Annons

X-T1 eller OM D-EM1?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Båda kamerorna känns ju riktigt bra. Är medveten om att Fujin har större sensor, men trånar också efter 12-40 optiken hos Olympus där de extra mm i vidvinkel känns viktiga. Hur upplever ni som har någon av dessa, ljusmätning? AF-C, sökare, osv. Det är ju mycket pengar, (men båda bör ju räcka för mig 5 år), så jag vill känna mig säker innan köp. Jag har ju känt och klämt på båda. Eller klarar jag mig med X-E2? Ös på bara.../PE

PS: Funderingar gäller avseende paket med zoom, Fuji 18-55, Olympus 12-40
 
Vad fotar du mest?

Båda kamerorna känns ju riktigt bra. Är medveten om att Fujin har större sensor, men trånar också efter 12-40 optiken hos Olympus där de extra mm i vidvinkel känns viktiga. Hur upplever ni som har någon av dessa, ljusmätning? AF-C, sökare, osv. Det är ju mycket pengar, (men båda bör ju räcka för mig 5 år), så jag vill känna mig säker innan köp. Jag har ju känt och klämt på båda. Eller klarar jag mig med X-E2? Ös på bara.../PE

PS: Funderingar gäller avseende paket med zoom, Fuji 18-55, Olympus 12-40

De kräsna fotograferna som kör med X-T1 klagar mest på autofokus hastigheten, att Lightroom inte klara av att få ut samma detaljrikedom från X-trans sensorn som andra Raw program och sist, men inte minst, att Fuji noise algoritmer vid ISO 3200--6400 gör att ansikten kan ser plastiga ut.
Ska du fota sport är nog X-T1 inte för dig.
Med det sagt så används kameran av många proffs fotografer inom bröllop, res och landskapsfotografering.
 
Man kan reta sig lite på en del saker i världen, som exempelvis att paketlösningar inte innehåller fler alternativ. Å andra sidan så kan man få en juste rabatt med dyra objektiv i vissa av dom.
 
Att jämföra m43 och aps-c är inte alltid lätt vad gäller bildvinkel. Komponerar man bilden efter kortsidans storlek och skriver ut i t ex A3, A4 o s v och inte i klassiska 3:2 pappersformat så erbjuder Olympus och Fuji ungefär samma bildvinkel med samma fysiska brännvidd och samma bländartal ger ungefär samma skärpedjup detta eftersom Olympus sensor har formatet 4:3 medan Fuji har 3:2. Komponerar man efter längdsidan istället så får man lite mer än 1,5x "brännviddsförlängning" med Olympus. Så det är lite förenklat att bara titta på en jämförelse av brännvidd x på Fuji mötsvarar brännvidd y på Olympus. Samma gäller bländare och skärpedjup. Här blir frågan om vad TS fotar mest och vilket medium bilderna visas på ganska central. Fotar man mycket porträtt och skriver ut i nära 4:3 proportioner så har man faktiskt färre pixlar kvar med Fuji i tryck och tunnare skärpedjup med Oly med 12-40 vid de lägre/kortare brännvidderna och maxbländare. I nära 2:3 i tryck har Fuji ett övertag.
 
Angående slö af på x-t1 så ska det enl rykten på nätet komma en uppdatering den 11:de som ska göra x-t1 till en helt ny kamera på den punkten, återstår att se dock.

Stod nyss inför samma val och för mig föll det på x-t1:an
 
Några saker bör kanske tilläggas: Jag sysslar främst med gatufoto, även om jag gärna finner intressanta saker bland natur och lite hit o dit. Mestadels är det statiska motiv som fångar min uppmärksamhet, men det är inte fel med en kamera som hänger med på rörliga motiv. Jag gillar formfaktor a la klassisk systemkamera. Nuförtiden föredrar jag zoomoptik, en del beroende på små krämpor i axel/nacke, dvs, vill undvika massa extra linser i väskan, samt av ren lathet. Jag är också medveten om fördelar med kvalitet/ljusstyrka på zoomar. Sist men inte minst, så är väl ändå det mesta i livet kompromisser....
 
Ägde en x100 tidigare och gillar Fuji, hittade en begangnad x-t1 som var tre månader gammal till ett bra pris.
Lutade inte met fuji just pga prisbilden men när jag hittade den så vart det så, ångrar mig inte!
 
Jag klurade också på X-T1 vs EM1 när jag blev less på min 6D. Blev en X-T1 p.g.a:
1. Möjlighet till kort skärpedjup
2. Bilderna tål mer i efterbehandling
 
Jag klurade också på X-T1 vs EM1 när jag blev less på min 6D. Blev en X-T1 p.g.a:
1. Möjlighet till kort skärpedjup
2. Bilderna tål mer i efterbehandling

Kolla mitt inlägg tidigare:
Om bilderna skall visas i 4:3 proportioner så blir för samma komposition skärpedjupet samma med Olympus. Om bilden beskärs till 4:3 och bara ca 13mp blir kvar - finns samma marginal för efterbehandling mot en obeskuren 16mp m43 fil?

Skall de visas/ skrivas ut i originalproportioner har du rätt.
 
Kolla mitt inlägg tidigare:
Om bilderna skall visas i 4:3 proportioner så blir för samma komposition skärpedjupet samma med Olympus. Om bilden beskärs till 4:3 och bara ca 13mp blir kvar - finns samma marginal för efterbehandling mot en obeskuren 16mp m43 fil?

Skall de visas/ skrivas ut i originalproportioner har du rätt.

Hur mycket extra förlorar då 4:3 kameran om man ska börja beskära bilderna till 3:2....?
 
Hur mycket extra förlorar då 4:3 kameran om man ska börja beskära bilderna till 3:2....?

I det fallet kvarstår ca 11mp. Man bör beakta vilket format man vill ha i slutändan då man väljer. Skriver man ut i A3,A4 osv beskärs Olympusbilden mindre, skriver man ut i traditionella fotoformat eller betraktar på en modern widescreenskärm så stämmer Fujis format bättre.

Jämförelsen mellan kamerorna bör beakta det slutgiltiga formatet då egenskaper som skärpedjup och bildvinkel i färdig bild berörs av det slutliga formatet.
 
Kolla mitt inlägg tidigare:
Om bilderna skall visas i 4:3 proportioner så blir för samma komposition skärpedjupet samma med Olympus. Om bilden beskärs till 4:3 och bara ca 13mp blir kvar - finns samma marginal för efterbehandling mot en obeskuren 16mp m43 fil?

Skall de visas/ skrivas ut i originalproportioner har du rätt.

Nu hänger jag inte med riktigt. Olympus har en cropfaktor på 2.0, och Fuji på 1,5. Skillnaden i bildproportioner och därmed komposition är inte stor nog att jämna ut skillnaden i skärpedjup mellan Olympus och Fuji, så om kort skärpedjup är viktigt så är Fuji helt överlägsna just nu.

Edit: Fel av mig, om man beskär för att få en bild från Fuji till 4:3 så blir skillnaden mellan Oly och Fuji ganska liten. Vill man behålla 3:2 så har Fuji stor fördel!
 
Vi bromsar debatten om bildförhållande lite här. Jag är anhängare av 4:3, men det är ingen stor grej för mig. Mina mesta funderingar är kring värdet av de paketpriser som gäller. Alltså: En X-T1 med 18-55 2,8-4 kostar 15000. En EM1 med 12-40 2,8 kostar 17000. Båda kamerorna är bra på det mesta, inte minst UI och ergonomi. Jag kan bena upp det som en huvudfråga: Är den extra vidvinkeln värt 2000 extra? Det är sådana enkla saker som jag funderar på i första hand. Sedan kommer kanske framtida tankar kring fler objektiv osv.....
 
Jag skulle utan att tveka välja Fujikameran. Dels är deras kameror riktigt trevliga att jobba med, och dels är objektiven väldigt bra (även om de kan kosta en slant).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.