Annons

Wi-Fi anslutning till "alla" kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är vitsen med att föra över bilderna via nätverksanslutningen istället för att antingen plocka ur CF-kortet och stoppa i datorn eller att enkelt koppla in USB-kabeln? Med ett snabbt CF-kort typ Sandisk Extreme 4 så har man ju skickat över 100mb på just lite över en halv minut.
 
Jag tror inte att problemet är att sätta i kabeln utan att jobba med en kabel som är 5 meter lång i en studio på 500kvm. Det begränsar rörligheten lite ;-)

Det finns många fördelar med at kunan tanka ur bilder "on the fly" via WiFi.
1. Bilderna kommer upp på servern under tiden man jobbar.
2. Man kan använda program att plocka upp bilderna på en skärm som preview direkt
3. man behöver inte vänta på att ladda ner bilderna innan man kan visa dom för kunden.
4. Rörelse frihet
osv...

Om man bar ska det för att tanka över bilder när man kommer hem efter en utflykt är lanske inte vinsten så stor.
 
Snacka inte smörja - det finns tillämpningar där ett Wi-Fi kort är guld värt. Det finns kameror med inbyggt stöd för Wi-Fi, främst avsett för sportfoto, eller reportagefoto med korta ledtider från fotografering till publicering. Arbetet sker i par.

Jag vill använda kortet i studio och har trampat på USB-kabeln alldeles för mnga gånger för att tycka att det känns säkert.

Hur andra fotografers arbetsflöde ser ut har ingen med nationalitet eller "lathet" att göra. Respekt?
 
Kan i alla fall meddela att den funkar utmärkt i en studiolokal om 500kvm med routern ställd i ena hörnet.
Även hemma i villan funkar det överallt där datorn har täckning.

Johan,
kul att fungerar så bra. Med routern i hörnet i en studio på 500 kvm bör avståndet vara 30 meter? Då skulle man kunna använda detta även i en sportarena.

Vad finns det för inställningsmöjligheter; WEP kryptering? Eller kan "vem som helst" ta emot bilderna?
 
Johan,
kul att fungerar så bra. Med routern i hörnet i en studio på 500 kvm bör avståndet vara 30 meter?

Jag skulle tro att det ligger någonstans kring 30m.
Jag konfigurerade kortet för Homerun och var ute på stan och fotade - när jag kom hem så låg redan alla bilder för godkännande på fäjsbok - lite kul!

Och ja - mest nytta har jag av denna typ av bildöverföring på ex. konferenser och sportevenemang, när man jobbar tillsammans med en bildredaktör som är i behov av snabb leverans av oredigerade bilder. Vid en kongress med styrelseval, så levererades en kongresstidning vid utgången, med bilder och reportage från valet som förättades bara 20 minuter tidigare. Visst hade det gått med löpare och flera minneskort också, men inte lika smidigt.

Har även använt liknande arbetsflöde vid modellfoto av barnkläder - då min fru suttit och direkt granskat bilderna efter något användbart vid laptopen, medans jag fotar och försöker hålla barnmodellerna vid glad min. Har minskat antar omtagningar och klädbyten avsevärt, vilket är gnällhöjande faktor när man har med barn att göra..
 
Funkar bra med 5DmkII

Så... äntligen idag fick jag då min CF-SD/SDHC-adapter.
Klippte något kontrollerat upp paketet och stoppade i Eye-Fi Pro i adaptern - och vips in i 5DmkII-an.

Och jadå!
Fungerade utan problemas.
Gjorde inga inställningar på kameran och funderade på varför min fotoserie på 10 bilder tog lite tid.

Kollade i Eye-Fi Manager... Jaha! RAW-bilder i fullt format, klart att lite drygt 200 MB tar lite tid att tanka...


Men funkar gör det!
 
Inget för HD-filmning :-(

Jaha, en 5D med full-HD är inte som klippt och skuren för att köras med Eye-Fi, vad gäller snabbhet...

Ska man filma så är kortet för långsamt i skrivning. Det bryter efter 10 sekunder - då är kamerans cache full och hinner inte skriva ner mer...

Men vem använder systemkameror för film?
;-)
 
Efter att köpt ett eye-fi pro kort så är jag såld, nu har jag dessa i alla mina kameror.

Jag fotograferar mycket nyhetshändelser och är ute på stan och måste få iväg bilderna snabbt till tidningarna.

Problemet jag har är att jag måste få iväg bilderna till ca 20 olika mailadresser och eye-fi kortet kan inte mail....

Ute på stan kopplar jag upp mig via mobilen, har ett WIFI-router programvara i en HTC. Jag har löst detta så att jag kör FTP till min server hemma och har sedan en applikation igång som kollar om det kommit någon ny fil och bifogar denna i ett mail.

Så nu behöver jag bara trycka på en knapp på kameran så åker bilderna iväg automatiskt och jag kan fortsätta att fotografera.

Det hela tar 20-30 sekunder från att jag har tagit en bild tills den landar i mailboxen hos mina kunder. Snacka om att utvecklingen går framåt!!

Dessutom slipper jag alla lösa mojar som original ska sitta utanpå kameran för wifi, och denan lösning kostar ca 15% av canonpriset.......
 
...Ute på stan kopplar jag upp mig via mobilen, har ett WIFI-router programvara i en HTC. Jag har löst detta så att jag kör FTP till min server hemma och har sedan en applikation igång som kollar om det kommit någon ny fil och bifogar denna i ett mail...

Jag håller med. Har en HTC-mobil som kan simulera WiFi-router och kör liknande lösning, fast utan mailapplikation.

Har dock upplevt lite strul om man filmat HD-klipp på ett par hundrar meg så segar det ner och timar ut. Men det har kommit uppdateringar på programvaran sedan dess, så förhoppningsvis är det löst, har inte testat.

Så ett Eye-Fi-kort och ett extra batteri till kameran är BRA mycket smidigare än ex. Canons WiFi-tillbehör (som till mitt förtret ändras från kameramodell till kameramodell - varför inte samma till Mark IV som Mark III? obegripligt...)
 
Wow!
Jag har en HTC Hero. Måste man roota den för att kunna köra ett routerprogram?

Jag läste ett test av kortet för nåt år sen. Det testades i en kompakt som gick runt på en bröllopsfest. På en storskärm visades ett bildspel på festen 'live'. Rätt coolt. Kortet fick bra betyg minns jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.