OT: Ondag 18 juli - Panasonic lanserar...
Ska bli intressant att se vad Photokina kommer att bjuda på..
Jag hoppas ju på en Xz-2 med 1" sensor. Men jag hoppas kanske för mycket..
Redan nästa vecka torde vi få blick framåt, då Panasonic förväntas släppa på förlåten vad som nyss förhandsvisats i Budapest.
Olympus XZ-1 delar ju sensortyp (1/1.63") med Panasonic DMC-LX5. Troligtvis följer Olympus i Panasionics spår, alternativt Sony RX100 dito, eller att dessa faktiskt är ett och samma spår.
En sak är säker, en XZ-2 måste få en nyare sensor!
Antingen att Panasonic tillverkar en konkurrenskraftigare dito i FSI-CMOS i samma storlek (1/1.63") som dagens CCD. Dock gjorde Canon just detta med övergången från en Sony CCD till egen tillverkad FSI-CMOS, med S95 -> S100. Bildkvaliteten blev enbart bättre på höga ISO, dock sämre på bas-ISO. Enda fördelen i min mening, var möjligheten till Full HD video, 1080p.
Panasonic LX-7 & Olympus XZ-2 kan få samma måttliga/mediokra uppdatering med en övergång från CCD till FSI-CMOS givet bibehållen sensorstorlek 1/1.63", eller att man på samma gång likt Sony med sin RX100, passar på att samtidigt öka på sensorstorleken till Fujifilms 2/3", eller går upp till 1" sensorstorlek som i Sonys RX100.
Panasonic torde kunna vara ett second source alternativ till både Aptina och Sony med just 1" sensor, men en sådan större sensor kräver samtidigt en väsentligt större optikvolym än med dagens 1/1.63" sensor.
Visserligen menar många att i fallet med Sony RX100, så kan dess bättre sensorkänslighet kompensera objektivets mediokra f/4.9, men glömmer samtidigt bort att RX100 både har sämre zoomomfång vid både vidvinkel och tele, samt att Samsung, Panasonic och Olympus samtliga ger väsentligt bättre förutsättningar till bättre bokeh och skärpesläpp vid porträtt. Olympus glugg i XZ-1 är fortfarande "king of the hill" vid tele. Sony är mer ett halvledarföretag med fina sensorer, men dess optik imponerar inte.