Annons

X-E3, vilka objektiv passar?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hej igen!

Fuji är inte vår hemmabana, vi kan bara Nikon, tyvärr. Två frågor:

1. Vad har de objektiv för beteckning som passar en X-E3?

2. Kan vi använda våra Nikonobjektiv på något sätt med ett konverteringsdon? Vi har Z och F-objektiv.

Per

PS. X-E3 är fantastiskt fin kamera!
 
Hej igen!

Fuji är inte vår hemmabana, vi kan bara Nikon, tyvärr. Två frågor:

1. Vad har de objektiv för beteckning som passar en X-E3?

2. Kan vi använda våra Nikonobjektiv på något sätt med ett konverteringsdon? Vi har Z och F-objektiv.

Per

PS. X-E3 är fantastiskt fin kamera!
De objektiv som har beteckningen XF passar. All info om kameran finns hämta här:


Vad gäller adapter är det inget jag provat och det finns vad jag vet ingen "original" men i alla fall för F objektiv ett antal från fristående tillverkare med olika kvalité, funktionalitet och pris. Exempelvis denna:


Hur funktionen är med andra objektiv än Fujis egna har jag som sagt inte provat och jag har ingen aning om hur funktionellt det är eller vilka begränsningar som finns vad gäller vilka objektiv som passar.
 
Tack, Jan! Jag provade handboken först, men letade dåligt. Sorry!

XF var ju enkelt.

Konverteraren såg intressant ut, jag tittar vidare på den.

Per
 
Alla XC- och XF-objektiv passar. XC är deras budget-objektiv som det finns färre av medans XF-objektiven är de mer högkvalitativa och dessa finns det massor av:)
När det gäller adaptrar så finns ju t.ex Fringer som nämnts om man vill ha AF, men om man inte behöver AF så finns det ju massa "dummy" adaptrar tillgängliga också.
 
Alla XC- och XF-objektiv passar. XC är deras budget-objektiv som det finns färre av medans XF-objektiven är de mer högkvalitativa och dessa finns det massor av:)
När det gäller adaptrar så finns ju t.ex Fringer som nämnts om man vill ha AF, men om man inte behöver AF så finns det ju massa "dummy" adaptrar tillgängliga också.
Säkert, men Nikon Z lär man realistiskt sett kunna glömma då registeravståndet är kortare än Fujis. Nikon F är däremot inga problem att montera på de flesta kameror ur det perspektivet då det är motsatsen och har bland de längsta registeravstånden bland spegelreflexfattningar för småbild.
 
Jag gillar XE 3an med XF18mmf2 om man vill köra kompakt med AF. Det finns även många manuella objektiv från 7artisans, ttartisan, voigtländer, samyang och brightinstar m.m my XF mount
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.