Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa bilder på webbsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

amyla

Avslutat medlemskap
Jag har nu surfat runt och kollat på hur fotografer visar sina bilder på webben. En del har varit mycket kreativa i albumlösningarna, andra kör på minimalistisk stil och ytterligare andra verkar tycka att det är roligare med flash än att visa själv bilderna.

Vad tycker just du är viktigt när det gäller att visa bilder på webben? Har du någon favoritsite som du vill dela med dig av?

Det viktigaste ar val att just visa bilden. Jag tror pa en ganska minimalistisk och lattnavigerad site, dar bilderna ar i klart fokus.

Att bilden får fokus. Alltså att inte resten av sidan stjäl uppmärksamheten, något som inte alltid är så lätt.

detta beror ju givetvis på personen i fråga. Frågar du mig, vilket du gör med denna tråden så anser jag att bilderna komer i första rum. Viktigt är ju naturligtvis att allt ser snyggt ut... Men helt klart är att bilderna har första prioritet och att det ska gå fort och enkelt att se dom. Enkelhet är att föredra.

Jag tycker det är viktigt att sidan inte använder flash. Använder den det stänger jag ner och besöker aldrig igen. Jag ser på sin höjd första delsidan och har man en bild där så råkar jag ju såklart se den åxå.

En annan viktig sak är att den inte använder javaskript som stänger av högerklicksfunktionen.

(Och nej, det är inte för att jag inte kan "stjäla" bilder då, det gör jag ändå, om jag skulle känna för det.)

Sen bör det, såklart, inte vara allt för plottrigt och det ska vara lätt att hitta.

Jag förespråkar "snygg enkelhet". Minimalistiskt och enkelt utan att vara tråkigt. Vad som är väldigt viktigt är färgmatchningen! Och bakgrunden till själva bilderna bör vara neutralgrå (medelgrå ser jag inte som så jätteviktigt, men neutralgrå är viktigt, tycker jag)

Först vill jag tacka för alla svar. Jag är själv minimalist, men känner att den sidan blivit så extrem att jag istället för avskalad är tråkig. Där har jag en utmaning att jobba med.

Sedan vill jag gärna fråga Robert varför du inte accepterar flash och java? Jag är enbart nyfiken och lägger ingen värdering i det.

Christoffer; menar du med neutralgrå att det inte ska vara fadat eller mönstrat och att medelgrå är själva tonen?

Med neutralgrå menar jag nån nyans av grå, men att den inte har något färgstick åt något håll. Men den behöver altså inte vara 128-128-128.

Många gillar inte flash, av olika anledningar. En del för att deras datorer blir sega av flash, en del för att dom inte vill installera plugins, en del för att dom är emmot flash "bara därför att" och en del för att dom är emmot flash för att inte alla kan se flash.

Flash och dylika javaskript omöjliggör det att navigera sidan på det sätt som man normalt gör. framåt- och bakåtknapparna på musen (eller i webläsaren) funkar inte med flash. Mousegestures funkar inte med skript som stoppar högerklick eller med flash osv osv.
Jag vill inte att någon annan ska tala om hur jag ska navigera på en sida. Jag ställer in hur min webläsare ska funka och så vill jag använda detta konsekvent. Jag vill inte navigera på 100 olika sätt beroende på vem som skapat sidan. Att behöva leta reda på en tillbakaknapp för att komma tillbaka istället för att använda bakåtknappen som gäller överallt annars eller mousegestures.

ANNONS