Annons

Zon systemet

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Finns det någon bra text som förklarar lite om det, eller någon vänlig skäl som kan förklara det för mig här? Har tre fotoböcker, ingen av de nämner zonsystemet.
 
Hej!

Det finns en bra bok som beskriver detta, Ansel Adams "The negative" (kommer inte ihåg vad den heter på svenska). Det är ju bäst att gå till källan; vad jag förstår så är det Adams som skapade zon-systemet. Jag lånade en svensk version på biblan. Det finns även tidningen Fotos skolor, som tar upp zonsystemet i lite mer komprimerad form.

MvH

Elisabeth
 
Enkelt förklarat (väldigt förenklat)

När du tar din bild, ska du exponera efter lågdagrarna (de mörka partierna i bilden) vid framkallning ska du framkalla efter högdagrarna (de ljusa partierna i bilden).

Själv går jag på tippset som en fotograf en gång gav mig.

"Skit i zonsystemet, det är viktigare att ta en bra bild än att fjanta förmycket med tekniken i början, det ger sig med erfarenhet"

C.
 
Lars Kjellberg hade en utmärkt artikelserie om zonsystemet i tidningen Fotografi med början i nr 2 1992.

Försök få tag i den, jag inser att det kan vara svårt, men ev finns den på nätet någonstans, jag tror att jag laddade ner den därifrån för rätt många år sedan för att läsa lite bekvämare men vet inte var jag har det just nu.
 
Lars Kjellberg gav även ut en bok med titeln "Avancerad svartvitteknik 1" år 1988.
Där tar han bland annat upp zonsystemet men också en förenklad variant så att man slipper tänka alltför mycket på tekniken och hinner ägna en del tid åt bilden också :)

Kanske går att få tag i på antikvariat eller låna på bibliotek.
 
Kan inte vänlig själ ge en förklaring där zonerna kommer väl till pass? Tycker det är så likt curves och delvis levels i photoshop.
 
Läst om Zon systemet nu. Alltså, det gåt bara tillämpa med det med analog fotografering eftersom det hade med framkallare och sånt och göra
 
Jag är ingen expert på zonsystemet men har använt det för dia och använder det nu digitalt med min kamera.

Det handlar lite om att bestämma hur ett område i bilden ska återges. Om det finns tex en medelgrå staty som man vill ska återges som grå mäter man mot statyn och ställer in zon 5 (V). Om man skulle vilja att den blev mörkare istället ställer man in zon 3-4. Om man använder dia så är zon 3 det sista värdet som ger lite teckning.
Om man vill att statyn/medelgrå området bli ljusare än verkligheten ställer man in zon högre än 5, för dia så är 7 den högsta zonen som generellt är användbar.

Jag fotar natur och då brukar jag mäta mot gräs och har lärt mig i vilken zon gräset är beroende på hur grönt gräset är. Efter den första mätningen mot tex gräs kontrollerar man resten av bilden och kan se om något blir utfrätt (dvs högre än zon 7) eller helt svart (dvs lägre än zon 3). Efter det får man bestämma om man ska justera zonerna upp eller ned beroende på vad som är vikigt i motivet. Obs för färgfilm och svartvitt så är dynamiken större så då gäller värden upp till 9 och kanske mer.

Framkallningen är en annan del som man kan jobba med i zonsystemet för att få olika effekter om man jobbar med svartvitt men zonsystemet funkar bra för både analogt och digitalt.
 
Jo, läst det. men där verkar det så enkelt.
Hitta en ton och sen ändra bländare slutare för att få den ton man vill ha på tonen man vill ev ändra.... Har jag förstått allt fel?
 
Zonsytemet handlar framför allt om att styra kontrasten så att man slipper igensotningar och utfrätta högdagrar. Beroende på hur stor skillnad det finns i motivet på det mörkaste och det ljusaste området man vill ha teckning i så kompenserar man för detta vid framkallningen för att utnyttja filmen opimalt.

Sen är det ju bra att veta hur man mäter ljus och att exponeringsmätaren är kallibrerad för 18% ljusreflektion (zon 5). Om man tex mäter ljuset i det mörkaste skuggpartiet som man vill ha teckning i så måste man kompensera för detta antingen genom att blända ned ca 2,5 steg eller att minska slutartiden i motsvarande grad.
 
johan_w skrev:
Jo, läst det. men där verkar det så enkelt.
Hitta en ton och sen ändra bländare slutare för att få den ton man vill ha på tonen man vill ev ändra.... Har jag förstått allt fel?
Jo det är precis så enkelt som Urban beskriver.

Det handlar om att lära sig hur kamerans ljusmätare fungerar. När mäter den som jag vill?

Nyckelordet är previsualisering, eller hur mörk skall varje del vara i bilden. Eller varför man inte kan få teckning i bildens alla delar.

Mest nytta av det har dia/digitalfotografen.
negativfotografen en större exponeringslatitud att spela med.

Sedan kan man blanda in hela teorin med sensiometri osv.

Till sist så previsualiserar man kopian inte ljusmätningen i kameran.

Zonsystemet teoretiserades av Ansel Adam men det skapades av tekniker på Kodak. Har för mig att det var på 30-40 talet. De kom fram till att en bild med normal kontrast har en 18%-ig reflexion mot ett gråkort. Men detta värde har aldrig kunnat mätas utan det byggdes upp genom att titta på en massa bilder, ögonmått helt enkelt.
 
macace skrev:
hittade en intressant teknik för färg fotografering istället för zonsystemet.. eller ja... zonsystemet goes color om man säger så...
här är en länk till sidan för dom som är intresserade:
http://www.photonaturalist.com/chromazone/

jag tycker det verkar intressant, ska ta och testa det...

Trevlig sida! Lärde mig mkt av den...

Funderar faktiskt på och skaffa mig sådanadär kort om de inte är för dyra...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.