Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows på MBP?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Vad är bästa sättet att köra Windows på MBP?

Varför jag vill ha Windows?
- Jag har en del program som endast finns för Windows
- Vill kunna surfa på Flashbaserade hemsidor, vanligare än Apple tror ;)

Sedan är jag osäker när det gäller Lightroom och CS6. Jag har dessa för närvarande i en Win laptop och måste föra över dem när jag byter laptop. Läste någonstans att Lightroom fungerade bättre på Windows, men gäller det även om man kör Windows på en egen partition? Annars skulle det väl gå att byta till MacOs baserad CS6, eller funkar det bara vid uppgradering?
 
Det finns tre varianter

Första varianten, en Macbook fungerar väldigt bra med Windows 7 som enda operativsystem.

Andra varianten, OS/X har en dual boot-variant i sig (vilket Windows också har men Apple tillåter inte OS/X att startas på det viset) så att du kan köra OS/X (om du av någon anledning skulle vilja det) på en partition och Windows på en annan. Windows kommer då fungera i stort sett lika bra.

Tredje varianten är att köra OS/X och sedan köra Windows virtuellt i OS/X, då kommer Windows fungera sämre.

/Karl
 
Det finns tre varianter

Första varianten, en Macbook fungerar väldigt bra med Windows 7 som enda operativsystem.

Andra varianten, OS/X har en dual boot-variant i sig (vilket Windows också har men Apple tillåter inte OS/X att startas på det viset) så att du kan köra OS/X (om du av någon anledning skulle vilja det) på en partition och Windows på en annan. Windows kommer då fungera i stort sett lika bra.

Tredje varianten är att köra OS/X och sedan köra Windows virtuellt i OS/X, då kommer Windows fungera sämre.

/Karl

1. Faller bort, då jag vill kunna prova på MacOs ;)

2. Är det Bootcamp som gäller eller någon annan?

3. Är det Parallells eller finns det andra?

Sedan har jag för mig att jag läst någonstans att man kan titta på Flashbaserade hemsidor även med en Mac, men minns inte hur. Finns det någon variant för att se på dessa sidor utan att gå över i Windowsläge?
 
1. Faller bort, då jag vill kunna prova på MacOs ;)

2. Är det Bootcamp som gäller eller någon annan?

3. Är det Parallells eller finns det andra?

Sedan har jag för mig att jag läst någonstans att man kan titta på Flashbaserade hemsidor även med en Mac, men minns inte hur. Finns det någon variant för att se på dessa sidor utan att gå över i Windowsläge?

1. Ja det är alltid bra att veta vad man ratar.

2. Det är bootcamp som gäller.

3. VMWare har en egen variant som är billigare och bättre än parallells. Virtual Box är i stort sett lika bra och gratis.

Jag har för mig att vanliga Adobe Flash fungerar i OS/X, har dock inte besudlat mina fingrar med OS/X efter snöleoparden.

/Karl
 
Flash har fungerat ända sedan det hette "Future Splasch" för hundra år sedan och fungerar fortfarande på Mac.
 
Det är bara att ladda ner flash som vanligt. Det fungerar på osx.

Det går utmärkt att köra bootcamp och dessutom att använda WMware fusion eller parallells för att köra virtuellt från bootcamppartitionen. på detta sätt kan du ha windows installerat och boota maskinen i "riktigt" PC-läge och samtidigt ha möjlighet att köra virtualiserat.

M
 
Sedan finns det en bra blockerare som man kan använda när man tröttnat på att det uselt skrivna flash snor all datorkraft. Click2plugin heter den. Funkar smidigt.
 
Det är bara att ladda ner flash som vanligt. Det fungerar på osx.

Det går utmärkt att köra bootcamp och dessutom att använda WMware fusion eller parallells för att köra virtuellt från bootcamppartitionen. på detta sätt kan du ha windows installerat och boota maskinen i "riktigt" PC-läge och samtidigt ha möjlighet att köra virtualiserat.

M

Toppis. Var något jag undrat om det skulle gå att köra både och :)

Men hur gör man då, installerar man Windows 2 ggr? En för vardera Bootcamp resp. WMware, eller når de samma installation?
 
Trist att inte Apple släpper in Flash i iOS. Jag har läst en massa gissningar och teorier om varför det är så, men aldrig fått fakta om det. Fungerar inte i Android heller har jag hört, eller är det fel?
 
Trist att inte Apple släpper in Flash i iOS. Jag har läst en massa gissningar och teorier om varför det är så, men aldrig fått fakta om det. Fungerar inte i Android heller har jag hört, eller är det fel?

Det fungerar inte i Jelly Bean, men i alla tidigare versioner så fungerar det.

Flash gjorde ett fullt app-utvecklar paket till iOS, något gick snett mellan apple och adobe och adobe blev utslängd helt från iOS.

/Karl
 
Toppis. Var något jag undrat om det skulle gå att köra både och :)

Men hur gör man då, installerar man Windows 2 ggr? En för vardera Bootcamp resp. WMware, eller når de samma installation?

Det var så längesedan jag gjorde detta men man installerar bara en gång och sedan gör wmware/parallels något trick som gör att windows inte behöver aktiveras igen då hårdvaran ändras. Ja alltså den gör ju inte det rent fysiskt men windows ser virtualiseringen som annan hårdvara än macen.
 
Det var så längesedan jag gjorde detta men man installerar bara en gång och sedan gör wmware/parallels något trick som gör att windows inte behöver aktiveras igen då hårdvaran ändras. Ja alltså den gör ju inte det rent fysiskt men windows ser virtualiseringen som annan hårdvara än macen.

Nej. Importerar du en existerande dator måste den aktiveras igen.

/Karl
 
Nej. Importerar du en existerande dator måste den aktiveras igen.

/Karl

Jo men när du har installerat och aktiverat på bootcampversionen och sedan startat virtuellt så har ju hårdvaran ändrats och därmed vill windows återaktiveras. Aktiverar man där och sedan bootar i bootcamp har ju hårdvaran ändrats och då vill windows återaktiveras igen. Bootar man sedan virtuellt så… ja ni fattar. Därför gör parallells och WMware-fusion nått trick med windows så att man kommer runt detta.
 
"Boot Camp is not required to run Windows on a Mac with VMware Fusion. However, if you already have Windows installed as a Boot Camp partition, VMware Fusion can easily create a Windows virtual machine based on your Boot Camp Windows installation."

Ovanstående hämtat från VMware hemsida. Är det korrekt att tolka detta som att jag bara behöver installera Windows med Bootcamp och sedan hämta upp den i VMware och på så sätt använda samma licens?
 
"Boot Camp is not required to run Windows on a Mac with VMware Fusion. However, if you already have Windows installed as a Boot Camp partition, VMware Fusion can easily create a Windows virtual machine based on your Boot Camp Windows installation."

Ovanstående hämtat från VMware hemsida. Är det korrekt att tolka detta som att jag bara behöver installera Windows med Bootcamp och sedan hämta upp den i VMware och på så sätt använda samma licens?

Ja det är korrekt uppfattat.

M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.