Annons

ytterligare en lurendrejare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmmm..

Slump eller organiserat??

jorge123 hade en likadan annons utlagd på Tradera och hans emailadress var [email protected], vår nya polare har [email protected]. Hmmm.. mail.com på båda..

Luktar brottarbralla det här med :)

/Peter

PS
Jag kan givetvis ha fel, men att döma av historien så tror jag att även detta är mygel..
DS
 
Personen accepterar Payson och postförskott, är inte Payson iaf säkert mot "tegelstensproblemet"?

// Jocke
 
ja skrev om detta i en annan tråd, det är förmodligen bedragare från "rumänien"...har varit mkt av den varan på amazon o andra ställe.
 
Joakim A skrev:
Personen accepterar Payson och postförskott, är inte Payson iaf säkert mot "tegelstensproblemet"?

// Jocke

Ser man på tidigare auktioner där användaren blivit avstängd så har några av dessa accepterat payson som betalmetod så det är ingen garanti..
Vill bara flika in att vi vet inte att den är falsk, men visst luktar det..

/Peter
 
Lågt utropspris...

Det är inte säkert att det är någon bedragare bakom; många sätter ut ett lågt utropspris och väntar sedan på att auktionen skall ta fart. Och det gör den i de flesta fall.

...men som ni skrivit, det känns inte helt ok med ett så lågt pris för den kameran. Ville jag ha kameran skulle jag iofs inte tveka att lägga ett bud. Skulle jag få kameran till ett riktigt bra pris kan jag ju alltid begära att få köpa kameran i "verkligheten". Vill han inte gå med på det är det ju något skumt...

Jaja...
 
Det här fick jag som svar när jag frågade om han hade kvitto på kameran.

Dear sir the camera is brand new in original box with all accesories and full warranty!

If you want to buy it before end the auction the price is 1500 Euro with all the shipping taxes included!

Känns seriöst, eller ...
 
Också han har en adress på mail.com och lägger in en annons på engelska. Ganska starkt samband, och jag skulle aldrig betala något i förskott där.
 
Jag har bra kontakter inom vårt rättsvårdande väsen och det är inte helt ovanligt med diverse bedrägerier på auktionssiter. Ofta är det utländska medborgare som lurar av ett antal personer pengar genom t.ex. auktioner som liknar denna (därmed inte sagt att detta är ett bedrägeri). Om varan ens skickas så är det ofta fel saker som kommer fram. Jord, sten, papper och smutsiga kläder har skickats istället för den vara man tror sig köpt.

Det har även förekommit storskaliga bedrägerier när det gäller köp av varor, speciellt i samband med paypal som betalningsförmedlare.

Den gamla goda regeln att "om det låter för bra så är det antagligen det" är synnerligen tillämplig vid internetaffärer.
 
Annat som förekommer på Tradera är upptrissning av buden. Bekanta till säljaren som budar för att priset ska stiga. Är det flera med noll omdömen som budar kan man nog fundera ett varv till innan man själv lägger bud.
 
Jag är 99% säker på att det ÄR en bedragare. Han hade en en likadan annons för ca 2 veckor sen på tradera. När jag skickade mail till han så ville han erbjuda att sälja kameran utanför tradera precis som nu. Dessutom så bodde han först i huddinge sen kista
och till sist i England!
Gissa om man blir förbannad när man ser såna annonser!
 
Jag har också varit i kontakt med personen bakom annonsen. När jag mailade honom utgav han sig för att vara Affärsman, just nu på resa i rumänien. Kameran sålde hans för sin brors räkning.

Han blev väldigt sur på mig när jag ställde besvärliga frågor...
 
Jag fick svaret att han bodde i London, och hade 2 st EOS till salu, den ena till lägre pris än vad som vad på Tradera. När jag frågade om han hade Payson som han uppgett sa han att det var Western Union som gällde...

Jag sa då att han kunde få lite extra på priset om en bekant till mig som bor i London fick komma och hämta kameran hos honom, då bröt han kontakten.

Samma kamera har varit ute på flera annonser, det är samma bild på kameran i alla annonser, även de på e-bay om jag inte missminner mig.

Mvh
Patrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.