Advertisement
ANNONS
Annons

VM i ljusstyrka - tråden om manuella Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Vid det här laget har jag ägt ungefär 25 objektiv och testat dubbelt så många. Kanske inte så imponerande om vi ser till vissa herrar (och eventuella damer förstås) som byter gluggar som strumpor, men jag tänkte i alla fall dela med mig lite av mina erfarenheter, för de torde ligga på ett ganska speciellt plan. Det är nämligen så att jag jag helt gått in för att köpa på mig manuella objektiv till min D200. Detta ger helt andra omständigheter för objektiven än vad de är konstruerade för, till för- och nackdel.

För det första; manuella Nikonobjektiv är i regel väldigt billiga på begagnatmarknaden i förhållande till den kvalitet de håller, både byggmässigt och optiskt. Jag kanske begår lite självmord här genom att introducera vissa av er till "hemligheter", men jag har å andra sidan det jag behöver nu, så jag delar gärna med mig (till andras förtret, hehe).
Har du en Nikonkamera som ger ljusmätning med AI-kopplade objektiv så kan det vara skoj att prova några manuella gamla klenoder!

AI-koppling innebär att den bakre flänsen på bländarringen har en klack som hakar i en plutt på kamerahuset, och därmed får kameran information om vilket bländarvärde man valt på bländarringen; ty det går inte att blända ner på annat vis om objektivet saknar CPU (vilket endast AI-P-objektiv har bland de manuella, vad jag vet). Detta funkar på D1(h/x), D2(h/x(s)), D200, D300 och D3.

Vilka objektiv är då intressanta? För min del så är det de ljusstarkaste gluggarna som lockar, eftersom de erbjuder något som de moderna zoomarna inte har. Ett enkelt 18-70 är bättre skärpemässigt än de flesta manuella objektiv, men f/3,5-4,5 är inte särskilt kul. Inte ens normalzoomar med f/2,8 är kul. I alla fall inte på den lilla sensorn som alla Nikonkameror utom D3 har. Visst, man kan peta upp känsligheten (ISO) istället, men det korta skärpedjupet kan man aldrig uppnå.
Stor ljusstyrka kan man finna hos objektiv som på APS-C-sensorn (DX kallat i Nikonvärlden) ligger mellan "snäll vidvinkel" och uppåt. Det som saknas jämfört med FX, eller FF som det kallas, är ljusstarka vidvinklar. Dit kan vi inte nå med DX-formatet tyvärr.

---------------------------------------

Nu till lite omdömen om trevliga objektiv som jag kan rekommendera! Alla är naturligtvis välkomna att såga mina recensioner eller tillägga saker av intresse. Jag tar det ganska kort, så får det bli diskussion om någon undrar något. Det finns säkert massor med användare som har stora erfarenheter att dela med sig av också:)

Nikkor 35/2 (AI, AI-S)
Denna ljusstarka vidvinkel blir ett smutt normalobjektiv på DX-sensorn. Det har tämligen plant skärpeplan, vilket gör att kantskärpan är ganska okej redan från full bländare, men vänta dig inte samma resultat i hörnen som från ett ljussvagare modernt objektiv. Skärpan är rätt bra redan från f/2, och går över till dunderbra vid f/4. Vid f/5,6 är det bland det skarpaste jag provat. Ett litet minus för motljusegenskaperna, som kunde vara bättre. Bokehn är inte mer än okej vidöppet, men blir riktigt bra vid f/2,8 och nedåt.

Nikkor 35/1,4 (AI-S; och här skiljer de äldre varianterna då de har thorium-glas som kan ha blivit väldigt gult med åren; annars samma optiska konstruktion)
En ljusstarkare variant av ovanstående, som har liknande optisk kontruktion. Vid full glugg är detaljskärpan bra, men bilden får en "blå dimma" över sig, vilket tar ner kontrasten en hel del. Motljusegenskaperna är helt superba, och det är halvt omöjligt att provocera fram flares eller liknande. Skärpan nedbländat är i toppklass, möjligen ännu bättre än 35/2. Emellertid är skärpeplanet mycket välvt, så för att få skarpa hörn krävs ordentlig nedbländning. En viss vinjettering kan ses även på DX-formatet, men inte värst farligt. Bokehn är direkt dålig vid f/1,4 men blir bra från f/2,8 och nedåt.

Båda ovanstående är i mitt tycke betydligt bättre och trevligare än Nikkor 35/2 AF och Sigma 30/1,4 som jag också ägt.

Nikkor 50/2 (AI m. fl.)
Denna glugg är trevligare än 50/1,8 AF som jag ser det. Ungefär lika skarp vidöppet, men den har en snyggare bokeh och är som jag upplever det skarpare nedbländad. Mycket kompakt och i regel billig. Klart intressant porträttobjektiv för DX om man vill köra vidöppet.

Nikkor 85/2 (AI m.fl.)
Ett mycket kompakt objektiv i förhållande till brännvidden. Skärpan nedbländat är mycket bra, men kontrasten kommer aldrig riktigt upp i god klass. Vidöppet är det "luddigt" men fortfarande med god detaljskärpa. Det blir lite som en dimma över en skarp bild. Helt klart intressant, men inget för den som vill ha mycket färg och kontrast. Enormt mycket smuttare format än ett 85/1,8 AF dock, och billigare framför allt. Värt ett försök!

Nikkor 105/1,8 (AI-S)
Det här, mina damer och herrar, är det trevligaste objektiv jag hållit i mina händer. Byggkvalitet som en Zeiss-glugg. Vidöppet har det god detaljskärpa, men kontrasten är låg och det är en hel del skumma färgfel i bilden. "Longitudinell CA" kan man kanske kalla det för. Oskärpan bortom skärpeplanet får en grön gloria, medan oskärpan hitom skärpeplanet får en lila sådan. Ändå är det fullt användbart vid f/1,8, och bländar man ner lite så är det vansinnigt skarpt. Bokehn fullt öppen är kass, i klass med 50/1,8 med dess "vassa" oskärpecirklar. Vid f/2,8 är den neutral, och vid f/4 är den riktigt bra. Skärpan överstiger nog D200:ans sensorupplösning vid f/5,6 skulle jag tro, och vid denna bländare tycker jag att den slår exempelvis 70-200 VR på alla plan (utom möjligen motljus).

--------------------------------


Långt blev det, men jag har inget bättre för mig. Jag ser fram emot lite diskussion, omdömesutbyten och tips! Ut och handla obskyra objektiv med er;-)

Just nu har jag ett 55/1,2 som jag håller på att utvärdera, och det kommer nog att lägga sig i toppen även det. Återkommer om detta.

---------------------------------

Tillägg: Jag glömde visst en viktig detalj! Fokusering med manuella objektiv är ganska knöligt, men det funkar. Antingen använder man AF-modulens "gröna plutt" i sökaren, men det är rätt osäkert vid stor ljusstyrka, eller så installerar man en mattskiva med snittbild och mikroprismor. Och nej, det är inte dyrt! Under trehundra spänn faktiskt. Se denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=87787
 
Trevlig läsning Martin. Är själv på jakt efter 2 objektiv (AI-S). Dels ett runt 28-35mm. Initialt hade jag spanat in mig på Zeiss men känner nu att jag skall försöka köpa mig ett 28/f2 istället. Möjligen 35/f2 eller kanske 28/f2.8 men helst 28/f2. Den ska ju vara trevlig. Zeiss gör allt för stora hål i plånboken.
Det andra är ett 105/f2.5. Men detta är inget akut, jag har ett bra 85/1.4 och skillnaden är inte tillräckligt stor för att motivera det nu. De två står på kö så att säga, prioriterade i nämnd ordning.

Fördelen med de lite äldre objektiven är väl att om man vet vad man köper så får man nästan alltid tillbaks pengarna. Men priserna är ofta rätt höga, det verkar vara rätt många som vill åt dessa klassiker. Spanar man in något på tradera så ska man inte tro att man kan göra några superklipp längre.
 
johan.morck skrev:
Trevlig läsning Martin. Är själv på jakt efter 2 objektiv (AI-S). Dels ett runt 28-35mm. Initialt hade jag spanat in mig på Zeiss men känner nu att jag skall försöka köpa mig ett 28/f2 istället. Möjligen 35/f2 eller kanske 28/f2.8 men helst 28/f2. Den ska ju vara trevlig. Zeiss gör allt för stora hål i plånboken.
Det andra är ett 105/f2.5. Men detta är inget akut, jag har ett bra 85/1.4 och skillnaden är inte tillräckligt stor för att motivera det nu. De två står på kö så att säga, prioriterade i nämnd ordning.
Ja, 28/2 ska tydligen vara en dunderglugg. Jag är lite sugen på den själv, men 24/2 lockar mer trots dess sämre prestanda. En "trettifemma" är bland det trevligaste i brännviddsväg, och det motsvaras ju av en tjugofyra på DX.
Zeiss har väldigt fina saker, men då är vi kostnadsmässigt på ett territorium som är femfaldigat vad tråden avser;-)
105/2,5 har jag haft ett, men tyvärr hade det en repig bakre lins som gav kass kontrast. Dock var skärpan bra redan från full öppning, så jag tror att det kan vara riktigt bra om man kommer över ett exemplar i gott skick.

Fördelen med de lite äldre objektiven är väl att om man vet vad man köper så får man nästan alltid tillbaks pengarna. Men priserna är ofta rätt höga, det verkar vara rätt många som vill åt dessa klassiker. Spanar man in något på tradera så ska man inte tro att man kan göra några superklipp längre.
Själv håller jag mig borta från Tradera och Ebay. Jag gillar inte auktioner, då de ofta slutar på för höga priser. Bara att kolla på FS annonsmarknad kan vara ganska givande, för att inte tala om Blocket. Det är rätt få som letar efter dessa manuella objektiv ändå, så vi behöver ju inte slåss om dem;-) Prisbilden är finfin. Mellan 300-3000 spänn för gluggar som klår motsvarande 2000-10000 i AF-variant är inte så dumt.

---------------------------------------

Jag kan dra en recension till förresten.

Nikkor 200/4 (AI m. fl.)
Ett mycket kompakt objektiv i förhållande till brännvidden. Inte så ljusstarkt kanske, men en kompetent glugg som håller god skärpa redan från full bländaröppning. Ett visst "skimmer" vid f/4, men detaljskärpan finns där. Ordnas ganska lätt med lite efterbehandling om man har möjlighet att plåta vid lägre känsligheter. Vid f/8 är det knallbra, och det håller ända ner till f/16.
 
Jag håller med ang Tradera och andra auktionssajter, av någon anlednig slutar det på lite för höga priser. Blocket är fantastiskt men också där gäller det att vara snabb*. När det gäller ebay så finns det en hel del seriösa handlare i europa och USA där man kan "köpa direkt" utan budgivning och ibland kan priserna vara OK. Har man tur (eller otur, beror ju på hur man ser på det:) så slipper man också tull och moms.

Ytterligare två objektiv som jag kollar efter ofta är Nikkor 180/2.8 AI-S samt Nikkor 300mm f4.5 Ai/Ai-S. Den första är en klassiker men jag behöver inte riktigt brännvidden. 300/4.5 skulle vara kul att ha ibland..

*Det finns två 28/2 ute nu tror jag, kostar någonstans mellan 2500-3000kr. Har man tur så hittar man en säljare som inte är lika insatt i prisbilden och värdet på godbitarna.
 
Senast ändrad:
Ja, priserna är något att fundera över. Jag antar att ett 28/2 egentligen är värt just typ 2500:-, men i och med att det dyker upp fynd så sitter alla och snålar, hehe. Jag har lyckats få tag i alla mina objektiv till oförskämt bra priser, men efter att ha provat ut dem så tycker jag att de är värda åtskilliga tusenlappar styck. Jag längtar tills Nikon släpper en enklare kamera med stor sensor. Kantskärpa skiter jag fullständigt i.

Ett litet exempel på ljusstyrka då. Nikkor 55/1,2 @ f/1,2, ISO 3200 (max på D200), 1/4 sekund. Alltså handhållet. Inget spektakulärt, men att det alls går att fota natthimlen handhållet är ju inte dumt:)

Tillägg: Jag begriper inte riktigt hur i helsefyr jag lyckades hålla kameran still vid 1/4 sekund förresten. Jag lutade mig inte mot något:-O
 

Bilagor

  • dsc_8981-2.jpg
    dsc_8981-2.jpg
    72.1 KB · Visningar: 4,893
Vad fick du betala för 50/1.2? Vart hittade du den? personlige har jag lite svårt för 50mm, vet inte riktigt vad det är med mig men så fort jag är där så blir jag smånervös och börjar svettas, man är i ett brännviddernas Limbo :) Nej, något mer "normalt" vill jag ha för min Crop-kaka. Också jag ser fram emot en enklare FF, men det lär dröja.
 
johan.morck skrev:
Vad fick du betala för 50/1.2? Vart hittade du den? personlige har jag lite svårt för 50mm, vet inte riktigt vad det är med mig men så fort jag är där så blir jag smånervös och börjar svettas, man är i ett brännviddernas Limbo :) Nej, något mer "normalt" vill jag ha för min Crop-kaka. Också jag ser fram emot en enklare FF, men det lär dröja.
Ja, jag har alltid små-avskytt 50 mm på DX, men med den här brutala ljusstyrkan så blir det en annan grej liksom. Förresten så är 50/1,2 ett helt annat objektiv! Det ska vara avsevärt bättre enligt Rörslett med flera. Jag vet inte ännu. Det är alltså 55/1,2 jag har, som är en äldre grunka. Jag gav sexhundra spänn för den:) Femtian kostar nog minst det fyrdubbla.

Tillägg: 55/1,2 torde ge ganska likvärdigt skärpedjup och utsnitt som 85/1,8 på FF, men skärpan är ju säkerligen sämre.
 
Makten skrev:
Tillägg: Jag begriper inte riktigt hur i helsefyr jag lyckades hålla kameran still vid 1/4 sekund förresten. Jag lutade mig inte mot något:-O

För att stjärnorna är så långt bort. Dessutom höga kontraster med den ljusa stjärnorna får motivet att verka skarpare. Rörelsoskärpan speglas i aningen större "stjärnströssel" Men tro mig, rörelseoskärpan finns där ;)
 
Avståndet spelar ingen roll. Det skulle bli samma resultat om man fotograferade lampor på närmare håll så länge vinkeln mellan lamporna vore densamma som vinkeln mellan stjärnorna. En liten skillnad är att stjärnorna (i praktiken) är punktformiga och det går inte att åstadkomma punktformiga lampor på nära håll, så lamporna blir lite större, men skakningsoskärpan blir densamma.
 
Makten skrev:
Ett litet exempel på ljusstyrka då. Nikkor 55/1,2 @ f/1,2, ISO 3200 (max på D200), 1/4 sekund. Alltså handhållet. Inget spektakulärt, men att det alls går att fota natthimlen handhållet är ju inte dumt:)
Med 18-55 VR @55/5.6 skulle man behöva cirka 1.5 stegs bättre ljus för samma handhållbarhet. OK, en liten fördel har väl det där ljusstarka objektivet då. :)
 
3 steg tycker Nikon att 18-55 VR ska klara. Med en liten sup och djupandning så ska det nog gå bra.
:)
 
PMD skrev:
3 steg tycker Nikon att 18-55 VR ska klara. Med en lite sup och djupandning så ska det nog gå bra.
:)
Jag tror inte att det blir tre steg oberoende av vilken tid man vanligtvis kan handhålla. När det blir flera sekunders slutartid är det inte kameran som "skakar", utan hela din kropp rör sig. Det går nog inte att kompensera för.

Tillägg: Oavsett så är det inte bildstabilisering som tråden handlar om;-) försök gärna få till motsvarande skärpedjup med f/5,6.
Och ja, jag hatar fortfarande DX. Ett helt vanligt 85/1,8 hade givit ungefär samma resultat på FX, men fan så mycket bättre skärpa.
 
Martin!

Var vänlig titta på bilden nertill. Med en tandpetare pekar jag på en klack som återfinns på mina gamla objektiv.

Vilken funktion har denna klack (före den digitala tidsåldern? Jag kan inte se att den uträttar något.

Flyttas objektivet över till D40 får klacken kontakt med plutten efter vridning till bl. 32.

1. Hur visste Nikon på femtiotalet att klacken senare skulle komma att ha betydelse?

2. Vad händer egentligen i D40 efter vridning till 32? (För att kunna fotografera måste jag ju öka ljusinsläppet och då har inte klacken längre kontakt).

per
 

Bilagor

  • fåglar.jpg
    fåglar.jpg
    54 KB · Visningar: 944
Jag måste bara instämma i det roliga med manuella objektiv.

Eftersom jag har en D40 har jag än så länge bara pre-AI objektiv och jag får labba med manuell exponeringsmätning. Men det går fort att lära sig det också!

Att det blev pre-AI berodde mest på att en 35/2.8 och en 50/2 fanns hemma redan. Sen hittade jag en 135/3.5 på Tradera som kom hem för ungefär 400:- med frakt. Så det är billigt och hobbyn blir roligare när man får göra allt själv. Jag tycker det är synd att man inte kan tända af-lampan med manuella objektiv bara. Man måste ju ha med sig en ficklampa när man ska fokusera i totalt mörker...

Dock har jag bara hunnit utvärdera min 50/2 så är kommer lite text om den också, resten får komma senare.

Nikkor-HC 50/2
Lättarbetat objektiv som är ljust så att det är relativt enkelt att fokusera. Det är dock trist att minsta bländare är f/16, så man har inte samma möjlighet att ta bilder med lång slutartid.
Några tagna med gluggen
 
digitell skrev:
1. Hur visste Nikon på femtiotalet att klacken senare skulle komma att ha betydelse?

2. Vad händer egentligen i D40 efter vridning till 32? (För att kunna fotografera måste jag ju öka ljusinsläppet och då har inte klacken längre kontakt).
Jag tror att den plutten indikerar att objektivet är nedbländat maximalt, vilket torde behövas för att ge bländarautomatik även på gamla kameror. Även nya AF-objektiv med bländarring måste ju bländas ner fullt för att man ska kunna styra bländaren från kameran, och det bör vara just denna plutt som talar om för kameran att det är fullt nedbländat så att man kan använda vredet på kameran istället. Vad jag inte riktigt begriper är varför i helsike man inte kan använda tumhjulet för att ställa bländaren på de kameror som ger ljusmätning med AI-objektiv. Det borde ju fungera precis likadant som med ett AF-objektiv.
 
Makten skrev:
Vad jag inte riktigt begriper är varför i helsike man inte kan använda tumhjulet för att ställa bländaren på de kameror som ger ljusmätning med AI-objektiv. Det borde ju fungera precis likadant som med ett AF-objektiv.
Då behövs ytterligare en strömbrytare i bajonetten för att känna efter om det är ett AI-S-rör som sitter på. Är det bara AI så blir det ju fel eftersom bländararmen inte har linjär rörelse då.

Förmodligen har de bedömt att allt för få skulle värdesätta möjligheten att ratta och använda P- och S-automatik för att det skall vara värt det. För min del kan det gott vara så. Jag begär inte heller att de skall komplettera kamerorna med kaninöremedbringare för icke AI utan är rätt nöjd med tingens ordning sen D200 kom :)

Sen kan man ju tycka att de skulle lämna det till användarens kompetens att avgöra om objektivet är kompatibelt, men det kanske ger för stora supportkostnader i förhållande till vad det är värt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar