Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoominformation i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, inte alls. Det jag vill ha är zoominformationen [18], [19], [19,4] [40], [80] osv.

Eller enligt EXIF "Focal length"

Det är definitivt brännvidden du pratar om. [18] är 18mm brännvidd och [80] är 80mm brännvidd etc.

Ditt objektiv ger för övrigt ett spann på 11 x zoom men den informationen är helt oväsentlig då det är ett relativt begrepp.

Senast ändrad:
Nej, inte alls. Det jag vill ha är zoominformationen [18], [19], [19,4] [40], [80] osv.

Eller enligt EXIF "Focal length"

Precis, det som står där är brännvidden. Focal length = brännvidd. Zoom är ett felaktigt använt ord.

Man skulle kunna säga att zoominformation är: Har jag zoom på kameran? Ja, jag har ett zoomobjektiv eller nej, jag har ett objektiv med fast brännvidd.

Senast ändrad:
Zommar är något man gör när man ändrar brännvidden. Att säga "vad har du för zoom på den din kamera" är "amatörmässigt" om du förstår hur jag menar och jag menar inget nedsättande med det. Det är lite som att gå in i en bilaffär och säga att man vill ha såna runda saker till bilen. Man kan få både däck, ratt, fälgar eller kanske en fjäderbricka. Det är jätterätt alltihop men inte vad man menar

Men själva huvudfrågan i tråden, att kunna se brännvidden i sökaren. Ja, varför skulle man inte kunna få den informationen? Samtidigt som man skulle kunna säga, hur mycket info vill man ha där egentligen? Det är ju ganska lätt att titta på objektivet och se vad det står på ungefär. Ibland blir det mycket info ändå som stör i sökaren skulle jag tro är anledningen.

Det går inte att se i sökaren hur skakningsoskärpan kommer att bli. När jag ser i sökaren så är ju min "exponeringstid" med ögonen väldigt lång, så visst skakar det då. När jag tar en bild får jag alltid med en liten del av denna skakning. Ju kortare tid ju mindre hinner kameran röra sig under själva exponeringen.

Om jag fotograferar med vidvinkel på 1/100 så är det ett väldigt brett utsnitt av verkligheten som jag "panorerar" och det kommer att bli i stort sett skarpt. Om jag däremot fotar med tele så kommer samma kamerarörelse på det lilla utsnittet att få en kraftig skakningsoskärpa, om jag inte minskar slutartiden.
Jag menar att du ju kan se i sökaren hur ostadigt du håller kameran och därmed välja en lämplig slutartid efter detta. Det bör vara ännu bättre än att bara gå på 1/brännvidd, eftersom det inte alls stämmer om du har ett jättelätt eller ett jättetungt objektiv. Det påverkar nämligen masströgheten i kameran, så man kan handhålla längre tider med tunga objektiv, förutsatt att musklerna räcker;-)

Prova så får du se. Det handlar bara om att få grepp om hur lång tid som funkar i förhållande till hur ostabil din sökarbild är på grund av dina rörelser.
Själv använder jag betydligt längre slutartider med min normalzoom än när jag har små fasta objektiv. Detta för att zoomen är så tung och stadig att hålla i, så det funkar ändå.

"[18] är 18mm brännvidd och [80] är 80mm brännvidd etc."

Men hur ser man det i kameran då? Vart menar du den informationen syns, om den synns, i sökaren, på lilla displayen?

Jag vrider och har mig med objektivet och inget tyder på är zoomen, har jag på 18mm på objektivet så ser jag inget "18" någonstans på displayen.

"[18] är 18mm brännvidd och [80] är 80mm brännvidd etc."

Men hur ser man det i kameran då? Vart menar du den informationen syns, om den synns, i sökaren, på lilla displayen?

Jag vrider och har mig med objektivet och inget tyder på är zoomen, har jag på 18mm på objektivet så ser jag inget "18" någonstans på displayen.

Det börjar kännas lite rörigt nu och jag känner mig lite skyldig så om vi återgår till ditt första inlägg i tråden så svarade du egentligen på din egen fråga.

Brännvidden syns inte i displayen. Bara på objektivets brännviddskala (och i bildens EXIF).

Upptäckte precis att jag förirrat mig in på Nikonisternas terretorium.
Canonägare som jag är drar jag mig långsamt härifrån och hoppas på att slippa pilar i ryggen. ;-)

Var inte orolig för några pilar i ryggen. Du är alltid välkommen på N-territorium!
//Stanislav Snäll

jag för en, kan inte se varför de skulle slösa infoutrymme på brännviddsinfo...
vill man veta vilken brännvidd man har så är det bara att lyfta på huvudet och kolla på objektivet...

också:
100mm (1/100s)
och
150mm (1/150s)
skiljer 0,5 steg = ett bländarsteg... kan man inte se i sökaren om man ligger på 100 eller 150 så får man ta och lära sig sin kamera lite bättre... vill man fiffla med mindre steg är ett bländarsteg så ifrågasätter jag vad det har för inverkan på skärpedjupet...

Upptäckte precis att jag förirrat mig in på Nikonisternas terretorium.
Canonägare som jag är drar jag mig långsamt härifrån och hoppas på att slippa pilar i ryggen. ;-)
Det är inte alls förbjudet att vara här, bara för att man inte är Canon-ägare. Man kan ju disponera en Canon, vilket jag själv råkar göra för tillfället... Men inte ens detta är nödvändigt, ifall du har något relevant att bidra med (ämnet i denna tråd är ju inte alls märkesbundet).

Men ett tips skulle väl vara att sy in ett dasslock i skjort- eller jack-ryggen, som skydd mot ev. "back-stabbing"... :)

Tror att jag ska ta och överväga detta även för egen del. :)

Äger eller har genom åren ägt systemkameror från ett 30-tal olika tillverkare, så jag drar mig inte för att dimpa ner i vilka trådar som helst i stort sett, men har ändå emellanåt råkat ut för en skur av pilar från vissa (väl kända) fanatiska märkes-fundamentalister, eftersom jag vågat mig på att inte säga ja och amen till precis allting de predikar: Att det system de råkat välja själva är gudomligt, perfekt och totalt utan varje minsta lilla fel, medan alla andra system är fullkomligt bottenlöst genomurusla...

Nu vill jag inte komma med några bestämda åsikter, rätt eller fäll. Men om jag tar det från min egen erfarenhet när jag använder zoomobjektiv:
Först zoomar jag för att få en bild i sökaren som jag vill fota, om jag inte har bestämt mig och ställt in alla inställningar i förväg så läser jag i sökaren slutartid och andra värde och om jag bedömer att det blir skakoskärpa så ändrar jag slutartid eller annat och sedan trycker av. Jag har faktiskt aldrig tänkt i den stunden på vad jag har för brännvidd. Det känns hur man håller i kamera eller hur bilden i sökaren rör sig osv. Om jag jämför med bilkörning så tittar man inte på hastighetsmätare i en kurva hur fort man kör, om bilen välter eller sladdar. Man kör på känslan. Allt det kommer automatiskt när man fotar och lär sig känna sin utrustning. Dessutom måste man lära sig att trycka av utan att kamera skakar för mycket, precis som att skjuta gevär.
Så mina råd är: fota mycket är det bästa!
//Stanislav Snäll

Stanislav uttryckte det jag försökte säga betydligt bättre:)

Att mekaniskt gå efter "regler" som någon hittat på, eller som man kommit fram till vid ett visst tillfälle, är inte någon bra idé om man vill utnyttja sin utrustning så bra det går. När ljuset tryter så kan lite skakningsoskärpa ibland vara okej för att slippa brus, medan det kan vara precis tvärtom i andra fall.

Sen är det där med "ett genom brännvidden" något som nog inte funkar linjärt för de flesta. Med riktigt vidvinkliga objektiv kan i alla fall jag handhålla tider som är betydligt längre än 1/brännvidden, medan det är tvärtom med teleobjektiv. Det beror antagligen på att man väljer helt olika motiv och avstånd till motivet med respektive brännvidd.

Ett exempel kunde vara 1/10 sekund vid 20 mm och 1/300 sekund vid 200 mm.

Jag fattar inte vad man skall ha det till.
Jag tittar ju på motivet så att jag får med det utsnitt jag vill ha, inte en massa data.

Tiderna kollar jag efter hur ljuset skiftar.
Typiskt om man tex går in i skuggan eller ut i ljuset.
Inte när kameran är skjutklar vid ögat.

Vi jobbar alla olika ... och så ska det vara! För er som inte förstår vitsen med brännvidd i sökaren ger jag ett litet exempel:

När jag står under blodboken med mitt 70-300 på frihand och letar roliga utsnitt upp bland grenarna, zoomar jag ganska friskt. Det är lite mörkt under en blodbok i kvällsljus och jag vill ha maximalt skärpedjup i bilderna.

Jag använder tumregeln med 1,5 gånger brännvidden för den stämmer bra med min erfarenhet och min utrustning. Har kollat EXIF data på mina suddiga bilder och visst varierar det en del, men som tumregel fungerar det utmärkt.

Om jag vill få maximal exponering måste jag alltså flytta kameran från ögat och titta på objektivet och sen försöka hitta tillbaka till utsnittet. Det är inte alltid lätt. Så jag brukar slå zoomen i botten och så har jag lärt mig ungefär hur mycket vrid det är till de olika brännvidderna. Det fungerar hyggligt, men visst vore det nimt med brännvidd i sökaren.

Vi jobbar alla olika ... och så ska det vara! För er som inte förstår vitsen med brännvidd i sökaren ger jag ett litet exempel:

När jag står under blodboken med mitt 70-300 på frihand och letar roliga utsnitt upp bland grenarna, zoomar jag ganska friskt. Det är lite mörkt under en blodbok i kvällsljus och jag vill ha maximalt skärpedjup i bilderna.

Jag använder tumregeln med 1,5 gånger brännvidden för den stämmer bra med min erfarenhet och min utrustning. Har kollat EXIF data på mina suddiga bilder och visst varierar det en del, men som tumregel fungerar det utmärkt.

Om jag vill få maximal exponering måste jag alltså flytta kameran från ögat och titta på objektivet och sen försöka hitta tillbaka till utsnittet. Det är inte alltid lätt. Så jag brukar slå zoomen i botten och så har jag lärt mig ungefär hur mycket vrid det är till de olika brännvidderna. Det fungerar hyggligt, men visst vore det nimt med brännvidd i sökaren.

Hej Stina, nu kommer du kanske tycka att jag är elak. Men jag menar verkligen inte illa. Efter alla inlägg som har skrivits i den här tråden kan vi konstatera att tyvärr går det inte att läsa av brännvidd på annat sätt än på objektivet (om det står där förstås). Att tillverkarna har inte gjort det betyder att kunderna inte efterlyster det. Så nu borde du kanske vända dig direkt till kameratillverkare och påpeka den här bristen på dagens annars så avancerade kameror.
Hälsningar och önskar dig många trevliga fotostunder
//Stanislav Snäll

... men visst vore det nimt med brännvidd i sökaren.
Ännu enklare vore en symbol i sökaren som tänds när kombinationen av brännvidd och slutartid kan orsaka skakningsoskärpa. Då kan du koncentrera dig på grenarna i stället för huvudräkning. :) Nackdelen, eller fördelen, är att du får byta från Nikon ... :)

Om jag vill få maximal exponering måste jag alltså flytta kameran från ögat och titta på objektivet och sen försöka hitta tillbaka till utsnittet.
Nej det räcker med att du sätter programval P på en Nikon.
Kameran föreslår en tid & bländare efter vilken brännvidd du har enligt ett fast inprogrammerat schema.
Schemat påverkar du genom att vrida inmatningsratten till snabbare eller långsammare tid.

Och jag håller med dig att det skulle vara irriterande att titta på objektivet titt som tätt.

Kunde man inte haft ett tiotal olika valbara parametrar i displayerna i sökaren?

Det jag tänker närmast på är en Garmin 60 GPS. Färddatorn på den har ca 5-6 olika fönster, men varje fönster kan visa säkert 30 olika värden allt efter vad man vill veta!

Dte vore kanske lämpligt att t.ex. visa vilken avstånd kameran fokuserat på? Vilken brännvidd som sagt, kanske hur många X av zoomen man använder kunde kanske också vara användbart om man vill veta hur mycket zoom man har tällgängligt framåt och bakåt?

Jag är nybörjare påsystemkameror och jag vet absolut inte vad man kan vilja ha i sökaren, men jag kan inte förstå varför folk ska säga att någon form av information är "onödig"!

Jag skulle gärna haft en termometer och en klocka i sökaren också om det hade gått att välja bort dem för ett värde som är nödvändigare just nu!

Det är ju vanliga digitala displayer, och kameran har ju utan tvekan den informationen alla vill ha (utom temeraturen kanske) så det borde inte vara några problem att kunna visa det!

Nästa generation kanske har pixeldisplayer med fullt valbart innehåll så man kan få en bild på tjejen i underkant av sökaren :p

Jag är nybörjare påsystemkameror och jag vet absolut inte vad man kan vilja ha i sökaren, men jag kan inte förstå varför folk ska säga att någon form av information är "onödig"!
Jo det låter så med de förslag du ger. Och det är inte spydigt menat!

Se det så här:
När du kör/åker bil, bör föraren titta på vägen eller hastighetsmätaren?

För att inte få skakningsoskärpa i bilden när man jobbar på frihand behöver man ungefär 1,5 gånger brännvidden i tid på en kamera med dx-sensor. Alltså jag behöver 1/300 vid 200 mm, men klarar mig på 1/60 vid 40 mm.

Om jag önskar så stort skärpedjup som möjligt vill jag ha så lång tid som möjligt, jag vill alltså hela tiden ligga på gränsen till vad jag kan handhålla utan att få skakningsoskärpa. Därför måste jag ändra tiden så fort jag ändrar brännvidden. Således vill jag veta vad jag har för brännvidd.

Som sagt, titta genom sökaren, försök hitta känslan.

1/100s på 50mm kan vara alldeles för kort om du fotar när det blåser hårt eller du fryser eller har brått.

1/20 på 200m kan gå utmärkt om du står bra, kanske får lite lätt stöd nånstans och du har gott om tid att fota avslappnat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar