Annons

Zon systemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser tyvärr ingen skillnad mellan detta och det gamla hederliga zonsystemet.

Allt bygger på hur ljust det är. Om färgen är vit blå eller lila spelar ingen roll. Eller har jag fel?

Det verkar mest som han plockar hem pengar.
 
Erik Schalin skrev:
Mest nytta av det har dia/digitalfotografen.
negativfotografen en större exponeringslatitud att spela med.

Ikke.
Sv/v neg funkar det till fullt ut, inget annat. Där kan du ju variera kontrasten med framkallningstiden,
där har du olika hårdhetsgrader på pappret!

Zon systemet bygger som Alf säjer på ljusmätning i både skugga och högdager.
Sedan lägger man exponeringen så att man får teckning exakt där man vill ha det i skuggorna.

Ljuset mäts reflekterat med en spotmätare, oftast med 1° eller 3° mätvinkel!!

Därefter så väljer man hur lång framkallningstiden ska vara för att få lämplig kontrastskillnad mellan skugga o högdager på negget, så att det går att kopiera på ett lämpligt papper utan utfrätta högdagrar.

Det går åt en hel del testande av den egna kameran/frakallningsutrustningen innan man kan köra det fullt ut!
Men bara det att köra med 1° spotmätare och sedan över eller underframkalla lite för att ändra kontrasten ger mycket kontrollmöjligheter!!
 
Senast ändrad:
Janne H skrev:
Zon systemet bygger som Alf säjer på ljusmätning i både skugga och högdager.
Sedan lägger man exponeringen så att man får teckning exakt där man vill ha det i skuggorna.
Jag håller inte med dig i ordet Icke.

Men i denna citerade meningen skriver du exakt vad jag menar om det nu var otydligt innan.

Så jag tror att vi håller med varann
 
Erik Schalin skrev:
Jag håller inte med dig i ordet Icke.

Men i denna citerade meningen skriver du exakt vad jag menar om det nu var otydligt innan.

Så jag tror att vi håller med varann

Min miss ;-)

Icke var svar på påståendet att dia/digitalfotografen har mest nytta av Zonsystemet.

¨Zonsystemet¨ med alla dess kontrollmöjligheter funkar fullt ut enbart med sv/v film, kemi o papper.
 
Schalin nämner ett viktigt nyckelord tycker jag: "previsualisering". Att se den färdiga bilden framför sig när man komponerar bilden och ha den tekniska kunskapen om hur negativet skall exponeras och framkallas. Själva bildidén är det centrala i denna process, inte tekniken som bara är ett verktyg (dock ett viktigt sådant).
 
Tack Anders

Och Janne har helt rätt: "lägger man exponeringen så att man får teckning exakt där man vill ha det"

Det är hela min andemening, oavsett vad printrar, negativ och kaffesort man använder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.