Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Zeiss Ikon Contessa, vilken kamera!
- Trådstartare beetle
- Start datum
beetle
Aktiv medlem
Din skvader ser läcker ut ändå tycker jag!Så här ser min "skvader" ut.
afe
Aktiv medlem
Jag gillar utseendet på Nikon F, men jag fotograferade ett tag nästan dagligen med en motorförsedd dylik, och det är nog den mest oergonomiska kamera jag använt
Ergonomi var inte så prioriterat på den tiden - inte heller på Contessan (för att återgå lite till ämnet) ...
Ergonomi var inte så prioriterat på den tiden - inte heller på Contessan (för att återgå lite till ämnet) ...
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Apropå Contessan så fungerar ju inte ljusmätaren i min. Det antyddes i inlägg #26 att det går att reparera ljusmätaren. Nån som vet hur man gör?
(Jag missade en Contessa med fungerande ljusmätare på Tradera häromdagen. Den gick för ett par hundra kronor ...)
(Jag missade en Contessa med fungerande ljusmätare på Tradera häromdagen. Den gick för ett par hundra kronor ...)
beetle
Aktiv medlem
Motorn är nog inte så ergonomisk till F, men utan är den väldigt funktionell - har precis kört två filmer i två olika F och det funkade förträffligt! Inte mig emot om denna tråd handlar om Contessa, lite Retina och nu lite Nikon F - alla tre är favoriter för migJag gillar utseendet på Nikon F, men jag fotograferade ett tag nästan dagligen med en motorförsedd dylik, och det är nog den mest oergonomiska kamera jag använt
Ergonomi var inte så prioriterat på den tiden - inte heller på Contessana (för att återgå lite till ämnet) ...
beetle
Aktiv medlem
Jag tänkte buda på den också men besinnade mig - har ju en fungerande redan, men det var nära att samlarivern tog överApropå Contessan så fungerar ju inte ljusmätaren i min. Det antyddes i inlägg #26 att det går att reparera ljusmätaren. Nån som vet hur man gör?
PMD
Aktiv medlem
Motorn är nog inte så ergonomisk till F, men utan är den väldigt funktionell - har precis kört två filmer i två olika F och det funkade förträffligt! Inte mig emot om denna tråd handlar om Contessa, lite Retina och nu lite Nikon F - alla tre är favoriter för mig
Jodå, Nikon F är helt OK som brukskamera. It's not just a pretty face!
Jag är dock lite tveksam till placeringen av avtryckarknappen. Den sitter lite väl långt bak. Ett arv efter Nikons mätsökarkameror, antar jag (fast jag tvivlar på att placeringen var mer ergonomisk bara för att dessa kameror saknade spegel .
beetle
Aktiv medlem
Läget av avtryckarknappen har jag nog inte reflekterat över men däremot vill jag gärna ha en vad det nu heter?? - en soft release shutter!Jodå, Nikon F är helt OK som brukskamera. It's not just a pretty face!
Jag är dock lite tveksam till placeringen av avtryckarknappen. Den sitter lite väl långt bak. Ett arv efter Nikons mätsökarkameror, antar jag (fast jag tvivlar på att placeringen var mer ergonomisk bara för att dessa kameror saknade spegel .