Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lågnivåformatering mm SD-kort

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett hur det fungerar (eller inte) rent tekniskt förstår jag inte varför man någonsin vill använda MOVE i stället för att kopiera filerna från minneskortet. Att formatera minneskortet tar någon sekund på min kamera, och filerna finns kvar där tills jag vet att de ligger på datorn (i minst två exemplar).

Det är administrativt. Om jag sätter i ett minneskort i kameran och det visar sig innehålla bilder vet jag direkt att jag tagit fel kort eller att jag glömt tömma kortet. Jag har ett system där jag vänder använda minneskort i sina förpackningar men ibland blir det fel eller så är det mörkt.

Oavsett hur det fungerar (eller inte) rent tekniskt förstår jag inte varför man någonsin vill använda MOVE i stället för att kopiera filerna från minneskortet. Att formatera minneskortet tar någon sekund på min kamera, och filerna finns kvar där tills jag vet att de ligger på datorn (i minst två exemplar).

Jag kör ganska mycket "move".
Då vet jag att minneskortet är tomt när det hamnar i kameran igen, klart att användas. Inte kul att halvvägs in i en fotografering komma på att det enda minneskortet man har med sig är fullt.
"Viktiga" bilder brukar jag köra "copy" på, då lägger jag minneskortet på ett särskilt hörn av mitt arbetsbord - så att jag kommer ihåg att tömma det innan nästa session.

Visst kan det hända konstiga saker med minneskort, men min erfarenhet är att det sker väldigt sällan. Det finns så mycket andra faktorer som kan påverka korten och deras innehåll än själva hanteringen i datorn, t.ex. ESD, kosmisk strålning, värme/kyla, osv - så att det går i alla fall inte att helgardera sig från alla eventualiteter.

...

Dessutom är inte operativsystemets rutiner någon 100 % garanti de heller. Jag satt för mindre än ett år sedan bredvid en fotograf som ryckte ut fel minneskort (han hade dubbla kortläsare) mitt under en vanlig kopiering där den fil som höll på att skrivas till hårddisken inte gick att läsa och där minneskortet efteråt vägrade att låta sig läsas. Jag hjälpte honom några dagar senare att lyfta ut filerna från kortet med ett rescue-program, men ett tjugotal filer gick av något skäl inte att läsa, några av dem sådana som inte hunnit kopieras till datorn. Nu var det som tur var inga viktiga bilder som försvann och det var inga bilder han tvunget skulle levererat den dagen det hände. Men faktum är sådant händer. Jag kan hålla med om att det är ovanligt med sådana fel, men de händer.

...

Nu har jag kollat med ett par kompisar i branschen. Ovan ska inte hända med ett modernt operativsystem.

Vad var det för dator?

Jag stänger av min kamera titt som tätt även mitt i skrivning, inte pajar kortet för det utan jag förlorar bara den bilden.

Alltså move är inget hokus pokus.
Det som händer är att datan kopieras till en annan plats och sedan raderas FAT tabellen, alltså försvinner filen från radarn...

Möjligtvis kanske, men det är högst osannolikt, så skriver man sönder filstarten. Men det kostar resurser och det har man lite av.
Dessutom finns alltid risken att man implementerar buggar och buggar är mycket dyra historier.

Det finns inga kameror som skriver sönder data på minneskorten.
Anledningen är mycket enkel, det tar tid.
Det finns ingen här som skulle betala flera tusen för en kamera som man sen skall sitta o vänta på. Det skulle bli ett ramaskri i kameravärlden om det kom ut en sådan modell.

Senast ändrad:
Nu har jag kollat med ett par kompisar i branschen. Ovan ska inte hända med ett modernt operativsystem.

Vad var det för dator?

Jag stänger av min kamera titt som tätt även mitt i skrivning, inte pajar kortet för det utan jag förlorar bara den bilden.

Det är skillnad på att bryta strömmen till ett minneskort och att rycka ut det ur en läsare som är strömsatt. Det senare kan ge alla möjliga konstiga transienter över kortets kontakter.

Risken för kvadd är nog mycket, mycket liten, men jag skulle inte lita på att den är noll.

Operativsystemet har ingen chans att parera sånt.

Och jag som arbetat med datorer i snart 25 år (började hos IBM 1993) kan hälsa att det tyvärr finns ett visst glapp mellan vad som skall kunna hända och vad som faktiskt händer i datorer :) Det gäller i synnerhet situationer där du rent fysiskt kopplar i och ur saker.

Prata gärna med IBAS. En av deras killar formulerade det rätt bra när jag intervjuade honom för många år sedan, han sa (fritt citerat ur minnet) "vi försöker rädda det som finns kvar när det som inte skulle kunna hända ändå hände".

Vad var det för dator?

En Macbook Pro. Och jag har en bekant som råkat ut för ungefär samma fenomen (då med usb-pinne) i en Windows 7-dator för fyra-fem år sedan. Jag kan hålla med om att sådana händelser är extremt sällsynta, men likafullt händer det.

Och jag som arbetat med datorer i snart 25 år (började hos IBM 1993) kan hälsa att det tyvärr finns ett visst glapp mellan vad som skall kunna hända och vad som faktiskt händer i datorer :) Det gäller i synnerhet situationer där du rent fysiskt kopplar i och ur saker.

Prata gärna med IBAS. En av deras killar formulerade det rätt bra när jag intervjuade honom för många år sedan, han sa (fritt citerat ur minnet) "vi försöker rädda det som finns kvar när det som inte skulle kunna hända ändå hände".

En Macbook Pro. Och jag har en bekant som råkat ut för ungefär samma fenomen (då med usb-pinne) i en Windows 7-dator för fyra-fem år sedan. Jag kan hålla med om att sådana händelser är extremt sällsynta, men likafullt händer det.

Du skrev vid kopiering. Inte move.

Jag kan ändå hålla med, kortryck kan man ju försöka undvika när lampan lyser. Jag hade en batterigreppsskruv som gängade upp. Många oväntade strömavbrott. Inga kortproblem.Så det kanske har med implementationen att göra. Det finns säkert dåliga och bra kortläsare.

Men att döma ut move som osäkert när det har en administrariv vinst tycker jag är starkt. Om det inte spelar roll för fotografen: Kopiera+formattera. Om man som i mitt fall överraskats av att reservkortet inte alls hade tömts kvällen innan eller i annat fall, tog fel kort: move och 400 räddade bilder.

Jag hade en datorlärare som kraftigt avrådde från att använda "Move" (åtminstone i datorsammanhang). Han skrämde oss okunniga elever med att säga att "saker som man håller på att flytta, först lyfts bort från den plats de varit på, på hårddisken till exempel, men kan p g a en elektriskt spik eller annan störning, blir störda eller förstörda innan de hunnit sparas på mottagarplatsen, en DVD-skiva eller annan hårddisk till exempel, och då är (bild)filen borta". ...

Kan i alla fall konstatera att ovan är fel. Det är inte så move fungerar. Filen kopieras först och SEN raderas den från orginalplatsen.

Better-safe-than-sorry täcker fallet om media skulle paja men som det kan lika gärna hända vid kopiering istället för move om man rycker ur mediat under användning.

Kan i alla fall konstatera att ovan är fel. Det är inte så move fungerar. Filen kopieras först och SEN raderas den från orginalplatsen.

Better-safe-than-sorry täcker fallet om media skulle paja men som det kan lika gärna hända vid kopiering istället för move om man rycker ur mediat under användning.

Om man låter datorn automatiskt radera datat från ursprungsplatsen efter att det har kopierats har man ingen chans att göra en ny kopiering om det hände något vid den första som gjorde att kopieringen gick fel.

Kopiera kräver ingen skrivning på källmediat så det är lite konstigt att kortet pajat i Martins exempel som jag uppfattade var kopiering.
Det beror på filsystemet. Accessdatum brukar uppdateras på källmediet om filsystemet inte är extremt primitivt. (Jag har dåligt koll på alla FAT-varianter, så det kan förstås tänkas att ingen av dem har den sortens metadata).

Om man låter datorn automatiskt radera datat från ursprungsplatsen efter att det har kopierats har man ingen chans att göra en ny kopiering om det hände något vid den första som gjorde att kopieringen gick fel.

Jodå, recoveryprogrammen plockar fram bilderna om det värsta skulle inträffa.

Det beror på filsystemet. Accessdatum brukar uppdateras på källmediet om filsystemet inte är extremt primitivt. (Jag har dåligt koll på alla FAT-varianter, så det kan förstås tänkas att ingen av dem har den sortens metadata).

Om jag kopierar (eller öppnar) en fil i windows uppdateras inte accessdatum på orginalfilen.

Ja, om man inte har hunnit återanvända kortet. Då minskar den chansen ganska mycket.

Om kopieringen gått fel tex om strömmen bryts ligger ju de filer som inte kopierats kvar på kortet. Finns det något scenario där det ser ut som filerna ser ut som de kopierats till datorn men inte har det? Om kopieringen avbrutits av någon annan anledning och du stoppar kortet i kameran ser du att det finns bilder där.

Om det är extra viktigt kan man kolla mappstorlek och filantal, det visas ju i explorer och osx.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar