Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmel bilder på nattklubb.

Produkter
(logga in för att koppla)
Linis skrev:
Vad har underexponering med rörelseoskärpa att göra? Hänger inte alls med där.

Blixtljuset brinner under så kort tid att den inte fångar någon rörelseoskärpa. Vore det helt mörkt i rummet så skulle blixten frysa motivet oberoende av hur lång slutartid du använder. Är det däremot inte mörkt i rummet, så kommer det befintliga ljuset avgöra hur mycket som som syns av rörelsen. Exponera för mer omgivningsljus så kommer mer av rörelsen synas, exponera för mindre så närmar du dig det mörka rummet och mindre av rörelsen kommer synas.
 
timofej skrev:
Tar inte TTL hand om det? Menar du att kompensationen behövs för att exponera huvudmotivet korrekt eller för att frysa det? Jag verkar inte kunna lyckas frysa motivet om jag studsar blixten i taket eller väggarna. Det blir kanske bättre om jag pluskompenserar... Blir huvudmotivet inte överexponerat då?
av nån anledning brukar TTL inte riktigt ta i så mycket som behövs, trots att det vore det logiska. det blir lätt underexponerat om man inte pluskompenserar blixten lite när man vrider bort blixthuvudet.
så pluskompensera du, så ser du i displayen hur mycket du behöver pluskompensera för just det tillfället.

här är ett exempel på snett bakåt/uppåt-vänd blixt och en underexponerad bakgrund (med tacksamt ljus som dragits ut pga att jag snurrat på kameran samtidigt som jag exponerade).
 
Oki, nu idiot förklara jag mig själv. Förstår fortfarande inte.

Anledningen till att jag fått lära mig att man använder längre tider på ex. krog är för att få med mycket av stämningsljuset i lokalen. Därför brukar jag själv ställa tiderna på mellan 1/5-1/15 sekund.

Jag förstår fortfarande inte vad som menas med detta:jag brukar köra omgivningsljuset nånstans runt 1-1½ steg underexponerat för att slippa rörelseoskärpa på motivet. och att motivet bör inte stå i strålkastarljus mao. ?

En annan vän förklarade:
Om du exponerar motivet för mycket så kommer det befintliga ljuset att synas igenom blixtens reflekterade ljus...eftersom exponeringen är längre än tiden för blixtljuset så kommer bilden att upplevas oskarp, nästan som om du tog bilden utan blixt...
Ljuset från blixten exponerar bilden i någon tusendels sekund, det är därför du kan ta en skarp bild med längre slutartid.
Men om du har samma exponering på blixten som på det vanliga ljuset, att de lyser upp lika mycket, så kommer rörelseoskärpan från befintliga-ljuset-exponeringen att framträda.
Tack vare blixten så kan du dock frysa en rörelse och få bilden att se skarp ut, men om blixten exponerar lika mycket som ljuset i rummet så kommer det att bli oskarpt iaf, det kan gå...så länge som du inte har motivet upplyst.
Om du har en person framför dig som inte är upplyst men bakgrunden är upplyst så kommer blixten att exponera mer av personen och bilden blir skarp, det kommer inte att fungera om du riktar en stark lampa i ansiktet på motivet då kommer lampan att exponera lika mycket som blixten och bilden blir oskarp personen exponeras för mycket av lampan...vilket gör att du måste minuskomp. exp. alternativt köra snabbare slutartid.


Är fortfarande förvirrad av alla förklaringar :-(
 
DigitalFrog har en litet miniguide på http://www.digitalfrog.nl/?p=30 som beskriver hur han arbetar.

Hans gallerier kan tycka vad man vill om (t.ex. angående val av motiv) men jag tycker att det är hög teknisk kvalitet i alla fall, så han tips borde fungera även om man inte fotograferar hel- eller halvnakna kvinnor.

I korthet: manuell fokus, bländare fast på ungefär 5, slutartid på 0.5-1.0 sekund och låt blixten göra jobbet.

/Andreas
 
Andreas Paulsson skrev:
DigitalFrog har en litet miniguide på http://www.digitalfrog.nl/?p=30 som beskriver hur han arbetar.

Hans gallerier kan tycka vad man vill om (t.ex. angående val av motiv) men jag tycker att det är hög teknisk kvalitet i alla fall, så han tips borde fungera även om man inte fotograferar hel- eller halvnakna kvinnor.

I korthet: manuell fokus, bländare fast på ungefär 5, slutartid på 0.5-1.0 sekund och låt blixten göra jobbet.

/Andreas

Bra och kortfattad artikel, det mesta visste jag redan. Men ändå kul att läsa vad han använde. Hittade dock ingen information om vilken iställning han använder på blixten, TTL eller manuell? Ser du?
 
Har inte läst hela tråden, men jag kör ALLTID på tidsprioritet, ISO 200, 1-1/5 sek med blixten på RearSync.... Blir perfekt varje gång! =) Då får man med allt bakgrundsljus och blixten fryser personerna/huvudobjektet i bilden!

Mitt tips! /Alex
 
Walle skrev:
Återigen undrar jag varför folk envisas med att slå blixten på andra ridån. Blandningen av omgivningsljus med blixtljuset påverkas inte av om man synkar blixten på första eller andra ridån. Det enda som påverkas är hur blandningen sker, något som knappast påverkar mingelbilder till varken det bättre eller sämre.

Sync på andra ridån bör man använda främst när man fotograferar saker i rörelse, för att inte rörelsen ska se omvänd ut. Kolla denna bild som exempel. Den är tagen med blixten synkad på första ridån, vilket får bollarna att se ut att vara på väg mot stöten. Här hade synk på andra ridån varit att föredra.

När man fotograferar människor, som är mer eller mindre stilla, är synkronisering på första ridå att föredra, av framförallt två anledningar:

  1. Du ser exakt vad som kommer att exponeras av blixten. Det är svårare med synkronisering på andra ridån vid lite längre slutartider, då den/de man fotar kan ha hunnit röra på sig innan blixten brinner av.
  2. Det är mindre risk för att folk blundar på bilderna. Synkar man på andra ridån med lite längre slutartid så är det betydligt större risk att folk hinner blinka av förblixten
    [/list=1]

    Jag tror att anledningen att många använder sync på andra ridån när de fotar mingel, helt enkelt är för att de har rört ihop begreppen "slow sync" och "second curtain sync".

    Edit: Jag skulle gärna vilja att någon talar om precis vad som blir bättre av synk på andra ridån. Att man ska använda slow sync är det inget snack om, det är givet för att få en bra blandning av omgivningsljus och blixtljus, men varför synka på andra ridån? Vad är fördelarna, och på vilket sätt blir det bättre, tycker ni?


  1. Slow sync är som att fota i befintligt ljus, fast blixten slår någonstans mitt i exponeringen för att frysa rörelser. Rear sync funkar som slow sync, med skillnaden att blixten slår precis innan ridån går igen. Skulle tro att detta får bilder tagna med rear sync lite skarpare, då det man fryser inte fortsätter att röra sig och skapa oskärpa "åt båda hållen"
 
Mushkot skrev:
Slow sync är som att fota i befintligt ljus, fast blixten slår någonstans mitt i exponeringen för att frysa rörelser. Rear sync funkar som slow sync, med skillnaden att blixten slår precis innan ridån går igen. Skulle tro att detta får bilder tagna med rear sync lite skarpare, då det man fryser inte fortsätter att röra sig och skapa oskärpa "åt båda hållen"

Slow sync kan vara sync på både första eller andra ridån. Finns inget mellanläge (på min kamera iaf, mig veterligen inte på någon annan heller) som skulle göra att blixten tändes mitt i en exponering. Du får lika mycket oskärpa vare sig blixten är på första eller andra ridån.
 
Mushkot skrev:
Slow sync är som att fota i befintligt ljus, fast blixten slår någonstans mitt i exponeringen för att frysa rörelser. Rear sync funkar som slow sync, med skillnaden att blixten slår precis innan ridån går igen. Skulle tro att detta får bilder tagna med rear sync lite skarpare, då det man fryser inte fortsätter att röra sig och skapa oskärpa "åt båda hållen"

Det spelar ingen roll om blixten slår på första eller andra ridån, det blir lika mycket oskärpa ändå. Jag tror att många tror att när blixten brinner av på andra ridån så "exponerar den över det som exponerats innan", d.v.s. att har det hamnat t.ex. "streck" och oskärpa där huvudmotivet befinner sig så skulle det "exponeras över" när blixten avfyras på andra ridån. Men så är det altså inte! _Hela_ exponeringen blandas, oavsett om blixten brinner av på första eller andra ridån!
 
Som jag ser det, är det en viss risk att folket, som man plåtar, instinktivt blundar eller rycker till och rör sig (eftersom "Nu va' DE' klart!") när blixten fyras av. Men med mänsklig reaktionstid - minst 1/10s - hinner detta inte komma med på kortet, om den blixtrar strax innan slutaren stängs..?
Alltså inställning 'REAR' PÅ NIKON..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
red-top skrev:
Som jag ser det, är det en viss risk att folket, som man plåtar, instinktivt blundar eller rycker till och rör sig (eftersom "Nu va' DE' klart!") när blixten fyras av. Men med mänsklig reaktionstid - minst 1/10s - hinner detta inte komma med på kortet, om den blixtrar strax innan slutaren stängs..?
Alltså inställning 'REAR' PÅ NIKON..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Skickar den inte iväg någon förblixt?
 
med synk på bakre ridån så försvinner möjligheten till att röra på karmeran för effektfull rörelseoskärpa på bakgrunden, eftersom man inte längre har kontroll över bildkompositionen.
 
red-top skrev:
Som jag ser det, är det en viss risk att folket, som man plåtar, instinktivt blundar eller rycker till och rör sig (eftersom "Nu va' DE' klart!") när blixten fyras av. Men med mänsklig reaktionstid - minst 1/10s - hinner detta inte komma med på kortet, om den blixtrar strax innan slutaren stängs..?
Alltså inställning 'REAR' PÅ NIKON..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

De flesta blinkar till, ja. När man synkar på första ridån kommer förblixt och blixt i så tät följd, så de hinner inte blinka till av förblixten, och om de blinkar till av huvudblixten så syns det ändå inte i bild, eftersom blixten står för en signifikant del av exponeringen av huvudmotivet.

Med blixt på andra ridån så hinner de dock ofta inte bara blinka till, utan även röra på sig, eller till och med börja vända sig om, innan huvudblixten fyrar av. Jag har själv varit med om det flertalet gånger, innan jag insåg att man bör köra blixten på första ridån.
 
Estethia skrev:
med synk på bakre ridån så försvinner möjligheten till att röra på karmeran för effektfull rörelseoskärpa på bakgrunden, eftersom man inte längre har kontroll över bildkompositionen.

Tycker inte jag! Jag börjar "snett" med kameran och jag vet när den kommer blixtra (rearsync) och således har jag kameran i rätt position när blixten slår ut. Ger bäst resultat tycker jag och man hinner ta hela bilden och avslutar med blixten -> folk blinkar nästan aldrig i bilden.
 
Estethia skrev:
med synk på bakre ridån så försvinner möjligheten till att röra på karmeran för effektfull rörelseoskärpa på bakgrunden, eftersom man inte längre har kontroll över bildkompositionen.
Accepteras! - Ska anamma den idén å börja röra på kameran - bara dålig vana att den ska hållas så stadigt som möjligt..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Alexander_222 skrev:
Tycker inte jag! Jag börjar "snett" med kameran och jag vet när den kommer blixtra (rearsync) och således har jag kameran i rätt position när blixten slår ut. Ger bäst resultat tycker jag och man hinner ta hela bilden och avslutar med blixten -> folk blinkar nästan aldrig i bilden.
betyder inte det att du bara blir van vid en viss slutartid och ett visst rörelsemönster?
det brukar ju ändå inte vara så väldigt superlångsamma tider man använder och iaf jag personligen kör så pass många olika slutartider att jag inte förlitar mig på att jag vet exakt var jag kommer sluta slänga med kameran.
särskilt som jag alltid använder olika rörelsemönster efter vad som är ljuskälla i bakgrunden.
jag personligen tycker det ger allra mest kontroll över slutresultatet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar