Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

XD kort olympus

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en E-500 med XD kort.
sist jag fotade tyckte jag att det var så få bilder på kortet , när jag skulle föra över till PC . kameran sa att kortet var fullt. Jag förde väl över ca: 15 bilder , jag undrade var de andra bilderna tog vägen - nej dom låg inte på mitt CF kort . PCn visar att det är 175meg använt på XD - men inga bilder går att plocka fram , varken på PCn eller på kameran .
Är kortet Felande el. går det att ändra nån inställning på E-500 . . .

Mats

Hej Mats!
Ibland när man tar bort bilder från externa enheter (t.ex. et minneskort) så örsvinner inte bilderna permanent utan hamnar i "papperskorgen" eller motsvarande. Då finns bildinformationen fortfarande kvar, men genvägen tilll den (filnamnet) är dolt.
Då kan man fortfarande klicka på "ångra" och få tillbaka bilden till minneskortet, eftersom informationen fortfarande finns där och genvägen ligger i papperskorgen.
Om du då drar ur länken (ex sladden) mellan minneskortet och datorn och startar om datorn så tömmer papperskorgen i datorn alla genvägar som är till enheter som inte är kopplade till datorn.
Resultatet blir att det finns information på minneskortet som är dold men tar plats.

Den enklaste lösningen är att att du helt enkelt formaterar kortet från kamerans meny, och ser till att kolla om paperskorgen är tömd innan du drar ur sladden till minneskortet varje gång du tankat över bilder.

Lycka till!

Jo de fungerade . . .kortet är återställt. MEN jag hade hellre sett resterande bilder från studenten - men det är ju kört nu ! tyvärr

mats

De va ju inte så trevligt. Händer det igen så fixar du fram en programvara som tar fram de dolda bilderna från kortet. Har aldrig använt mig utav ett sånt så jag vet inte exakt vad det finns för olika märken. Till vissa minneskort följer ett sådant program med. De brukar heta något som tex restore, rescue osv.

Någon annan vet säkert mer än jag, eller det vet jag att någon gör.

Kolla på download.com efter restore images eller något liknande.

Mellanpojken skrev:
Jo de fungerade . . .kortet är återställt. MEN jag hade hellre sett resterande bilder från studenten - men det är ju kört nu ! tyvärr

mats

Det skulle du sagt innan! :)
Kolla in programen på download.com, vissa kan restaurera bilder även från formaterade kort så länge du inte fyller kortet med bilder först.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar