ANNONS
Annons

WWII-bilder och Robert Capa

Produkter
(logga in för att koppla)
Du tycker han var feg? Killen dog i ett annat krig senare för den som läst länkarna. Att "bara åka med jollen fram och tillbaka" (om han nu gjorde det) är mer än de flesta skulle gjort. Tror du han hade en osynlighetsväst (Harry Potter) när han tog den här, eller den här?

Christian syftar förstås på Bob Landry ("En till som sagt").

Så här skriver tidningen "Populär Historia" om Capa:

http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s/452

Han var ju helt klart en modig man som tog stora risker för sitt yrke och till slut även fick sätta livet till. Det är uppenbarligen vad som krävs för att få historiens bästa bilder och det visste han. Ingen kunde ta bilder som Capa och skildra krig som han gjorde.

Du tycker han var feg? Killen dog i ett annat krig senare för den som läst länkarna. Att "bara åka med jollen fram och tillbaka" (om han nu gjorde det) är mer än de flesta skulle gjort. Tror du han hade en osynlighetsväst (Harry Potter) när han tog den här, eller den här?

Du måste vara en smått besvärad människa efter som att du tolkar något jag skriver som du själv anser det vara och behagar dig.

LÄS vad jag skriver i stället för att tolka mina bokstäver så att det passar ditt skruvade sätt att tänka.

Fy fan vad less jag blir på det här...

För övrigt länkar du till Capa... Väx upp innan du försöker brösta upp dig.

Tack för länken David!

Hur blir man egentligen krigsfotograf? Jag antar att det är en roll som tilldelas en inom armén? Visserligen kan man bli frilansjournalist osv, men Capa var medlem av armén och fick ju också därför chansen att fota under den hemliga "operation Overlord".

Någon som har Capas foto som han tog just efter att en amerikansk soldat träffats av en kula i halsen på en balkon under andra världskriget?

Bland annat Värnpliktsnytt har skolat många kända journalister och fotografer, minns inga exempel just nu.
http://www.varnpliktsnytt.se/
Här har de några exempel på journalister http://sv.wikipedia.org/wiki/Värnpliktsnytt
Jag tror att det även finns andra fotografer på en del regementen, ofta kombinerat med annan tjänst.

Du måste vara en smått besvärad människa efter som att du tolkar något jag skriver som du själv anser det vara och behagar dig.

LÄS vad jag skriver i stället för att tolka mina bokstäver så att det passar ditt skruvade sätt att tänka.

Fy fan vad less jag blir på det här...

För övrigt länkar du till Capa... Väx upp innan du försöker brösta upp dig.

Du, jag kan inte läsa dina tankar. LÄS vad du skriver och tänk själv så slipper du vara så besvärad över vad som kan hända mitt i ett internetforum. Det såg ut som du raljerade över honom, men det var tydligen ett misstag.

Slappna av och sluta va en tönt.

Senast ändrad:
Så här står det om Capas död...

On May 25, 1954 at 2:55 p.m., the regiment was passing through a dangerous area under fire when Capa decided to leave his jeep and go up the road to photograph the advance. About five minutes later, Mecklin and Lucas heard an explosion; Capa had stepped on a landmine. When they arrived on the scene he was still alive, but his left leg had been blown to pieces and he had a serious wound in his chest. Mecklin screamed for a medic and Capa was taken to a small field hospital where he was pronounced dead on arrival. He had died with his camera in his hand.

...det ni gott folk.

överdrev sitt mantra

Capas mantra var : Om dina bilder inte är tillräckligt bra är du inte tillräckligt nära!
Men att plåta en exploderande mina inifrån?

Ja, han dog onekligen med stövlarna på. Precis som många av hans föregångare, och efterträdare. Att vara fotograf i konfliktområden är inte riskfritt.

https://www.bokus.com/cgi-bin/book_...Definitive+Collection&PRODUCT_GROUP=&x=11&y=8

Vilken av dessa rekomnderar ni (togs upp i tråden redan 2005, men bilderna är ju fortfarande aktuella)

är inte paperbacken mer av en biografi och hardbacken en fotobok... kommer inte helt bombis ihåg, men erindrar mej att det skulle vara så??? rätta bara till om jag minns fel.

Här skulle jag gärna tipsa om Nachtweys bok Inferno. http://www.bokus.com/b/9780714838151.html

Den har haft det största intrycket på mej av alla konfliktfotografers böcker jag kommit över.

Capas mantra var : Om dina bilder inte är tillräckligt bra är du inte tillräckligt nära!
Men att plåta en exploderande mina inifrån?

There's not a picture worth getting killed for. You want to make the story, not be the story :) (minns dock inte vem som kläckte ur sej dessa grundläggande principer för konfliktjournalism)

jag har alltid undrat över va fan han egentligen skulle ut i minfältet att göra. Grundregler på konfliktområden är att inte gå och trampa i periferin hur som helst innan det är kontrollerat. Och helt av en överraskning skulle jag ha svårt att tro att minan uppenbarade sej. Men jag tror dom som capa, vid en viss punkt efter att ha överlevt det mesta, tror sej vara odödliga...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar