ANNONS
Annons

Lågnivåformatering mm SD-kort

Produkter
(logga in för att koppla)
Prova själv, jag skapade ett en textfil med notepad. Kopierade och öppnade men sparade förstås ej.
Jag har ingen Windowsdator, men jag kanske jag skaka igång en VM så småningom.

TIllägg: googlade lite istället. Det försvann tydligen med Windows 7 eftersom Vista var ett så segt system. :)

Klart det gör. Diskkontrollern kan vara flakey, tex.

Nej, risken är väldigt liten, men varför överhuvudtaget ta den när det inte behövs?

Kan bara svara för mig själv. För mig är risken att blanda ihop kort som är använda med inte använda är större än den tekniska risken vid move. Move har aldrig lett till bildförlust men flera gånger räddat mig när jag hamnat i lägen där jag blandat ihop kort eller glömt tömma.

Jag borde göra, och har ibland provat: gjort, copy och sen ta kortet direkt till kameran för formattering. ...men så är kameran inte där eller är upptagen för annat och då ska jag komma ihåg vilka kort som ska tömmas. Vilket jag inte gör.

(Jag formatterade igår vilket jag genast ångrade, hade sparat kamerainställningarna som jag tänkt flytta till nya kameran)

Cyberphoto hakade på inlägget jag länkade till https://www.cyberphoto.se/bloggen/10986/varda-minnet

Men fortfarande är det antagande att det är skadligt att plocka bort bilder från SD-kortet eller att man inte ska fylla ett flashkort till 90%.

Det jag hittat om överskrivning med nollor är att det underlättar för återskapningsprogram om man har gjort det innan.

Varför ska man inte fylla minneskortet?

Att en hårddisk inte ska fyllas är ju för att man inte ska få onödig defragmentering och lite plats för swapping, PS/PS cache... etc.

Men fortfarande är det antagande att det är skadligt att plocka bort bilder från SD-kortet eller att man inte ska fylla ett flashkort till 90%.
Antagandet är väl att om det finns buggar i filsystemet så triggas de lättare ju mer av koden som exekveras. Om man inte raderar filer från filsystemet på minneskortet så behöver inte filsystemet leta rätt på lediga block på något mer komplicerat sätt än att ta nästa lediga efter sista allokerade blocket. (Free-blocks-listan håller sig hela tiden lika enkel som den var när filsystemet initialiserades eftersom filsystemet inte behöver länka in lediga block från raderade filer).

Om sen filsystemet kvaddas så att man måste fiska disk så är det lättare för diskfiskarprogrammet om bildfilerna ligger på konsekutiva block än om filerna ligger utspridda lite hur som helst bland blocken.

Det jag hittat om överskrivning med nollor är att det underlättar för återskapningsprogram om man har gjort det innan.

Ja, det är rimligt, men frågan är väl om lågnivåformatering (åtminstone i en Canonkamera som jag lågnivåformaterade ett kort i häromdagen) skriver nollor. Det gick misstänkt fort.

... men frågan är väl om lågnivåformatering (åtminstone i en Canonkamera som jag lågnivåformaterade ett kort i häromdagen) skriver nollor. Det gick misstänkt fort.
Nej det gör den inte.
Det är bara o sätta sig ner och räkna på ett minneskort på 32GB och dividera med teoretiskt maximala kommunikationshastigheten för att inse orimligheten i en total sönderskrivning.
Ingen fotograf vill vänta så pass länge.

Hur kunde du veta att det var ett 32 GB-kort jag formaterade? :)

Då tycker jag nog att det är fel att kalla det för "lågnivåformatering".

Nej det gör den inte.
Det är bara o sätta sig ner och räkna på ett minneskort på 32GB och dividera med teoretiskt maximala kommunikationshastigheten för att inse orimligheten i en total sönderskrivning.
Ingen fotograf vill vänta så pass länge.

Det kanske skickas en instruktion "skriv nollor i alla celler"...då är inte bandbredden begränsningen.

Generellt brukar man försöka låta bli sånt eftersom varje skrivning kostar livslängd. Minneskort klarar inte lika många skrivningar som tex hårddiskar.

En flashminneskontroller kan kanske ha en sådan funtion. Speciellt om den sitter i en SSD.
Men i ett minneskort? Går det att göra tillräckligt billigt?

En flashminneskontroller kan kanske ha en sådan funtion. Speciellt om den sitter i en SSD.
Men i ett minneskort? Går det att göra tillräckligt billigt?
Går och går.
Frågan man skall ställa sig är varför?

Nej de har ingen sådan funktion oavsett om man önskar det eller inte.
Och det spelar ingen roll om man skickar ett kommando, det kommer fortfarande kosta tid och resurser. Tid som inte kunden/fotografen accepterar.

Jag formatterar minneskortet i kameran varje gång jag kopierat över bilderna till datorn (via Lightroom, och då till två olika diskar). Det tar några sekunder med ett kort på 32GB och är inte direkt svårt eller jobbigt. Har aldrig haft några problem med den metoden.

Det kanske skickas en instruktion "skriv nollor i alla celler"...då är inte bandbredden begränsningen.

Bandbredden är i det fallet rätt ointressant ... Poängen är att så länge du håller på och nollskriver sektorer är kortet inte tillgängligt, och att nollskriva alla sektorer tar tid.

Generellt brukar man försöka låta bli sånt eftersom varje skrivning kostar livslängd. Minneskort klarar inte lika många skrivningar som tex hårddiskar.

Hittills har det varit principen, men idag börjar skillnaderna i livslängd i praktiken bli små.

Som en väldigt grov tumregel kan man nog anta att de flesta moderna flashmedia av god kvalitet klarar minst 1000, troligen 2000-4000 eller ännu fler totala omskrivningar (motsvarande just en nollskrivning av alla sektorer). Översatt till vanlig svenska: Om du helt fyller ett minneskort, och sedan tömmer det varje arbetsdag i veckan och gör detta varje vecka hela året så kan du vara rätt säker på att kortet klarar detta i minst sisådär 4 år, mer sannolikt klarar det 8-10-15 år i det tempot ... För mer normal användning håller nog ett minneskort en livslängd för de flesta. Att nollskriva det några gånger om året skulle inte nämnvärt påverka den saken.

Notera min lilla reservation precis i början: "av god kvalitet" - en skillnad mellan billiga flashmedia och mer påkostade sådana är just hur mycket extra minneskretsar de innehåller så de gradvis kan ersätta sådana som inte länge fungerar. Billiga minneskort kan potentiellt vara mycket mer känsliga för antalet skrivcykler.

Går och går.
Frågan man skall ställa sig är varför?

Nej de har ingen sådan funktion oavsett om man önskar det eller inte.
Och det spelar ingen roll om man skickar ett kommando, det kommer fortfarande kosta tid och resurser. Tid som inte kunden/fotografen accepterar.
SD-standarden har iaf en Erase Block-funktion. Den är ekvivalent med att skriva över med nollor men mycket snabbare. CF-kort har också inbyggd kontroller som tar hand om bland annat wear leveling vid skrivning. Så vitt jag förstått innehåller den underliggande ATA-standarden en Erase Sector på samma sätt som för SD.

SD-standarden har iaf en Erase Block-funktion. Den är ekvivalent med att skriva över med nollor men mycket snabbare.

Intressant, jag minns att jag läst om det där för länge sedan, men jag hade helt missat (eller glömt :) att den var snabbare. Kan ju kanske vara det som till exempel Canon utnyttjar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar