Annons

Visa visitkortet som du delar ut till dom du fotograferar

Produkter
(logga in för att koppla)
lottae skrev:
Vet du vad du gör så man kan få se?;)
(Eller kanske behöver du anlita någon?)

Jag har inte gjort något kort ännu men funderar på det. Jag skulle nog inte anlita någon själv, eftersom jag inte är yrkesverksam fotograf.

De som jag anser har lyckats bra är Nicklas Thegerström och Andreas Thilander. Snyggt.
 
johanwahlberg skrev:
Jag har inte gjort något kort ännu men funderar på det. Jag skulle nog inte anlita någon själv, eftersom jag inte är yrkesverksam fotograf.
Då antar jag att Du anser dig veta vad Du gör då. För Du menar ju att Du kan göra Ditt själv?
Frågade nog mest för att jag tyckte kommentaren var rätt låg, särskilt utan eget exempel.

Tråden är ju rätt kul med många olika personliga kort som visas upp tycker jag. Tuffare att visa än att racka ner..
 
lottae skrev:
Då antar jag att Du anser dig veta vad Du gör då. För Du menar ju att Du kan göra Ditt själv?
Frågade nog mest för att jag tyckte kommentaren var rätt låg, särskilt utan eget exempel.

Tråden är ju rätt kul med många olika personliga kort som visas upp tycker jag. Tuffare att visa än att racka ner..

Jag tycker att jag har ganska bra känsla för hur ett bra visitkort kan se ut. Och jag tror att mina kunskaper räcker bra för att göra ett eget visitkort som inte är tänkt att användas i kommersiellt syfte.

Som jag skrev var min kommentar en tanke, som jag ville dela med mig, och ingenting som jag tycker behöver ifrågasättas i den här tråden(?).
Jag borde kanske visat upp ett eget exempel.

Edit: Det var verklien inte menat att racka ner på någon utan mer som ett tips.
 
Senast ändrad:
johanwahlberg skrev:
Man ska nog inte formge sitt eget kommersiella visitkort själv om man inte vet vad man gör. -en tanke...
Helt rätt... bara för att man är en duktig fotograf är man inte per automatik en kompetent grafisk designer... Många av exemplen i denna tråd uppvisar dock både god smak och kreativitet.
 
johanwahlberg skrev:
Jag tycker att jag har ganska bra känsla för hur ett bra visitkort kan se ut. Och jag tror att mina kunskaper räcker bra för att göra ett eget visitkort som inte är tänkt att användas i kommersiellt syfte.

Som jag skrev var min kommentar en tanke, som jag ville dela med mig, och ingenting som jag tycker behöver ifrågasättas i den här tråden(?).
Jag borde kanske visat upp ett eget exempel.

Edit: Det var verklien inte menat att racka ner på någon utan mer som ett tips.
Nä, det kanske inte platsade i denna tråden.
Men lite nyfiken på varför man ska ha ett kort alls om det inte är i kommersiellt syfte är jag iaf.

Viktigt för ett bra visitkort är nog förresten inte bara känslan för hur det kan se ut utan även för språket och informationen samt att profilen är tydlig. Bara ett litet tips från en i branschen..
 
lottae skrev:
Catherine. Jag tycker ditt kort är rätt snyggt. Tror dock det skulle bli ännu bättre med annan placering av texten och ickecentrerad.

Jag tycker det är självklart att du ska använda fotograf som titel. Det är ju det du är. Dina bilder behöver du absolut inte tveka över heller. (Bilden med barnet och badleksaken är jag nästan sotis för att det inte är jag som har tagit..)

Anders. Kul att mitt gillades:) Evas gillar jag med, har dessutom haffat ett äkta på papper;) Stellans kort och Nicklas kort gillas också och så är ditt kort Anders helt klart något utöver det vanliga. En skitkul ide och "lagomt" för att vara riktigt bra.

Tack Lotta för dina vänliga ord :)
Man borde kanske tro mer på sig själv än vad man i vanliga fall gör. Jag har iaf beslutat mig för att om jag gör verklighet av mina visitkortsidéer så skall jag använda mig av ordet "Fotograf" :)

Jag är absolut ingen grafisk designer, men detta med visitkort var verkligen jätteskoj. Jag har gjort en hel hög bara för att det var roligt.


Här är ett av de senaste försöken (Jag noterade det du sa om att centrera texten, och gjorde inte så denna gång. Blev det bättre?)

Det är ingen svart ram runt i ytterkant, jag bara la dit den nu för att markera storleken på kortet...
 

Bilagor

  • visitkort2-copy.jpg
    visitkort2-copy.jpg
    26.3 KB · Visningar: 3,439
Senast ändrad:
lottae skrev:
Nä, det kanske inte platsade i denna tråden.
Men lite nyfiken på varför man ska ha ett kort alls om det inte är i kommersiellt syfte är jag iaf.

Viktigt för ett bra visitkort är nog förresten inte bara känslan för hur det kan se ut utan även för språket och informationen samt att profilen är tydlig. Bara ett litet tips från en i branschen..

För skojs skull kanske :) Eller som någon skrev tidigare, för att folk ska kunna kontakta en och få bilder på sig eller sina husdjur eller vad det nu kan vara.

Själv ser jag på visitkortet som ren marknadsföring. Förutom då att det är ett smidigt sätt för andra att ha ditt telefonnummer etc tillgängligt. Därför är form, språk och framför allt budskap och träffsäkerhet väldigt viktigt.
 
Snyggt och skitbra placering Catherine.
Det är svårt att tycka till om andras kort eftersom de ju ska vara personliga men det jag tvekar på i ditt senaste är om ramen (den inre alltså) behövs?

Johan. Marknadsföring sker ju oftast i kommersiellt syfte. Så är kortet för marknadsföring så är väl syftet kommersiellt?
Undantagen "för skojs skull" finns förstås men de är nog rätt få. Ett undantag och visitkort jag verkligen minns är det en främmande karl räckte fram i någon bar. Titeln var sexolog och sedan en rätt kul text..
Minns jag rätt kom det fram sedan att han var taxichaufför men han satt inte ensam långa stunder under kvällen iaf så socialt nöje fick han säkert ut av det även om han inte tjänade pengar på det. Annars har jag mest fått kort som tagits fram i kommersiellt syfte iaf.

Hur som helst säger jag inte mot din sista mening. Innebörden är ju den samma som jag skrev tidigare fast jag använde andra ord. Tror egentligen inte jag behöver förklara för dig eller du för mig. Vi vet nog båda två och så säger vi saker på väldigt olika sätt..
 
lottae skrev:
Snyggt och skitbra placering Catherine.
Det är svårt att tycka till om andras kort eftersom de ju ska vara personliga men det jag tvekar på i ditt senaste är om ramen (den inre alltså) behövs?

Johan. Marknadsföring sker ju oftast i kommersiellt syfte. Så är kortet för marknadsföring så är väl syftet kommersiellt?
Undantagen "för skojs skull" finns förstås men de är nog rätt få. Ett undantag och visitkort jag verkligen minns är det en främmande karl räckte fram i någon bar. Titeln var sexolog och sedan en rätt kul text..
Minns jag rätt kom det fram sedan att han var taxichaufför men han satt inte ensam långa stunder under kvällen iaf så socialt nöje fick han säkert ut av det även om han inte tjänade pengar på det. Annars har jag mest fått kort som tagits fram i kommersiellt syfte iaf.

Hur som helst säger jag inte mot din sista mening. Innebörden är ju den samma som jag skrev tidigare fast jag använde andra ord. Tror egentligen inte jag behöver förklara för dig eller du för mig. Vi vet nog båda två och så säger vi saker på väldigt olika sätt..

Verkar som det.
 
Jag har gjort det i datorn (självporträtt) och fördelat 9st i lämplig storlek på Epsons A4-Matte Paper "HeavyWeight". Och klippt ut förstås.
 

Bilagor

  • mot-himlen-senaste-webb.jpg
    mot-himlen-senaste-webb.jpg
    33.7 KB · Visningar: 3,329
Senast ändrad:
lottae skrev:
Det senast tryckta som jag har nu (fast nytt är på g.)

Tryckt hos grafina.se. Priset minns jag inte fast det var för dyrt för kvaliten iaf. Nästa gång kör jag med bgprint som är både billiga och bra. (Layout skulle ingen annan få göra.)
Stilrent och elegant, Lotta!
 
Hade total brist på inspiration när jag gjorde det men vad tror ni, är det för tråkigt?

/Micke
 

Bilagor

  • vk.jpg
    vk.jpg
    51.7 KB · Visningar: 3,183
Ett av mina...
Printar ut själv på Premium Luster - kostar inte många øre / stk.
 

Bilagor

  • bil-5,5x8,25.jpg
    bil-5,5x8,25.jpg
    47.4 KB · Visningar: 3,146
Det slog mig just att chansen att en presumtiv kund ber en dra åt helvete för att han/hon tycker att ens visitkort ser för jävligt ut är rätt liten...

Ergo: Var kreativa och ge Luther fingret!

Vad spelar det för roll om vi inte "kan" vår formgivning? Om 100 år är vi ju alla blomjord i alla fall, formgivare som fotografer!

Carpe visitkortet!
 
lottae skrev:
Nä, det kanske inte platsade i denna tråden.
Men lite nyfiken på varför man ska ha ett kort alls om det inte är i kommersiellt syfte är jag iaf.

Viktigt för ett bra visitkort är nog förresten inte bara känslan för hur det kan se ut utan även för språket och informationen samt att profilen är tydlig. Bara ett litet tips från en i branschen..

Varför passar det inte i tråden? Jag tycker mig se mycket positiv kritik till visitkorten i tråden. Då är det väl inte fel med ett hyggligt generellt konstaterande, även om det om man så vill kan tolkas som negativ kritik. Är tråden bara öppen för positiva vibbar?

Jag tror verkligen att inlägget var relevant för många, och tycker det är konstigt att du tar det så hårt, särskilt eftersom du är en i branschen, vilket givetvis är väldigt, väldigt coolt. När jag läser inlägget tycker jag det ser enkelt, sakligt och icke-rackande ut.

Det var min syn på saken :) Funderar på att skaffa ett foto-visitkort själv efter att ha läst tråden!
 
mill skrev:
ville ha ett lite annorlunda. syns kanske lite dåligt här

Antagligen har jag skumma associationer men direkt när jag såg bilden kom jag att tänka på en gravsten!

OBS. Ingen kritik, häftig visitkortsidé. Bara tycket det var en smula roligt,
 
Re: Re: Jag vill men vågar inte....

Jeppe skrev:
Vadå?

Du har väl en kamera....och du använder den till att fotografera med... alltså är du fotograf.

- Cógito, ergo sum

Så för att du nångång kört bil, är du yrkeschafför?
Och för att du lagar mat hemma så är du även kock? ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.