Annons

"Windows" färger i ps

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragnar2

Medlem
Har kollat många trådar, men vill ändå ställa en enkel (?) fråga : Kan man "slå av" färgmappningen helt i ps ?

Jag skulle vilja att ps visar färgtoner och mättnad på exakt samma sätt som alla andra program jag har, tex "Windows picture and fax viewer", olika bildspelsprogram mm. När jag öppnar bilden i ps så ger alternativet "Use embedded profile" det bästa resultatet, men det skiljer ändå en del.

Jag vet att det finns massor skrivet om color mgmt, men det handlar oftast om utskrifter kontra ps.
Obs att detta handlar inte om att kalibrera skärmen till "rätt" färger. Jag vill bara få samma resultat i olika program.

Någon ?

/Ragnar
 
Ragnar2 skrev:
Har kollat många trådar, men vill ändå ställa en enkel (?) fråga : Kan man "slå av" färgmappningen helt i ps ?
Någon form av färghantering sker alltid. För att ett program ska kunna tolka vad det är för färg räcker det ju inte med att säga en viss bestämd sifferkombination, som till exempel 200/170/140. Vi måste ju också lägga till att den röda grundfärgen vi utgår ifrån ser ut på ett bestämt sätt, den gröna och blå likaså.

Så någon form av färghantering sker i alla program. I många program används den röda, gröna och blå färgen som skärmen har som dessa grundfärger. Du kan ju ställa in Photoshop på samma sätt genom att välja din skärmprofil som arbetsfärgrymd. Fungerar utmärkt så länge som du aldrig skickar bilder till någon annan. För då kommer bilderna att anpassas efter deras skärms grundfärg.

Stefan
 
Hej,

Tack Stefan för svar.

Det hjälpte inte med att välja "monitor RGB" i ps.
Så jag har iofs inte löst problemet men jag tror ändå att jag förstår lite bättre hur det fungerar nu, efter att ha testat lite mera.

Jag kom fram till att :

1) Skärmprofilen jag väljer i Windows (desktop)/properties/settings/advanced/color management påverkar färgerna i samtliga applikationer.
2) När jag skapar en ny skärmprofil i Adobe Gamma så sätts den samtidigt som default i Windows enl ovan.
3) Den "inbäddade" profilen som finns i bildfilen talar om för resp applikation hur färg-värdena skall tolkas, men eftersom vissa program inte tar hänsyn till detta (vilket ps dock gör) så blir det olika resultat i olika program.
4) Det bästa är att ha samma färgrymd i ps som i bilderna. Om inte så väljer man att låta ps konvertera till "working space".

Rätta mej hemskt gärna om jag har fel.

Jag passar på med ett par frågor till :
- När man jobbar med skrivarprofiler, är det då skrivaren (drivrutinen) som påverkas att ge färger som liknar de jag har på skärmen ?
Eller är det tvärtom, dvs att skärmenbilden justeras till att visa det som skrivaren skulle ge om jag printade ut bilden ?

- Var anger man en skrivarprofil ?

/Ragnar
 
Ragnar2 skrev:


Det hjälpte inte med att välja "monitor RGB" i ps.
Så jag har iofs inte löst problemet men jag tror ändå att jag förstår lite bättre hur det fungerar nu, efter att ha testat lite mera.

Konverterade du bilderna till din skärmprofil också? Det räcker alltså inte bara med att ställa in det i Photoshops färginställingar, utan du måste också konvertera bilden till den färgrymden. Sedan kan man ju undra varför du vill få en lika urusel färghantering i Photoshop som du har i de program som du nämnde. Du kan t ex få svårt att få färger att stämma överens om du ska skicka dem till ett labb eller visa dem på en annan dator.

Jag kom fram till att :

1) Skärmprofilen jag väljer i Windows (desktop)/properties/settings/advanced/color management påverkar färgerna i samtliga applikationer.
Färgerna påverkas till en viss del, eftersom profilen påverkar hur den information som skickas från videokortet ser ut. Men eftersom de program som du nämner inte är färghanterande läser de inte av skärmprofilen och gör den anpassning av färgerna som krävs för att du ska få korrekta färger, så blir bilden olika för olika skärmar. Programmen kan helt enkelt inte ta hänsyn till olika skärmars egenskaper. Det kan dock ett färghanterat program som Photoshop.

2) När jag skapar en ny skärmprofil i Adobe Gamma så sätts den samtidigt som default i Windows enl ovan.
Korrekt.
3) Den "inbäddade" profilen som finns i bildfilen talar om för resp applikation hur färg-värdena skall tolkas, men eftersom vissa program inte tar hänsyn till detta (vilket ps dock gör) så blir det olika resultat i olika program.
Också riktigt, se din punkt 1.

4) Det bästa är att ha samma färgrymd i ps som i bilderna. Om inte så väljer man att låta ps konvertera till "working space".
Eller använder du »Use embedded profile«, så ställs Photoshops färghantering om till den profil som finns i bildfilen.



Jag passar på med ett par frågor till :
- När man jobbar med skrivarprofiler, är det då skrivaren (drivrutinen) som påverkas att ge färger som liknar de jag har på skärmen? Eller är det tvärtom, dvs att skärmenbilden justeras till att visa det som skrivaren skulle ge om jag printade ut bilden ?
Färgerna räknas om så att de kommer se likadana ut i utskriften som du ser på skärmen.

- Var anger man en skrivarprofil ?
Antingen i Photoshop, och då avaktiverar du färghanteringen i drivrutinen, eller i drivrutinen och då avaktiverar du den i Photoshop.

Stefan
 
stefohl skrev:
Konverterade du bilderna till din skärmprofil också? Det räcker alltså inte bara med att ställa in det i Photoshops färginställingar, utan du måste också konvertera bilden till den färgrymden. Sedan kan man ju undra varför du vill få en lika urusel färghantering i Photoshop som du har i de program som du nämnde. Du kan t ex få svårt att få färger att stämma överens om du ska skicka dem till ett labb eller visa dem på en annan dator.
Stefan

Jag måste ha missat konverteringen tidigare, för nu när jag testar så stämmer det ju faktiskt :)

Anledningen till min fråga är egentligen två stycken.
Dels så vill jag göra ett bildspel (på min egen dator) som visas med de färger jag valt i ps. Och programmet (P2E, "Pictures to Exe") saknar färghantering.
Och dels så vill jag förstå hur detta funkar ...

Tack för hjälpen Stefan !
 
Ragnar2 skrev:
Har kollat många trådar, men vill ändå ställa en enkel (?) fråga : Kan man "slå av" färgmappningen helt i ps ?

Obs att detta handlar inte om att kalibrera skärmen till "rätt" färger. Jag vill bara få samma resultat i olika program./Ragnar

Hej, Ragnar!

Jag hoppas att jag har förstått dig rätt nu. Jag använder Elements 3 och genom att välja Redigera > Färginställningar... får jag fram en ruta som ser ut så här:

På bilden är Fullständig färghantering vald, men genom att välja Ingen färghantering, vilket jag egentligen har, får jag färgerna att se likadana ut i alla program, och förhoppningsvis i andras datorer, förutsatt att de har sina skärmar rätt kalibrerade.
Inget trixande med färgprofiler och annat behövs.

De måste finnas en motsvarande inställning i CS2 eller vilken Photoshopvariant du använder.

Mvh.
Lasse C
 
Hej igen!

Bilden kom inte med. Hoppas den kommer med nu.

Mvh.
Lasse C
 

Bilagor

  • färginställningar_s.jpg
    färginställningar_s.jpg
    70.2 KB · Visningar: 496
Lasse C skrev:
Hej igen!

Bilden kom inte med. Hoppas den kommer med nu.

Mvh.
Lasse C

Ja, det kan ju verka vara trevligt att man skulle kunna ställa in en dialogruta, så man slapp alla dessa problem med färgprofiler och annat tjafs. Men tyvärr är detta att man kan avaktivera färghanteringen en lögn. Då skulle vi inte se några färger överhuvudtaget. Du har bara ställt in färghanteringen på att använda din skärms profil som arbetsfärgrymd, vilket fungerar bra så länge som du bara ska visa bilder på din skärm och aldrig skriva ut dem eller visa dem på en annan skärm.

Och nej, det finns inte ett sådant alternativ i Photoshop.

Stefan
 
stefohl skrev:
Du har bara ställt in färghanteringen på att använda din skärms profil som arbetsfärgrymd, vilket fungerar bra så länge som du bara ska visa bilder på din skärm och aldrig skriva ut dem eller visa dem på en annan skärm.

Hej, Stefan!

Jag är verkligen ingen expert på det här med färghantering, färgprofiler etc även om jag vet en del om hur en färg är uppbyggd i teorin, additiv och subtraktiv färgblandning, var färgerna befinner sig i en färgrymd etc, men det är en annan sak. Så jag säger inte emot dig.

Problemet är att om jag använder något av de andra alternativen sRGB eller AdobeRGB ser färgerna totalt annorlunda ut i Photoshop mot i alla andra program, så på det viset orkar jag inte ha det. Se tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68136

Dessutom har jag hittils inte sett några konstiga eller felaktiga färger på mina bilder när de visats på andras datorer, t ex i Windows bildvisningsprogram. Det handlar t ex om att jag haft en CD med mig till någon kompis och vi har tittat på mina bilder där.

Jag har också skickat redigerade bilder för utskrift som redigerats med inställningen "Ingen färghantering" i Elements, med utmärkt resultat.

Hade jag däremot använt sRGB eller AdobeRGB när jag redigerade bilderna i Photoshop hade bilderna sett keff ut i alla andra program på min dator, och förmodligan i Windows och vanliga program på andras datorer också.

Så att så länge jag inte hittat någon förklaring och lösning på problemet jag beskriver i tråden jag länkade till, så kör jag med "Ingen färghantering". Det är det enda rimliga om inte jag ska "go bananas" så fort jag använder Photoshop.
Men precis som i ett flertal andra trådar i ämnet, så välkomnar jag även här en förklaring och lösning på det här mysteriet.

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:

Problemet är att om jag använder något av de andra alternativen sRGB eller AdobeRGB ser färgerna totalt annorlunda ut i Photoshop mot i alla andra program, så på det viset orkar jag inte ha det. Se tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68136

Avsikten är att de ska se annorlunda ut, eftersom dessa program har en färghantering till skillnad från andra program, som webbläsare och bildvisare. Har du en korrekt skärmprofil får du ett betydligt mer rättvisande resultat i Photoshop än i andra program, men om du har en dålig skärmprofil får du ett sämre resultat om du aktiverar färghanteringen.

Sedan detta med att du får ungefär samma bilder på dina kompisars datorer, detta beror kanske på att de har snarlika skärmar. Eller mer sannolikt, detta med att komma ihåg hur en färg ser ut är inte enkelt. Skulle du ställa datorerna bredvid varandra skulle du antagligen se skillnader, större eller mindre.
Stefan
 
stefohl skrev:
Avsikten är att de ska se annorlunda ut, eftersom dessa program har en färghantering till skillnad från andra program, som webbläsare och bildvisare. Har du en korrekt skärmprofil får du ett betydligt mer rättvisande resultat i Photoshop än i andra program, men om du har en dålig skärmprofil får du ett sämre resultat om du aktiverar färghanteringen.

Hej, Stefan!

En förklaring jag fått tidigare är att det uppstår en konflikt mellan Adobes färgmotor och Windows. Men din synpunkt att det SKA se annorlunda ut låter fullt rimlig också.

Det är bara ett "men". Att det blir annorlunda när jag använder AdobeRGB kan jag i så fall förstå, men att de blir olika på precis samma sätt även när jag använder sRGB får jag inte att gå ihop i huvudet. sRGB är väl det som används på webben och i andra sammanhang eller som default om bildfilen inte har någon inbakad färgprofil?

Det hade känts mer logiskt och begripligt om den stora skillnaden låg mellan å ena sidan alternativen "Ingen färghantering" eller "Begränsad färghantering (sRGB), och å den andra sidan "Fullständig färghantering (AdobeRGB).

Som det är nu ser både sRGB och AdobeRGB lika "fel" (annorlunda) ut i färgerna och det verkar inte vara riktigt.

Dessutom, vilket jag tror hänger samman med det här problemet, har jag ett mystiskt gråskaleproblem i Elements. När jag konverterar en RGB-bild till gråskala, får den en sepiaton. När jag helt enkelt drar ned färgmättnaden istället på samma RGB-bild blir den helt neutralt grå, som den ska.

Knäck det mysteriet, och en sten faller från mitt hjärta, eller huvud egentligen.

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
En förklaring jag fått tidigare är att det uppstår en konflikt mellan Adobes färgmotor och Windows. Men din synpunkt att det SKA se annorlunda ut låter fullt rimlig också.
Dessa program använder inte färghantering, så det är inte någon konflikt mellan två olika motorer. Det är en skillnad om man har färghantering eller inte.

Det är bara ett "men". Att det blir annorlunda när jag använder AdobeRGB kan jag i så fall förstå, men att de blir olika på precis samma sätt även när jag använder sRGB får jag inte att gå ihop i huvudet. sRGB är väl det som används på webben och i andra sammanhang eller som default om bildfilen inte har någon inbakad färgprofil?
Nej, på webben används ingen färgprofil. sRGB används inte heller som standardfärgrymd, det beror på vad du ställt in i ditt program. Jag har färgrymden Prophoto RGB inställd som arbetsfärgrymd i Photoshop just nu. Det innebär att om det inte finns färgrymd i bildfilen kommer Prophoto RGB att användas. sRGB är inte någon standardiserad rikslikare, det är en färgrymd bland många andra.

Det hade känts mer logiskt och begripligt om den stora skillnaden låg mellan å ena sidan alternativen "Ingen färghantering" eller "Begränsad färghantering (sRGB), och å den andra sidan "Fullständig färghantering (AdobeRGB).

Som det är nu ser både sRGB och AdobeRGB lika "fel" (annorlunda) ut i färgerna och det verkar inte vara riktigt.
Om din skärm av någon märkligt slump skulle ha exakt samma färgrymd som sRGB skulle du få exakt samma resultat mellan ingen färghantering och begränsad färghantering. Om din skärm skulle använda samma grundfärger som Adobe RGB skulle du få exakt samma färger om du använde ingen färghantering och fullständig färghantering.

Dessutom, vilket jag tror hänger samman med det här problemet, har jag ett mystiskt gråskaleproblem i Elements. När jag konverterar en RGB-bild till gråskala, får den en sepiaton. När jag helt enkelt drar ned färgmättnaden istället på samma RGB-bild blir den helt neutralt grå, som den ska.
Jag tror inte detta har med dina färginställningar att göra, snarare då en dålig skärmprofil.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag tror inte detta har med dina färginställningar att göra, snarare då en dålig skärmprofil.

Hej!

Det är ett svårt område, det här, tycker jag, men jag tycker dina svar (som jag inte citerat) låter logiska, begripliga och fullt rimliga.

Men gråproblemet däremot förstår jag inte. Varför skulle min skärmprofil visa grått på ett sätt hos en RGB-bild med färgmättnad noll och på ett annat sätt hos en bild i gråskaleläge?

Dessutom, om jag skapar en bild i Elements i gråskaleläge så har den sepiaton i Elements. Om jag sparar den och tittar på den i Windows bildvisarprogram så är den helt neutralt grå, precis som den ska.
Jag har provat att skapa gråskalebilder i Elements både utan färghantering och med fullständig färghantering (AdobeRGB) med samma sepiaresultat. Det enda som skiljer är att bilderna skiftar färg och ser lite olika ut i Elements om jag ändrar inställningen för färghantering.

En märklig detalj är att när gråskalebilderna visas som miniatyrer i Elements sorterare är miniatyrerna neutralt grå, men när jag visar dem som en bild per sida eller öppnar dem i fotogranskaren i Elements får de sepiaton igen.
Man hinner dessutom se att de är neutralt grå ett kort ögonblick innan de skiftar färg och får sepiaton när jag ändrar visningen från miniatyrer i sorteraren till en bild per sida.
Även i fotogranskaren är miniatyrerna i kolumnen till höger neutralt grå medan den aktuella fullskärmsbilden har sepiaton.

Mitt Windows tycks alltså kunna visa gråskalebilder korrekt, men mitt Elements visar dem med sepiaton.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det är något skumt med mitt Elements (Elements 3). Jag har tidigare ominstallerat Elements i samband med att jag behövde ominstallera hela Windows, men problemet fanns kvar.

Under en kort period för rätt länge sedan nu, rättade problemet till sig spontant utan att jag hade gjort någonting mig veterligen, men kom snart tillbaka igen, lika spontant.

Mvh.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Mitt Windows tycks alltså kunna visa gråskalebilder korrekt, men mitt Elements visar dem med sepiaton.
Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det är något skumt med mitt Elements (Elements 3).
Det är märkligt att du får det resultatet. Kan du inte prova med att ladda ner demon på Photoshop CS2 och prova hur bilderna ser ut om du visar dem i det programmet?

Stefan
 
stefohl skrev:
Det är märkligt att du får det resultatet. Kan du inte prova med att ladda ner demon på Photoshop CS2 och prova hur bilderna ser ut om du visar dem i det programmet?

Stefan

Hej, Stefan!

Jo, det skulle jag i och för sig kunna, just för felsökningens skull. Men jag har inte för avsikt att köpa CS2 i alla fall, så jag hoppar över det.
Däremot har jag tänkt köpa Elements 5. Det skulle också kunna visa om problemet är knutet till mitt Elements 3 eller inte. Mycket har säkert ändrats och förbättrats i mjukvaran mellan Elements 3 och Elements 5.

I en annan tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=882272#post882272 skrev någon om ett liknande problem i just CS2, svartvita bilder som fick sepiaton. Samtidigt är det ju massvis av människor som använder både Elements 3 och CS2, och om alla de hade de här problemet hade man ju hört talas om det mycket mer, för att uttrycka sig milt. Det hade blivit ramaskri snarare, speciellt bland CS2-användarna, tror jag.

Som jag ser det är det högst osannolikt att det är fel i vissa exemplar av själva mjukvaran Elements 3 eller CS2. Troligare är att det finns en bug i programmen som bara ställer till det här problemet under vissa speciella omständigheter, vilka nu dessa kan vara.

Det känns ganska hopplöst att felsöka i en välanvänd dator. Det skulle nog behövas en helt ren, ny Windowsinstallation och minimalt av allting annat plus en rejäl nypa dator- och färghanteringskunskap på lågnivå för att hitta var felet uppstår.
Alternativt ringa till Adobes tekniska support och ha turen att råka stöta på någon som känner till just det här problemet och vet vad som orsakar det och hur det kan lösas. Det kan ju vara värt ett försök i alla fall.

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.