Annons

ZD 50/2 och EC-14.

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan_json

Avslutat medlemskap
Hittar ingen riktigt tillfredsställande utrustning för mitt makrofotograferande. Funderar över kombinationen ZD 50/2 och EC-14. Olympus avråder ju från detta med motiveringen att EC-14 inte bör monteras i kombination med objektiv med bländare större än 2,8. Har någon erfarenhet av ovannämnda kombination och kan säga något om resultatet? Gäller detta i så fall även 150/2 och EC-14?

Självklart har jag också en tanke om att kunna använda EC-14 tillsammans med mina övriga objektiv, varför prisjämförelsen inte är särskilt intressant. Jag är alltså enbart intresserad av slutresultatet.
 
stefan_json skrev:
Olympus avråder ju från detta med motiveringen att EC-14 inte bör monteras i kombination med objektiv med bländare större än 2,8.

Olympus menar tvärtom. Att den inte rekommenderas att änvändas på objektiv med Mindre bländare än 2.8. Dvs alla Top pro objektiv (utom 7-14mm) + 50/f2 fungerar den utmärkt på. Det verkar dessutom som om 50-200 inte påverkas negativt av konverteraren med tanke på alla knivskapra bilder på nätet.
 
Jeg har Ec-20 og bruger den på min 50/2 med stor tilfredshed.

Bruger den også på min 50-200 med gode resultater, selv om Olympus siger den "kun" er til deres top pro optik.
 
Re: Re: ZD 50/2 och EC-14.

fiolmattias skrev:
Olympus menar tvärtom. Att den inte rekommenderas att änvändas på objektiv med Mindre bländare än 2.8.

Njae... Jag har nog fått uppfattning om just det omvända. Så här skriver till exempel Frank Späth i boken om Olympus E-system:

"Although the ZUIKO DIGITAL 50mm f2.0 Macro can be combined mechanically with the tele converter EC-14, Olympus recommend a smaller aperture than 1:2.8 for optimum image quality."

Detta framgår även av diverse produktbroschyrer och är alltså anledningen till min undran. Att Michael Buch använt EC-20 tillsammans med 50/2 med tillfredsställande resultat låter ju förvisso lovande.

Om jag förtydligar så handlar det också om huruvida Olympus avråder från att använda största bländare på 50/ tillsammans med EC-14 eller om de avråder från kombinationen överhuvudtaget.
 
Re: Re: Re: ZD 50/2 och EC-14.

stefan_json skrev:
Njae... Jag har nog fått uppfattning om just det omvända. Så här skriver till exempel Frank Späth i boken om Olympus E-system:

"Although the ZUIKO DIGITAL 50mm f2.0 Macro can be combined mechanically with the tele converter EC-14, Olympus recommend a smaller aperture than 1:2.8 for optimum image quality."

:)
Det han säger är att på _50mm/f2_ ska man helst ha mindre bländare än 2.8 med telekonvertern för optimal skärpa. Inte att man bara kan ha kit objektiven :)
 
Re: Re: Re: ZD 50/2 och EC-14.

stefan_json skrev:
Om jag förtydligar så handlar det också om huruvida Olympus avråder från att använda största bländare på 50/ tillsammans med EC-14 eller om de avråder från kombinationen överhuvudtaget.
Olympus är löjligt konservativa i sina rekommendationer. Det kanske kan bli mätbar vinjettering vid f2 men i praktiken blir resultatet väldigt bra. Denna diskussion har varit uppe på andra ställen och slutsatsen är just den: det fungerar utmärkt. Kan dock inte bidra med egen erfarenhet.
 
Re: Re: Re: Re: ZD 50/2 och EC-14.

fiolmattias skrev:
:)
Det han säger är att på _50mm/f2_ ska man helst ha mindre bländare än 2.8 med telekonvertern för optimal skärpa. Inte att man bara kan ha kit objektiven :)

*s* Nä, det vore väl förargligt... Fanns väl i och för sig inte så många överdrivet många kit-objektiv 2003 då Späth skrev sin bok....:) Har förresten sett att Olympus själva rekommenderar 4 som största bländare på 50/2 tillsammns med EC-14.
 
Re: Re: Re: Re: ZD 50/2 och EC-14.

henq skrev:
Olympus är löjligt konservativa i sina rekommendationer. Det kanske kan bli mätbar vinjettering vid f2 men i praktiken blir resultatet väldigt bra. Denna diskussion har varit uppe på andra ställen och slutsatsen är just den: det fungerar utmärkt. Kan dock inte bidra med egen erfarenhet.

Handlar det således "bara" om risken för vinjettering på bländare 2? Eller menar Olympus att även skärpan försämras med aktuell kombo? Vore intressant att se den/de diskussion/er du hänvisar till. Vet du såhär på rak arm var någonstans det diskuterats?
 
Re: Re: Re: Re: Re: ZD 50/2 och EC-14.

ZD ED 50mm/F2 Macro & EC-14 är en populär kombination för porträttfoto, vilket ju ger 70mm/F2.8.

50/2 ger ju en avbildningsskala om 0.5x, vilket i 135-film termer motsvarar 1.0x, dvs. makrofoto i ordets rätta bemärkelse.

Med EX-25 mellanringen förbättas avbildningsskalan ytterligare.

Jag tror dock att du har mer nytta av EC-14 extender/converter än mellanringen, eftersom den praktiskt taget kan användas med samtliga objektiv, t.o.m. ett fisheye med gott resultat. (Det har förmodligen med att göra att Four Thirds objektiven är så pass telecentriskt konstruerade).

Tänk på att all användning av telekonverters, ställer högre krav på objektivet som du tänker använda det tillsammans med. Med ett så bra objektiv som just 50mm/F2, så fungerar telekonvertern som bäst. Även till andra f/2.0 objektiv samt med t.ex. 300mm/F2.8 så är det ett ypperligt komplement. EC-14 kan därför mycket varmt rekommenderas till HG- och SHG-objektiven.
 
Re: Zuiko Digital ED 150mm f/2 + EC-14 conv.

stefan_json skrev:
...Har någon erfarenhet av ovannämnda kombination och kan säga något om resultatet? Gäller detta i så fall även 150/2 och EC-14?

Inte relaterat till makro, men den senare kombinationen är testad under förra månaden.

Så här skriver man på www.digit.no om DIWA Labs tester:
Testene på DIWA Labs er utelukkende vitenskapelige tester med tilhørende grafer og tallverdier for optisk kvalitet, ingen reelle bilder er publisert. Grafene og målingene gir imidlertid ekstremt detaljerte verdier for å sammenligne ytelsene mot andre objektiver. Det forutsettes imidlertid en del kunnskap om hvordan målingene skal evalueres. Det finnes en forklaring på dette på engelsk under "Test facts" på DIWA Labs' nettsted.

Testen visar vilket utomordentligt par dessa två tillsammans utgör. Kombinationen om 212mm/F2.8 motsvarar ju i 135-film hela 424mm och en bra ljusstyrka, samt med ett mycket kompakt format och låg vikt. Parat med något av de bildstabiliserade kamerahusen dessutom, så lämnar en sådan trio inte mycket övrigt att önska, om inte prislappen för ett objektiv i SHG-klassen är ett hinder.

Ref:
 
Re: Zuiko Digital ED 150mm f/2

Läste någonstans att just ZD ED 150mm/F2.0 är det prestandamässigt bästa objektivet som DIWA överhuvudtaget testat hittills.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.