Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Winder

Produkter
(logga in för att koppla)

Orioles678

Medlem
Hej, Jag har en pentax K200D, den har ju ingen fokusmotor i huset och jag kör mycket med manuella objektiv. Finns det någon winder/motorgrepp att köpa till som ger autofokus med dessa gamla objektiv? Utefter vad jag har läst är det så en winder funkar, jag kanske har fel?

Winder är en motor som skall dra fram filmen, och eftersom K200D inte har film har du ingen nytta av en winder.

K200D har fokusmotor i huset som driver alla pentax autofokus objektiv före SDM (dvs de nya objektiven med inbyggd motor). Men äldre manuella objektiv kan inte dra nytta av husets fokusmotor.

Om du vill ha autofokus på äldre objektiv så kan du fundera på Pentax telekonverter som ger autofokus med manuella objektiv:

http://www.bdimitrov.de/kmp/teleconverters/F1.7X.html

Det är den enda möjligheten jag känner till för att få autofokus till manuella objektiv men förlänger också brännvidden med 1,7. Jag är dock inte säker på hur bra denna konverter fungerar, det får du höra om med någon som har provat den.

Det är den enda möjligheten jag känner till för att få autofokus till manuella objektiv men förlänger också brännvidden med 1,7. Jag är dock inte säker på hur bra denna konverter fungerar, det får du höra om med någon som har provat den.

Jag har denna autofokuskonverter och är MYCKET nöjd med den. I och med att det bara är en liten lätt linsgrupp i konvertern som flyttas ger den MYCKET snabb och säker autofokus på gamla objektiv. Pentax anger att objektiven måste ha en ljusstyrka på minst 2,8 för att ge autofokus, men jag använder den med gott resultat på f4 objektiv. Dessutom är den en högkvalitativ telekonverter MEN...

Den tillverkas inte längre och när den kommer ut till bagagnatmarknaden är den ofta ganska dyr (2000-4500:)

/Torsten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar