ANNONS
Annons

X-T1 eller OM D-EM1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nypriserna för båda paketen tycker jag är rätt häftiga. Jag hade letat begagnat.

Jag har haft Olympus tidigare - det jag saknar är att kameran automatiskt kan sätt fokus på ögonen (funkar riktigt bra), bildstabiliseringe. Nu blev det dock Fuji ändå. AF är bättre på Olympus, bildkvalitén är bättre på Fuji. Kolla objektiven till respektive system, det gjorde jag och då blev valet tämligen enkelt för min del.

Vi bromsar debatten om bildförhållande lite här. Jag är anhängare av 4:3, men det är ingen stor grej för mig. Mina mesta funderingar är kring värdet av de paketpriser som gäller. Alltså: En X-T1 med 18-55 2,8-4 kostar 15000. En EM1 med 12-40 2,8 kostar 17000. Båda kamerorna är bra på det mesta, inte minst UI och ergonomi. Jag kan bena upp det som en huvudfråga: Är den extra vidvinkeln värt 2000 extra? Det är sådana enkla saker som jag funderar på i första hand. Sedan kommer kanske framtida tankar kring fler objektiv osv.....

Det är väl synd att basera hela systemvalet på vilken bildvinkel medföljande zoom ger, tycker jag, man köper in sig i ett system. Fuji har en väldigt bra vidvinkelzoom som är ganska rimligt prissatt d u och det har Panasonic (till m43) också, och Olympus släpper en snart - fast den lär inte bli billig. Är storleken inte allt kan du efer noggrant letande möjligen få tag i Olympus fantastiska 7-14/4 för 4/3 som går att montera med adapter med full funktionalitet och dessa Top Pro gluggar brukar vara ganska bra prissatta begagnat idag. Denna 7-14 är en helt suverän vidvinkelzoom. Sedan förstås är det ju inte något man kan räkna med. På det hela skulle jag väl ändå ge mer "poäng" vad gäller vidvinkelzoom med prestanda och pris på nytillverkade vidvinkelzoomar till Fuji.

7-14 må vara bra, men den blir såvitt jag förstått rätt slö när den används med adapter på M43 (eftersom den inte är gjord för det).

7-14 må vara bra, men den blir såvitt jag förstått rätt slö när den används med adapter på M43 (eftersom den inte är gjord för det).

Det är en supervidvinkel så AF hastighet spelar ingen roll, skärpedjupet redan på f/4 är stort och AF lär bli snabbt nog. 35-100/2,0 är en helt annan fråga för där kan AF hastighet spela roll.

Kan bare opplyse at den siste testen som just kom i Digital Foto, der kom Fuji X-T1 på tredje plass. Det var Olympus OM-D E-M5 MARK II som suverent vant testen. Panasonic kom på andre plass.

I det fallet kvarstår ca 11mp. Man bör beakta vilket format man vill ha i slutändan då man väljer. Skriver man ut i A3,A4 osv beskärs Olympusbilden mindre, skriver man ut i traditionella fotoformat eller betraktar på en modern widescreenskärm så stämmer Fujis format bättre.

Jämförelsen mellan kamerorna bör beakta det slutgiltiga formatet då egenskaper som skärpedjup och bildvinkel i färdig bild berörs av det slutliga formatet.

Nej, det blir 14.2 mp kvar när man beskär en 16mp m43-sensor till 3:2.

Kan bare opplyse at den siste testen som just kom i Digital Foto, der kom Fuji X-T1 på tredje plass. Det var Olympus OM-D E-M5 MARK II som suverent vant testen. Panasonic kom på andre plass.

det är få fotografer som bytt ut sina canon/nikon mot olympus däremot mot fuji är det många. En amatör tidningstest är inte mycket att hänga i granen. Här kan du se omdömen från fotografer som är vana att köra med digitala mellanformatvad dom tycker.
https://luminous-landscape.com/living-fuji-x-t1/

https://luminous-landscape.com/camera-equipment-year-2014/

för mig är valet enkelt jag kör med nikon d800 o fuji xt-1 o det jag gillar med fujin är
känslan med alla rattar (precis som på anloga tiden)
kvaliten på bilderna (jämförbar med vilken dlsr ff som helst)
optiken helt sanslöst bra
storleken o smidigheten
att man förblir omärkt när man använder fuji sliter man upp en d800 med 24-70 så står det i pannan på en där står det en FOTOGRAF.
Att fujin har något större sensor o det har betydelse ifall du vill få ut 3-2 format från olympus då är det inte mycket kvar av filen.

Men mitt råd är känn på bägge o välj själv bägge är väldigt bra kameror o i dagens läge så är det väldigt likartad kvalitet från många kameror oftast sitter samma sensor i många kameror. Jag tycker att fuji har verkligen släppt en sanslöst bra objektiv serie o dom är grymma på att släppa alla uppdateringar o inte göra som tex nikon/canon släppa en (ny) kamera med ett s eller r eller whatever ;)

oavsett bägge kamerorna skapar HA begär :)))
här är några exempel bilder från fuji
bild 1 min tjej glad med vinglas taget med kitzoomen o (filmen astia)
bild 2 zakyntos smugglerbay kolla färgerana
bild 3 på resturang fri hand högt iso kolla mjukheten o anloga feelingen
bild 4 skymningsbild äntligen en kamera som låter skuggor vara rena o snygga o hanterar motljus bra med den vanliga kit zoomen.
bild 5 skymningsbild Zakynthos

Bilagor

• 01v.jpg
    01v.jpg
    456.4 KB · Visningar: 55
  • 02v.jpg
    02v.jpg
    126.2 KB · Visningar: 58
  • 03v.jpg
    03v.jpg
    366.5 KB · Visningar: 48
  • 04v.jpg
    04v.jpg
    288.3 KB · Visningar: 31
  • 05v.jpg
    05v.jpg
    387.5 KB · Visningar: 41
oavsett bägge kamerorna skapar HA begär :)))
här är några exempel bilder från fuji
bild 1 min tjej glad med vinglas taget med kitzoomen o (filmen astia)
bild 2 zakyntos smugglerbay kolla färgerana
bild 3 på resturang fri hand högt iso kolla mjukheten o anloga feelingen
bild 4 skymningsbild äntligen en kamera som låter skuggor vara rena o snygga o hanterar motljus bra med den vanliga kit zoomen.
bild 5 skymningsbild Zakynthos

Visst ser det bra ut, även om det är krympta filer. Är det bara första bilden som är tagen med filmpreset?

Visst ser det bra ut, även om det är krympta filer. Är det bara första bilden som är tagen med filmpreset?

Alla utom sista är preset. Brukar använda astia o velvia o då väljer jag den i raw framkallaren o justerar den lite men oftast är resultatet bra rakt ut från kameran. Han på stolen är med astia. Smugglerbay velvia,skymningsbild med solnedgång bakom velvia.

Alla utom sista är preset. Brukar använda astia o velvia o då väljer jag den i raw framkallaren o justerar den lite men oftast är resultatet bra rakt ut från kameran. Han på stolen är med astia. Smugglerbay velvia,skymningsbild med solnedgång bakom velvia.

Velvia var min favorit bland diafilmer, när jag hade tröttnat på Kodachrome. Mustiga grejer...

Apropå det här med äldre Zuiko-objektiv, dvs FourThirdsfattning: fungerar alltså väldigt bra med adapter på just OM D EM-1, eftersom den kameran har både fasdetekterande och kontrastavkännande fokus. Fungerar mindre bra på (långsammare) övriga Olympuskameror, sant, men alltså skillnad på just E M1:an.

Jag har just Olympus OM D E M-1 och är synnerligen nöjd. Objektivet 12-40 är oerhört bra och skarpt, liksom många andra mZuiko-objektiv.

Kan alltså inte uttala mig om Fujin, men det är en bra kamera också, liksom många andra moderna digitalkameror i den prisklassen. Får sannolikt bli en fråga om egen personlig preferens, ingen kamera är "bättre" än den andra, egentligen.

Härmed avslutar jag tråden och tackar alla för eran input. Jag funderar på om jag verkligen ska lägga så mycket pengar på en kamera. Men ni får gärna fortsätta diskussion om ni önskar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar