jonasy skrev:
Du vill ha en superzoom eller en normalzoom. Det finns bara en superzoom som är vettig till Nikon och det är deras 18-200 VR. Den har IF men naturligtvis inte intern zoom, hur skulle det fungera med det enorma brännviddsomfånget?
Ok. Ja inte vet jag... tekniken går ju framåt så varför inte..? För bara några år sen så var det ju en massa förståsigpåare som hävdade att det var praktiskt ogenomförbart att ha liveview på slr kameror...
Dessutom, på min S3is med 12x zoom så växer objektivet ca 1 cm som max (jo jag vet att kvalitén inte är jämförbar men ändå).
jonasy skrev:
Intressanta normalzoomar (från Nikon) är väl 17-55, har ej intern zoom. 17-35 har intern zoom, det verkar vara den enda faktiskt. 16-85/18-70 har inte heller intern zoom.
Det är väl egentligen på ett sådant objektiv som jag främst eftersöker intern zoom. Tack för den informationen!
jonasy skrev:
Vilket Canonobjektiv är det du har som har intern zoom? För det verkar endast förekomma på tele- och vidvinkelobjektiv, oavsett om det står Nikon eller Canon på objektivet.
Jag har det på mitt 17-40. Jag har inte påstått att det finns intern zoom på någon superzoom från Canon, däremot vet jag att det finns på några vidvinkel-normalzoomar. Jag fick infon om att 17-55 inte hade intern zoom och blev då undrande om inga andra Nikonobjektiv heller hade intern zoom (nu vet jag, tack vare dig, att 16-35 har intern zoom). Slängde bara in superzoom för att kolla om man skulle bli positivt överraskad
perstromgren skrev:
Har du lust att berätta varför du anser intern zoom vara en fördel?
Per.
Egentligen inte eftersom flera här kommer tycka att det är löjligt men okejdå.
Främsta orsaken är att jag tycker det ser hemskt fult ut med ett objektiv som blir synbart längre i vissa lägen. Somliga objektiv växer ju groteskt mycket...
Andra orsaken är att det är mer anonymt med en konstant längd på objektivet.
Tredje orsaken är att jag tror (rätt eller fel) att intern zoom är hållbarare i längden.
Fjärde orsaken är att jag tror (rätt eller fel) att det kan komma in partiklar in i objektivet när man exponerar en yta som sen går "in" igen. Fjärde orsaken hänger lite ihop med tredje orsaken.