis så jag har programmerat min funktionsknapp...nu måste jag hem och prova! Exponeringsmätargrejen som vattenpass på toppdisplayen funkar ju klockrent så samma sak i sökaren blir kanon!

Känns lite som julafton...vad ska jag önska nu :) ?

ISO på topdisplayen vore bra. ISO i sökaren är ett steg i rätt riktning.

Tillägg innan någon frågar: - Nej jag har inte läst manualen, började fota 2 minuter från jag kom från Kameradoktorn...

Det är precis så jag har programmerat min funktionsknapp...nu måste jag hem och prova! Exponeringsmätargrejen som vattenpass på toppdisplayen funkar ju klockrent så samma sak i sökaren blir kanon!

Känns lite som julafton...vad ska jag önska nu :) ?

ISO på topdisplayen vore bra. ISO i sökaren är ett steg i rätt riktning.

Tillägg innan någon frågar: - Nej jag har inte läst manualen, började fota 2 minuter från jag kom från Kameradoktorn...

Ställ in din D700 på auto-ISO och glöm sedan allt vad ISO heter.

/Karl

Har du olika ISO för handhållet och stativ? Du får gärna utveckla detta lite mer för en oförstående som mig.

/Karl

Självklart.

Ta en typisk kväll på stan:

Lite halvskumt mellan husen, fotar gatuliv. Då höjer man ISOt så man kan köra korta slutartider.

Samma ljusstyrka och så ser man lite fint kvällsljus på någon kåk. Då blir det stativbild och man vill ha allt kanonskarpt, dvs stativ och då kan man ha hur långa slutartider som helst. ISO200 så man slipper brus.

Självklart.

Ta en typisk kväll på stan:

Lite halvskumt mellan husen, fotar gatuliv. Då höjer man ISOt så man kan köra korta slutartider.

Samma ljusstyrka och så ser man lite fint kvällsljus på någon kåk. Då blir det stativbild och man vill ha allt kanonskarpt, dvs stativ och då kan man ha hur långa slutartider som helst. ISO200 så man slipper brus.

Kör M-läget och komponera din bild med bländare och slutare och exponera bilden med ISOt. Det hela fungerar givetvis bara inom vissa vida ramar, 1/8000sek tillsammans med f22 har sina begränsningar tilllika som 3sek tillsammans med f1.4 har sina. Efter att man lyckats tänka om fungerar det precis lika bra som att hålla på och mecka med ISOt.

/Karl

Kör M-läget och komponera din bild med bländare och slutare och exponera bilden med ISOt. Det hela fungerar givetvis bara inom vissa vida ramar, 1/8000sek tillsammans med f22 har sina begränsningar tilllika som 3sek tillsammans med f1.4 har sina. Efter att man lyckats tänka om fungerar det precis lika bra som att hålla på och mecka med ISOt.

/Karl

Gatufoto med manuella inställningar? Känns inte så smidigt. Då är det väl lättare att försöka lära sig komma ihåg ISO200 varje gång som man sätter ner stativet. :)

När stativet väl är nere spelar slutartiden ingen roll bara jag får ISO200.

Upp igen och stor bländare och ISO1600...

Det enda dåliga med auto-ISO är att man inte kommer åt det med ISO-knappen. Jag fattar inte hur man kan missa en sån grej. Det borde vara helt självklart, istället för att behöva gå in och rota i menyerna.

Gatufoto med manuella inställningar? Känns inte så smidigt. Då är det väl lättare att försöka lära sig komma ihåg ISO200 varje gång som man sätter ner stativet. :)

När stativet väl är nere spelar slutartiden ingen roll bara jag får ISO200.

Upp igen och stor bländare och ISO1600...

Du har inte märkt D700:ans ISO-egenskaper än. Gatufoto borde väl inte ändra sig så mycket mer än 5 steg och jag hade inte haft några som helst problem vid gatufoto att ISOn hoppade mellan 200 och 3200.
Om du använder auto-ISO så komponerar du bilden och låter inte kameran göra det delvis. Ställer du ner kameran och inget rör sig ställ in en längre slutartid och kameran går automatiskt ner i ISO.

/Karl

Det enda dåliga med auto-ISO är att man inte kommer åt det med ISO-knappen. Jag fattar inte hur man kan missa en sån grej. Det borde vara helt självklart, istället för att behöva gå in och rota i menyerna.

Jo, det håller jag med om. Fast jag stänger av funktionen mer och mer sällan för var dag som går. Det är i stort sett bara i teknikfrågor på fotosidan auto-ISO stängs av. T.ex. Hur blir blå himmel i ISO 200 på en D700.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar