Annons

"Virriga" skyltar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: ??????????

The Champ skrev:
Denna sitter nere vid stranden på Torö men stämmer det att allemansrätten kan åsidosättas så....tveksam till det.
Någon som vet ...

Ja, om det är tomtmark dvs någons trädgård så gäller inte allemansrätten. Ligger inte sstranden intill huset så är skylten till och med olaglig att sätta upp.
Länsstyrelsen tar gärna emot tips om markägare som stänger ute folk från sina marker.

Vem som äger marken är ointressant.

Re: Re: ??????????

Dajo skrev:
Ja, om det är tomtmark dvs någons trädgård så gäller inte allemansrätten. Ligger inte sstranden intill huset så är skylten till och med olaglig att sätta upp.
Länsstyrelsen tar gärna emot tips om markägare som stänger ute folk från sina marker.

Vem som äger marken är ointressant.

Huset ligger ca 150 meter från stranden....och det är inte trädgård mellan strand och hus

Re: Re: ??????????

Dajo skrev:
Om inte tomten omfattar stranden så är stranden förstås definitionsmässigt inte tomtmark. Frågan som ställdes var dock huruvida det finns undantag från allemansrätten, och det gör det. Tomtmark omfattas inte av allemansrätten, oavsett om tomten är en strandtomt eller inte.

Re: Re: Re: ??????????

PMD skrev:
Om inte tomten omfattar stranden så är stranden förstås definitionsmässigt inte tomtmark. Frågan som ställdes var dock huruvida det finns undantag från allemansrätten, och det gör det. Tomtmark omfattas inte av allemansrätten, oavsett om tomten är en strandtomt eller inte.

Okey tack,nog disskuterat det rör inte mig då jag mycket sällan är där.Bara kul att veta vad som gäller.

En kompis hittade den här i Milano-trakten. Den som fattar vad detta ska betyda får gärna komma med förslag:

Bilagor

• forvirrat.jpg
    forvirrat.jpg
    91.4 KB · Visningar: 923
Re: Re: Re: ??????????

The Champ skrev:
Huset ligger ca 150 meter från stranden....och det är inte trädgård mellan strand och hus

Med andra ord är deras skylt olaglig att sätta upp.

Stör du dig på den så kontakta länsstyrelsen som skickar vitesföreläggande om att skylten ska bort.

Re: Re: Re: Re: ??????????

Dajo skrev:
Med andra ord är deras skylt olaglig att sätta upp.

Stör du dig på den så kontakta länsstyrelsen som skickar vitesföreläggande om att skylten ska bort.

Det kan väl fortfarande vara så att stranden tillhör tomten, även om det inte är en fin "trädgård" mellan stranden och huset. Jag har för mig att man brukar säga att om man kan se huset så är det tomt (som en generell regel), när man är på någons ägor. Man får t.ex. inte slå upp ett tält på någons ägor, inom synhåll från bostadshuset. Tror jag :)

Med reservation för ev. förvirringar ;)

Re: Re: Re: Re: Re: ??????????

Walle skrev:
Det kan väl fortfarande vara så att stranden tillhör tomten, även om det inte är en fin "trädgård" mellan stranden och huset. Jag har för mig att man brukar säga att om man kan se huset så är det tomt (som en generell regel), när man är på någons ägor. Man får t.ex. inte slå upp ett tält på någons ägor, inom synhåll från bostadshuset. Tror jag :)

Med reservation för ev. förvirringar ;)

Det är just det som krävs för att hävda att stranden är privat område.
Nämligen en konventinell trädgårdstomt mellan huset och stranden.

Ligger huset 150 meter från strnaden och det inte är en trädgård hela vägen ner till vattnet så är det allemansrätten som gäller dvs man får bada, promenera osv utan att inhämta markägarens tillstånd.

Trädgården ska också vara propotionerlig med huset. En liten stuga och en enorm tomt häver inte säkert strandskyddet.

En herrgård skulle utan vidare kunna ha 200-400 meter till vattnet och med framgång hävda att det är en tomt.

Om nu man inte av "hävd" har haft tillgång till vattnet sedan tidigare. Då kan en ny ägare inte förbjuda detta.

jag skulle tro att utsidan.se är ett bra ställe att diskutera detta.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ??????????

Dajo skrev:
Det är just det som krävs för att hävda att stranden är privat område.
Nämligen en konventinell trädgårdstomt mellan huset och stranden.

Ligger huset 150 meter från strnaden och det inte är en trädgård hela vägen ner till vattnet så är det allemansrätten som gäller dvs man får bada, promenera osv utan att inhämta markägarens tillstånd.

Trädgården ska också vara propotionerlig med huset. En liten stuga och en enorm tomt häver inte säkert strandskyddet.

En herrgård skulle utan vidare kunna ha 200-400 meter till vattnet och med framgång hävda att det är en tomt.

Om nu man inte av "hävd" har haft tillgång till vattnet sedan tidigare. Då kan en ny ägare inte förbjuda detta.

jag skulle tro att utsidan.se är ett bra ställe att diskutera detta.

Jag vill bara kunna gena längst stranden för att slippa gå en lång omväg,alltså ingen camping eller dylika.
Och så kommer jag att göra i fortsättningen,om någon klagar kan jag ta ett snack med den personen då.

Tydligt tillägg, det är väl parkeringsförbud på alla övergångsställe vad jag vet. Nästa steg blir väl ett tillägg typ "Parkera ej på trottoaren"...

Bilagor

• skylt.jpg
    skylt.jpg
    67.1 KB · Visningar: 745
pick

Såg den här skylten på Pikk-gatan i Tallin och tyckte den var kul =)

Bilagor

• pick2.jpg
    pick2.jpg
    52.4 KB · Visningar: 654
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar