Annons

Windows på MBP?

Produkter
(logga in för att koppla)
CS6 och Lightroom under MacOS eller Win?

Sedan är jag osäker när det gäller Lightroom och CS6. Jag har dessa för närvarande i en Win laptop och måste föra över dem när jag byter laptop. Läste någonstans att Lightroom fungerade bättre på Windows, men gäller det även om man kör Windows på en egen partition? Annars skulle det väl gå att byta till MacOs baserad CS6, eller funkar det bara vid uppgradering?

Hur skulle ni välja att köra CS6 och Lightroom?
Byta till Macversioner eller köra i Windows partitionen?
 
Ja det är korrekt uppfattat.

M

Nja, skulle jag säga. Du får inte köra Windows både med bootcamp och virtuellt med fusion med en och samma licens, det är två installationer.

Du kan däremot virtualisera Windows som ligger på bootcamp och sedan ta bort den därifrån och fortsätta att använda samma licens.

/Karl
 
Hur skulle ni välja att köra CS6 och Lightroom?
Byta till Macversioner eller köra i Windows partitionen?

Att köra win på en egen partition i bootcamp lär ju inte påverka windows prestanda alls.
I parallells eller wmware tappar du prestanda, hur mycket vet jag inte men säkert minst 5-10%
När PS vill använda GPU kan det möjligen bli väldigt mycket förluster.

Jag flyttade mina licenser när jag bytte (eller LR kan installera på båda plattformarna.)
 
Nja, skulle jag säga. Du får inte köra Windows både med bootcamp och virtuellt med fusion med en och samma licens, det är två installationer.

Du kan däremot virtualisera Windows som ligger på bootcamp och sedan ta bort den därifrån och fortsätta att använda samma licens.

/Karl

Råkade hitta ett klipp på tuben där man ser VMwares välkomstskärm och där läste jag två varianter.

1. Create New - Install Windows or another operating system using an installation disc or image
2. Boot camp - Access your existing Windows applications and files without rebooting.

Om jag skulle gå på alternativ 2, är det inte då så att jag pekar på samma licensensierade Windows?
 
Att köra win på en egen partition i bootcamp lär ju inte påverka windows prestanda alls.
I parallells eller wmware tappar du prestanda, hur mycket vet jag inte men säkert minst 5-10%
När PS vill använda GPU kan det möjligen bli väldigt mycket förluster.

Jag flyttade mina licenser när jag bytte (eller LR kan installera på båda plattformarna.)

Hur upplever du skillnaden att köra CS/Lightroom i Mac jämfört med Windows. Är det i stort sett samma eller finns det några fördelar med respektive system.
 
Hur upplever du skillnaden att köra CS/Lightroom i Mac jämfört med Windows. Är det i stort sett samma eller finns det några fördelar med respektive system.

Jag är ju långt från någon expert :)

Fast jag skulle säga att skillnaderna är mkt små mellan systemen när man väl är inne i programmen.

Grafikerna på jobbet är nog delade 50/50 mellan windows & apple skulle jag tro, utan att egentligen ha gjort någon undersökning.
 
Nja, skulle jag säga. Du får inte köra Windows både med bootcamp och virtuellt med fusion med en och samma licens, det är två installationer.

Du kan däremot virtualisera Windows som ligger på bootcamp och sedan ta bort den därifrån och fortsätta att använda samma licens.

/Karl

Man behöver inte virtualisera det utan man kör den från bootcamppartitionen hela tiden. Därmed kan du välja att boota i bootcampläge och ha tillgång till samma data som när du kör den virtualiserat. Det finns funktioner i både WMvare fusion och parallells som gör att du inte behöver återaktivera windows (som jag försökteförklara i tidigare inlägg).

Nu har jag googlat lite och det verkar vara så att detta inte längre går att göra. Det fungerade i alla fall när man kör WinXP
 
Ok, det var mer än jag visste. Fungerar det även så pass bra att man slipper aktivera Windows varje gång man byter mellan att boota Windows via bootcamp och köra det virtuellt med Fusion? Windows brukar annars vara ganska bra att känna av att hårdvaran ändrat sig så pass mycket att det vill ha en ny aktivering.

På den gamla onda tiden då jag harvade runt i OS/X så virtualiserade vi fysiska XP-burkar in i OS/X med Fusion. WMWare hade faktiskt en otroligt smidig lösning för det.

/Karl
 
Ok, det var mer än jag visste. Fungerar det även så pass bra att man slipper aktivera Windows varje gång man byter mellan att boota Windows via bootcamp och köra det virtuellt med Fusion? Windows brukar annars vara ganska bra att känna av att hårdvaran ändrat sig så pass mycket att det vill ha en ny aktivering.

På den gamla onda tiden då jag harvade runt i OS/X så virtualiserade vi fysiska XP-burkar in i OS/X med Fusion. WMWare hade faktiskt en otroligt smidig lösning för det.

/Karl

Ja förr gick det men nu vet jag inte. Det finns en del att läsa på wm-vares knowledgebase om man söker på reactivate windows.
 
ANNONS