Advertisement

Annons

Wi-Fi anslutning till "alla" kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Om en adapter används, dvs ett SD-kort används "i stället för" ett CF-kort, sjunker då maximal överföringshastighet?

Jag har en 500D med SD och funderar på en 7D med CF. Är en adapter då intressant, förutom om man vill använda Eye-Fi?

/Leif
 
Testade lite. RAW+JPG 6 st bilder i en 5DII

EYE-FI pro + Adapter DELOCK 62s

Extreme III SD 8gb + Adapter DELOCK 62s

Ultra II 2 GB 27s

Extreme III 32 GB 30MB/s 12s

Extreme IV CF 16GB 45 MB/s 8s

Slutsats SD/CF adaptern är slö!
 
Ja.
På en 5d MarkII som jag spelar in video så fylls kamerans buffert efter c:a 10 sekunders filmning.
Det beror ju på skrivhastigheten till Eye-Fi kortet som helt klart är låg. Exakt hur har jag inte orkat räkna på, då jag främst använder kortet vid stillbildsfoto.

Om en adapter används, dvs ett SD-kort används "i stället för" ett CF-kort, sjunker då maximal överföringshastighet?
 
Ahh snart kan man kanske peta in en 4G kommunikation i kamerorna och färdiga Fäjsbock applikationer. Ett klick, en ögonblinkning och vipps..... är bilderna på nätet.

OBS! Tror bara, men vågar någon säga emot?
 
Det är ju redan så med Eye-fi. Fast via mobilens 3G. Det dröjer nog ett kvartal innan 4G-terminaler av sjysst kvalitet finns allmänt tillgängliga.
 
Var köpte ni era Eye-Fis?

edit: Finns ju i många olika varianter. Kan man bestämma vilka filtyper man vill skicka över med Pro-varianten? Kanske bara vill ha jpg över nätet trots att det sparas ner filmer och RAW.
 
Senast ändrad:
Jag köpte Pro-kortet från B&H Photo (heter de va?)

Och ja - du gör inställningar för olika filtyper. Just nu har jag ställt in mitt på att bara ladda upp de som skrivskyddas i kameran.
Då går JPG-bilder till såväl min dator som till Picasa-albumet. RAW-filer går bara till datorn och video ligger på kortet utan att dras iväg.

Så ja - det går att ställa in.


Var köpte ni era Eye-Fis?

edit: Finns ju i många olika varianter. Kan man bestämma vilka filtyper man vill skicka över med Pro-varianten? Kanske bara vill ha jpg över nätet trots att det sparas ner filmer och RAW.
 
Undrar om de kommer till Sverige snart - det känns som om marknaden skulle explodera om de vore lite lättare att få tag i...
 
Har ni tips på något program som automatiskt visar senaste överförda bilden i fullskärm? Gärna med möjlighet för slideshow.

Tycker för övrigt kortet fungerar mycket bra!
 
Eye-Fi Pro X2 8GB

Var kan man köpa Eye-Fi Pro X2-kortet någonstans? Idag när jag kollar finns det varken hos B&H eller hos Apple... bara den mindre 4GB-versionen.

Eller kan det kanske bero på att kortet är såpass nylanserat(?) så att det bara inte hunnit ut i detaljistledet ännu?

*vill ha!*
 
Efter en snabb sökning hittade jag följande på Amazon.com...

This item has not yet been released.
You may pre-order it now and we will deliver it to you when it arrives.
Ships from and sold by Amazon.com. Gift-wrap available.

Så vi får nog vänta en stund innan det blir tillgängligt...
 
Nu har jag fått det att fungera i min D90 men jag vill få till det i min D3 också som har 2 CF slot. Tanken är att styra jpeg till det ena kortet med adapter med eye-fi och Raw filerna till det andra.
Vilka CF-SD/SDHC-adaptrar vet ni fungerar?
 
Funderar på att att använda ett Eye-Fi kort att skicka bilder till en iPAD 3G och sedan vidare till "webben" via 3G anslutningen.
Teoretiskt verkar det som en bra lösning, men jag har inte provat i verkligheten.
Någon som vet mera eller har provat ?

/Göran R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.