Annons

Zeiss Ikon Contessa, vilken kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Skitfin... Tittade själv på en Contessa, men sen blev det en Rolleiflex istället :) Men det är allt nåt magiskt med de där gamla kamerorna alltså.. Mycket roligare att fota med dom än med en digitalkamera... tyvärr, önskar att digitalkamerorna kunde ge samma känsla, men det kanske kommer när digital-tekniken har lite mer år på nacken.. Digitalfoto är ju en väldig ung bransch i jämförelse.

Skitfin... Tittade själv på en Contessa, men sen blev det en Rolleiflex istället :) Men det är allt nåt magiskt med de där gamla kamerorna alltså.. Mycket roligare att fota med dom än med en digitalkamera... tyvärr, önskar att digitalkamerorna kunde ge samma känsla, men det kanske kommer när digital-tekniken har lite mer år på nacken.. Digitalfoto är ju en väldig ung bransch i jämförelse.

Håller med att det är något magiskt med dom gamla mekaniska kamerorna, för ögonblicket har jag fastnat i "femtiotalsträsket". Det finns massor av fina godingar från den tiden, nu gäller det att börja plåta lite med dom också som jag har införskaffat och jag tror faktiskt att jag börjar med Contessan. Har också en Rolleiflex som jag köpte för mkt länge sedan som jag faktiskt aldrig tageit en bild med, den är i mint condition. Jag hade en tanke nu den 6/6 att köra igm en 6x6 film i den men det blev aldrig av :-(

Dröm Contessa

Ännu ett Traderaköp och ett lyckat sådant! Vilken kamera, vilken otrolig mekanik! Någon som instämmer? Den kanske levererar bra bilder också? Någon som vet?

En av dom bästa kameror som Zeiss Ikon har gjort.Exp. mätare brukar ibland inte fungera men dom flesta går att fixa.

Jag har några stycken Retinor, men min IIc med heligonoptik och avståndsmätare är för mig mest användarvänlig, och har skarpaste optiken av mina Retinor. Jag gillar också min Ib som är liten och behändig, dock utan avståndsmätare, men xenaroptiken är fantastiskt skarp.

Mest eftertraktad är IIIC (med stort C).

Fick hem en fin Ib i dag. Förstår att du gillar den, en fantastisk fin liten kamera!

Jag har en, vill du handla? :p Till och med ljusmätaren verkar fungera som den ska. Fokuserar mjukt som attan.

Jag ångrar mig som #¤%#¤% att jag inte slog till på ditt fina IIIC-erbjudande! De bästa erbjudanden kommer tydligen alltid när jag har planer och budget för annat. Nu är det t.ex. juletiderna som hägrar. :-/

Fick hem en fin Ib i dag. Förstår att du gillar den, en fantastisk fin liten kamera!

Roligt! Håller du med om att den är byggd som en pansarvagn? Gedigen som bara den, och stabilare än så kan knappast bälgkameror bli! Slinker lätt ned i en lite större jackficka. Tung som en guldtacka dock. ;-)

Det är något speciellt med femtiotalskameror. Fina designer och bra antireflexbehandlade objektiv, och de är oftast inte speciellt dyra heller.

Känns vädigt gedigen, som en pansarvagn som du så väl beskriver. Måste ta med i den fickan på någon resa - plåtar mest på mina resor. Ett av mina bättre 50-tals köp!!

Har också noterat det, om man spänner slutaren först och försöker vrida tden till !/500 så känner man ett visst motstånd.

I instruktionsboken står det faktiskt att man inte ska ställa in 1/500s efter att man har spänt slutaren:

"It makes no difference whether the exposure time is adjusted before or after cocking the shutter. Only when using the shutter speed of 1/500, the exposure time must be set before cocking the shutter."

"Es ist gleichgültig, ob man die Belichtungszeit vor oder nach dem Verschlußspannen einstellt, nur die 1/500 Sekunde muß vor dem Spannen eingestellt werden."

Jag vågade inte börja pilla på min nyinköpta Contessa utan att åtminstone bläddra igenom en instruktionsbok. :)

Ljusmätaren ser ut att ha lagt av på den här, men det lär vara rätt vanligt.

Den blir ännu häftigare när man stoppar i en film och provar, den bara funkar. Direkt. Den är ju iaf runt 60 år gammal. Ljusmätaren är dock stendöd på min.

Klart dom bara funkar! Jag fick mig en proffsanvänd Bronica S från '61 som vart nerpackad i en väska i cirka 30år och det har blivit många bilder tills nu sedan dess och bildkvaliteten kan jag inte klaga på heller:
http://www.flickr.com/photos/rubbernglue/tags/bronicas

Annat var det med min kamera som jag haft sedan jag var tio år (1992) en plastig point-and-shoot canon med zoom... jag plockade upp den för ett tagsedan, har inte använts sedan 2002 drygt men funkade den - tronte de du... förr så var det ju lite annan standard på grejjerna men visst är det kul med gamla kameror!
Köpte mig Nikons D600 i höstas men det har inte blivit mycket bilder med den, allt skjuts analogt ändå hehe.

I instruktionsboken står det faktiskt att man inte ska ställa in 1/500s efter att man har spänt slutaren:

"It makes no difference whether the exposure time is adjusted before or after cocking the shutter. Only when using the shutter speed of 1/500, the exposure time must be set before cocking the shutter."

"Es ist gleichgültig, ob man die Belichtungszeit vor oder nach dem Verschlußspannen einstellt, nur die 1/500 Sekunde muß vor dem Spannen eingestellt werden."

Jag vågade inte börja pilla på min nyinköpta Contessa utan att åtminstone bläddra igenom en instruktionsbok. :)

Ljusmätaren ser ut att ha lagt av på den här, men det lär vara rätt vanligt.

Grattis till inköpet av denna mycket vackra kamera! Själv använde jag min Contessa på en resa till Portugal i somras med bra resultat. Bifogar en länk med lite bilder från Portugal: http://www.flickr.com/photos/80026809@N05/sets/72157632133925074/

Fina bilder!

Det ska nog helst vara svart/vitt i en sån gammal goding, men jag tror inte att jag har så stor lust att börja slabba igen så det får nog bli färgfilm i min.

Jag tror att jag bjöd på din Contessa, och blev lite småbesviken när jag inte vann. :)

Lycka till med med Contessan och fotandet i färg! Själv tyckte jag det var vädigt enkelt att efter ca 30 år att bara "soppa" filmen och sen med en skanner göra resten av mörkrumsjobbet. Sen skickar jag till Fujifilm för förstoringar och kopior. Kommer nog att fortsätta att göra detta med mina gamla analoga kameror. Tur för mig att jag vann budgivningen och fick en fin Contessa med en t o m en fungerande selenmätare :) Tycker nog att det är min snyggaste 50-talskamera!

Jag vet inte riktigt om jag vill utnämna Contessan till min snyggaste 50-talskamera, Kodak Retina IIc, Zeiss Ikon Contaflex och Nikon F är starka konkurrenter.

Däremot är nog Contessan högt upp på skalan över välbyggda kameror med kluriga finesser. Jag gillar den lilla flärpen man kan dra ut på baksidan som gör att kameran kan stå rakt i våg på ett bord.

Nikon F utan ljusmätarsökare

En Nikon F skulle jag inte säga nej till! Har tre st med photomic men ingen med det vanliga prismat :(
Jag köpte en prismasökare på eBay så nu har Photomicsökaren fått maka på sig. Kameran är svart medan prismat är "kromblankt" så det ser lite lustigt ut. Nu letar jag efter en hyfsat fin "kromad" kamera att sätta prismat på.

Jag köpte en prismasökare på eBay så nu har Photomicsökaren fått maka på sig. Kameran är svart medan prismat är "kromblankt" så det ser lite lustigt ut. Nu letar jag efter en hyfsat fin "kromad" kamera att sätta prismat på.
Kul att höra! Själv fick jag tag i en i USA när jag var där under Jul-Nyår :)

Bilagor

• 2014-01-17 10.25.21.jpg
    2014-01-17 10.25.21.jpg
    58.7 KB · Visningar: 34
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar