Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zell Am Zee & Gardasjön - Sommartid.

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!
Nu börjar våran (foto)semester ;) närma sig....
Första semesterstoppet blir Zell Am Zee. Har du varit där sommartid? Finns det några tips på boende, sevärda saker att fota osv....
Efter Zell Am Zee bär det vidare ner till Gardasjöns västra sida och därefter Halkidiki i Grekland.
Det vore kul om du kunde skriva några rader om Zell Am Zee och Gardasjön :)

Hej Michael!
Besökte sommaren 2002 både Gardasjön och Zell am zee. Båda ställena är helt enorma men enligt mig väldigt sönderturistade. Det är dyrt att bo och leva i allmänhet.
Det finns ett gångstråk runt Sjön i zell am zee som kan vara värt en promenad, dock ser man inte mycket av sjön på promenaden. Detta pågrund av att det ligget hus runt i stort sett hela sjön.
Gardasjön åkte vi runt och spenderade någon natt där, men där är det dessvärre också dyrt att bo och leva.

Det jag kan rekommendera väl där är att hyra mountainbikes och cykla bort från de sönderturistade delarna och upp bergen. Har ocks för mig att det finns en karbinbana eller någon form av lift upp i bergen i zell am zee. Denna tog vi aldrig men kan tänka mig att du därifrån
kan lite bilder.

Hoppas jag inte lät alltför negativ, båda ställena är riktigt ttrevliga, dock bara lite föör mycket turister. Men kommer man bort från de värsta delarna och t.ex. hyr mountainbikes så går det att ta sig ut till relativt orörd natur.

Ha det fint och lycka till på resan!

Du skriver inte om ni har bil eller inte. Med bil finns minst tre trevliga vägar mellan Zell am See och Lago di Garda.

Den vanliga går via Brennerpasset. Snabbast och helt OK.

En bättre variant är att åka Grossglocknerpasset söderut och sedan via Cortina. Dolomiterna (området runt Cortina) är oerhört fint. Bergen är inte så höga ("bara" ca 3000 m) men väldigt vackra. Det finns mängder av bilvägar, linbanor och vandringsleder.

Vill ni se vackra alper så är de faktiskt vackrast i Schweiz. Åk förslagsvis via Zell am Ziller (Zillertal är fint) via Innsbruck till St.Moritz i östra Schweiz. På gränsen mellan Österike och Scweiz finns en liten tull- och skattefri håla ,Samnaun. St.Moritz är givetvis också turistiskt och dyrt men väldigt vackert. Ta sedan Brennerpasset söderut in i Italien och via småvägar till Gardasjön.

Hej Oskar & Olle!
Tack så mycket för era svar :)
Olle, vi åker bil.... jag ska läsa lite på nätet om de platser du rekommenderar, det verkar helt rätt :) Kul om man kan få fota "lite" på vägen oxå ;)

Olle, jag vill samtidigt tacka för de fina artiklar du skrivit till fotosidan. De har hjälpt mig oerhört mycket i min fotografering.

Ha en kanonsommar!

Senast ändrad:
Är det någon som vet hur det fungerar med "allemansrätten" på de platser som Olle rekommenderar? I Sverige får man ju slå upp ett tält en natt. På vår semester har vi tänkt bo på vandrarhem & hotell, men även tälta under dessa 4 veckor.

Jag har en liten "pojkdröm" och det är att familjen ska kunna tälta helt ensamma med en utsikt över alperna sommartid... Gärna i anslutning till en vacker sjö.... ;)
Vi får se vad det blir för typ av semester i alperna i slutet av Juli. Jag kommer definitivt lägga upp lite fina bilder från våran "4 veckors" bilsemester :)

Gardasjöns västra sida är vackert men turistifierat. Dit åker extremt mycket tyskar och österrikare så området känns nästan tvåspråkigt (italienska och tyska). Av Italiens stora sjöar är nog Gardasjön den jag gillar minst.

Allemansrätt förekommer inte som i Sverige. I Italienska alperna är det lite olika regler beroende på var man är. Naturparkerna har alla lite olika bestämmelser om hur man får tälta: vissa inte alls utom i nödfall (dvs om man klättrar och överraskas av snöstorm på hög höjd), i andra får man tälta en natt på en plats. Utanför parkerna har man i princip inte rätt att tälta annat än på campingplatser, men italienare har aldrig sett så allvarligt på mindre regelöverträdelser så på många avsides platser går det nog i praktiken bra att tälta ändå om man sköter det diskret.

Sök även på Utsidans forum, där finns en det en del trådar om tältning i alperna.

Johannes

Hej Johannes!
Tusen tack för att du tog din tid och svarade :)
Jag ska även titta in på sidan du rekommenderar...

Trevlig sommar!

Av säkerhetshetskäl ska ni absolut inte tälta utanför campingplatser.

En liten bit från Pontresina (på vägen från St.Moritz till passet mot Italien) finns en helt underbar camping. Den ligger i en djup dal på ca 1900 meters höjd. Det rinner små bäckar genom campingen och i söder är det oerhör utsikt mot fina 4000-meters alper. Nära campingen finns en lättillgänglig glaciär som man mycket lätt går till. Det finns även diverse linbanor mm upp på höga alper samt fina vandringsleder på alla höjder från pensionsärpromenader till avancerade turer. I Pontresina finns även pensionat, vandrarhem mm och är ett billigare alternativ till St.Moritz.

Sirmione är vacker gammal stad längst ute på en långsmal landtunga, ovanför Sirmione ligger Grotti di Cattulu en urgammal semesterort där Romarna semestrade (ruiner naturligtvis men ganska intressant.)

Runt om Gardasjön ligger många pampiga villor som man ser bra ifrån sjön, inte helt billigt att
åka runt på sjön, men ett bra sätt hitta intressanta orter.

Vårt hotell låg i Desenzano, vi upplevede det
som en mycket trevlig stad. Det verkade som det främst var italienare som semestrade där.

Senast ändrad:
Vi var i Salo och skulle se om det fanns några
spår av Salorepuliken som Mussolini grundade, men
det fanns inte inte ett spår av Il Duce. Däremot var det en trevilig stad.

Jag var vid Gardasjön förra sommaren, hade 4 underbara dagar i Riva Del Garda, i norra delen av Gardasjön. Otroligt vackert på kvällarna. Härligt att bada i sötvatten. Fastän om du skall bo på vandrarhemmet i Riva. Så är den granne med en kyrkoklocka som väcker dig 07:00 och ringer i gång i kvarten till 08:00. Men man är ju uppe tidigt :)

Lite bilder från resan:
http://www.feldt.nu/david/euro04/

/David

Hej! Lite avis på er resa. Kommer iväg först nästa år... Åkte av misstag över Timmelsjoch ett år. Storslaget! Kurvigt! Brant! Kan ej köras med husvagn. Rekommenderas om ni inte har brådis!

objernulf skrev:
Av säkerhetshetskäl ska ni absolut inte tälta utanför campingplatser.

Vilka säkerhetsskäl är det du tänker på då? Jag har aldrig upplevt det som särskilt osäkert att tälta i alperna. Det "farligaste" jag har varit med om är att en räv stal en del av vår mat som vi förvarade i tältabsiden.

Johannes

Hej!

Jag har bilat flera somrar till just trakterna runt Zell. Vi bodde mest i Kaprun som ligger längre in i dalen, nån mil kanske, mot Kitzsteinhorn (där den kända sommarskidorten Kaprun ligger). På sommaren går det både att åka skidor, (kanske är snön för dålig i juli), och använda sig av utmärkta de vandingsleder som tar en upp till hisnande utsikter och små alpsjöar; med sitt grönaktiga glaciärvatten.

Vi har alltid hittat boende i form av "rum i hus" för en billigare penning än på hotell. Titta efter skylten "Zimmer frei". Det ligger även en camping i eller strax utanför Kaprun.

Andra områden med fina vandringsleder och hisnande utsikter är Stubaileralpen, invid Eurpabrügge som leder till Brennerpasset, inte långt från Insbruck, boende i Fulpmes eller Neustift. Tuxer alpen är också bra.

Har också varit i Kufstein ett antal gånger och vandrat på det spekatulära området kring Wilde Kaiser. En höjdare, kanske aningens för frekvent med "tyska vandrare" om man nu står ut med det :)

Man tar sig lätt mellan orterna då det inte är några större avstånd i Österrike. På de mer frekventa vandringslederna finns små alpenhütten med käk och kall pilsner, om man nu vill ha det.

17 vad sugen jag blev att åka dit igen :)

Johannes-S skrev:
Vilka säkerhetsskäl är det du tänker på då? Jag har aldrig upplevt det som särskilt osäkert att tälta i alperna. Det "farligaste" jag har varit med om är att en räv stal en del av vår mat som vi förvarade i tältabsiden.

Johannes
Det finns ingen allemansrätt. I schweiz blev jag nästan nedslagen av en bonde för att jag gick på hans traktorstig. Italien är alltid italien och det finns rövare och banditer som gärna rånar turister, även i norra Italien.

I Frankrike råkade vi ut för en ganska rolig händelse. Vi var tre grabbar som bilade hem från en dykresa nere i medelhavet. Vi var som vanligt sena och blev inte insläppta på campingen.

Vi hittade en liten väg som ledde in i grönskan. När vi slagit upp tältet och satt som bäst och lagade käk på triangaköket dök polisbussen upp. Han som hade befälet gormade svor och viftade med armarna, men vi ryckte på axlarna och sa att vi inte förstod vad han sa, på svenska och engelska.

Han gav upp, pekade på klockan 8 på urtavlan på sitt armbandsur, och gjode den berömda gesten med ena handen i armvecket och underarmen med knuten näve i luften. Vi förstod.

Vi vaknade på morgonen av att vi hörde röster och nån hund sniffade runt, och när vi gick ur tältet förstod vi varför polisen var så upprörd. Det första vi såg var en skylt med symbolerna, ingen camping, förbjudet att göra upp eld. Vi hade campat i en park.

Vi skrattade länge åt den händelsen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar