Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

WWII-bilder och Robert Capa

Produkter
(logga in för att koppla)
Capa är en legend och en av de stora i fotografihistorien. Han grundade även bildbyrån Magnum tillsammans med bl.a. Henri Cartier-Bresson.

http://www.magnumphotos.com/c/htm/TreePf_MAG.aspx?Stat=Photographers_Portfolio&E=29YL53IQQBB

Och ja, krigsfotografi fyller en viktig uppgift och fascinerar med viss skräckblandning. Jag skulle kunna tänka mig att ägna mig åt det. Om jag skulle klara pressen är en annan sak.

/David

Tack för den länken. *trollbunden* !
 
Om inte Capa var en del av armén, hur skulle han kunna dokumentera de hemliga landstigningarna i Normandie.
När Robert väl fotograferade landstigningen var den inte hemlig längre, varken för axelmakterna eller för de allierade.

Såvitt jag vet var Capa anställd på Life när han spatserade i land i Normandie den 6 juni 1944. Men det fanns även militära fotografer i farten. HMS Belfast, som numera ligger och tar igen sig i Themsen i London, färjade över SPECOU, Special Coverage Unit of the US Army Signal Corps. SPECOU leddes av major (senare överstelöjtnant) George Stevens, som var direkt underställd SHAEF (Supreme Headquarter Allied Expeditionary Force), vilket alltså i praktiken innebar general Dwight D Eisenhower själv. Speciella order möjliggjorde att Stevens filmteam åkte kors och tvärs genom de områden som de allierade behärskade.

Det mest unika med Stevens insats lär vara att han även filmade en del i färg och inte bara med arméns standardiserade svart/vita 35 mm film.
 
Finns en skillnad

Combat Camera är en del av försvaret där försvarsmakten äger och kontrollerar bilderna. Capa var vad man idag kallar "embedded". Han följde med soldaterna men hade kontrollen över bilderna. På den tiden fanns ju inget sätt att publicera bilderna under tiden slaget pågick.
 
Robert Capas bok "Krigsfotografen" http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=8647

Undrar vad det egentligen var som gjorde Capa så unik, förutom landstigningen vid Normandie där han egentligen hade ensamrätt för så mycket fler bilder från landstigningen finns det inte. Tyskarna visste inte ens var den skulle ske och hade väl fullt upp med att försvara kusten.

För övrigt tycker jag mest hans kändaste bilder består av döda soldater. Är han så fantastisk som alla påstår eller är han i själva verket överskattad?
 
Döda soldater som var grejen!

Du måste se Capa i ett tidsperspektiv. Första världskriget hade skildrats med glada soldater som under färggranna fanor käckt marscherade iväg till lite "jolly good sport". Där kom de otäcka bilderna fram först efter kriget.
Capa skildrade kriget från slagfältet medan det pågick. Krig hade ett gloriöst skimmer omkring sig för Capa visade verkligheten, vilket är själva grundidén med pressfotografi.

Capas grundinställning till bilden; "om dina bilder inte blir bra har du inte varit tillräckligt nära" var också ny. Att gå på det viktiga i bilden och kapa (ha ha) resten. Inga uppställda gubbar med papper vid tjusiga bakgrunder utan rätt på.
 
Räddhare, eller klok?

Har nu läst hela tråden och tänkte på sak som inte kommit fram:

Capa skulle dokumentera landstigningen och insåg efter några rullar att, här är ju inte direkt riskfritt att befinna sig. Så istället för att skicka tillbaka rullarna så hoppade han själv på en skuta tillbaka - han blev skraj heltenkelt.

Btw, så har Combat Camera fått ut bilder från Adenviken idag.
 
Nyhetsbyråerna skulle ha 12 fotografer med under invasionen, Life hade 6 fotografer ackrediterade. Fyra fotografer från pressen skulle få vara med amerikanerna under första vågen med infanteri, Life lyckades få två av dessa till Bob Landry och Robert Capa.

“… I decided to go in with Company E in the first wave."
[Capa]
Bob Landry also felt obliged to accept this dubious privilege. The other LIFE assignments sorted themselves out. …

http://www.skylighters.org/photos/robertcapa.html


Det mesta gick fel vid landstigningen på Omaha, de flesta kom i land på något helt annat ställe än planerat, 27 av 29 tanks som skulle stödja 116:e regementet sjönk. Bombplanen hade helt missat de tyska försvarsbunkrarna och bombat för långt inåt land. Ledningen funderade på ett tag att överge Omaha.

Tycker nog att den gode Capa var ganska oförskräckt, accepterade att vara med i första anfallsvågen och stannar några timmar och tar tre rullar film. Han var ju inte soldat och endast fotograf för en kommersiell tidskrift.
 
En bra sida med lite info om Capa. En väldigt fascinerande person och fotograf som till slut fick sätta livet till (Vietnam) när han gjorde det han levde för, dvs dokumentera krig

http://www.photo-seminars.com/Fame/capa.htm

Lars, tack för ett intressant inlägg. Det fanns alltså fler fotografer med under landstigningen.
 
En bra sida med lite info om Capa. En väldigt fascinerande person och fotograf som till slut fick sätta livet till (Vietnam) när han gjorde det han levde för, dvs dokumentera krig

http://www.photo-seminars.com/Fame/capa.htm

Lars, tack för ett intressant inlägg. Det fanns alltså fler fotografer med under landstigningen.

En till som sagt, men jag tror aldrig han satte foten utanför jollen? Har för mig att han åkte med samma båt tillbaka till skeppet som tog han till stranden, om jag nu inte alltid har ett lika dåligt minne som jag i valda tillfällen har.

//Chris
 
En till som sagt, men jag tror aldrig han satte foten utanför jollen? Har för mig att han åkte med samma båt tillbaka till skeppet som tog han till stranden, om jag nu inte alltid har ett lika dåligt minne som jag i valda tillfällen har.

//Chris

Du tycker han var feg? Killen dog i ett annat krig senare för den som läst länkarna. Att "bara åka med jollen fram och tillbaka" (om han nu gjorde det) är mer än de flesta skulle gjort. Tror du han hade en osynlighetsväst (Harry Potter) när han tog den här, eller den här?
 
I länken http://www.skylighters.org/photos/robertcapa.html var där en artikel om Capas landstigning med utdrag från hans bok “Slightly Out of Focus” samt en artikel av Life redaktören i England när det begav sig – John Morris.

Inte vet jag om Capa ljuger i sin bok, men det skulle väl vid det här laget så fall ha kommit fram.

“Slightly Out of Focus”:
"The flat bottom of our barge hit the earth of France, The boatswain lowered the steel-covered barge front, and there, between the grotesque designs of steel obstacles sticking out of the water, was a thin line of land covered with smoke — our Europe, the 'Easy Red' beach.

My beautiful France looked sordid and uninviting, and a German machine gun, spitting bullets around the barge, fully spoiled my return. The men from my barge waded in the water. Waist-deep, with rifles ready to shoot, with the invasion obstacles and the smoking beach in the background gangplank to take my first real picture of the invasion. The boatswain, who was in an understandable hurry to get the hell out of there, mistook my picture-taking attitude for explicable hesitation, and helped me make up my mind with a well-aimed kick in the rear. The water was cold, and the beach still more than a hundred yards away. The bullets tore holes in the water around me, and I made for the nearest steel obstacle. A soldier got there at the same time, and for a few minutes we shared its cover. He took the waterproofing off his rifle and began to shoot without much aiming at the smoke-hidden beach. The sound of his rifle gave him enough courage to move forward, and he left the obstacle to me. It was a foot larger now, and I felt safe enough to take pictures of the other guys hiding just like I was."

"a new kind of fear shaking my body from toe to hair, and twisting my face."

[efter ett tag och någon förflyttning och tre rullar film]
"I did not think and I didn't decide it, I just stood up and ran toward the boat. I knew that I was running away. I tried to turn but couldn't face the beach and told myself, 'I am just going to dry my hands on that boat.'"


Den som inte är rädd/skräckslagen inför att avancera mot en öppen strand där ett fåtal befästa kulsprutenästen kan meja ner det anfallande infanteriet är antingen allt för dum för att förstå någonting överhuvudtaget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.