Oki, nu idiot förklara jag mig själv. Förstår fortfarande inte.
Anledningen till att jag fått lära mig att man använder längre tider på ex. krog är för att få med mycket av stämningsljuset i lokalen. Därför brukar jag själv ställa tiderna på mellan 1/5-1/15 sekund.
Jag förstår fortfarande inte vad som menas med detta:jag brukar köra omgivningsljuset nånstans runt 1-1½ steg underexponerat för att slippa rörelseoskärpa på motivet. och att motivet bör inte stå i strålkastarljus mao. ?
En annan vän förklarade:
Om du exponerar motivet för mycket så kommer det befintliga ljuset att synas igenom blixtens reflekterade ljus...eftersom exponeringen är längre än tiden för blixtljuset så kommer bilden att upplevas oskarp, nästan som om du tog bilden utan blixt...
Ljuset från blixten exponerar bilden i någon tusendels sekund, det är därför du kan ta en skarp bild med längre slutartid.
Men om du har samma exponering på blixten som på det vanliga ljuset, att de lyser upp lika mycket, så kommer rörelseoskärpan från befintliga-ljuset-exponeringen att framträda.
Tack vare blixten så kan du dock frysa en rörelse och få bilden att se skarp ut, men om blixten exponerar lika mycket som ljuset i rummet så kommer det att bli oskarpt iaf, det kan gå...så länge som du inte har motivet upplyst.
Om du har en person framför dig som inte är upplyst men bakgrunden är upplyst så kommer blixten att exponera mer av personen och bilden blir skarp, det kommer inte att fungera om du riktar en stark lampa i ansiktet på motivet då kommer lampan att exponera lika mycket som blixten och bilden blir oskarp personen exponeras för mycket av lampan...vilket gör att du måste minuskomp. exp. alternativt köra snabbare slutartid.
Är fortfarande förvirrad av alla förklaringar :-(