Annons

Vimmel bilder på nattklubb.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vidvinkelskivan är nog nedfälld framför blixtglaset?!

Linis skrev:
va vilken? vart sitter den!?!?
Vidvinkelskivan (eller som det heter i manualen "inbyggd vidvinkeladapter") är en utdragbar mjölkfärgad tunn skiva som sitter dold i en slits ovanför blixtglaset.
När skivan är ut- och neddragen framför blixtglaset visar fönstret på blixtens baksida "ZoomM" och bräddvidden anges till 14 eller 17 mm* oavsett hur man zoomar på objektivet (eller oavsett vad för objektiv med fast brännvidd man har monterat, förmodar jag - har bara zoomobjektiv tillgängliga).

Om vidvinkelskivan är uppfälld och inskjuten i sin slits visas "Zoom" i fönstret på blixtens baksida och blixtens brännvidd hänger med när man zoomar med objektivet.

* Den manuella omställningen mellan 14 och 17 mm beskrivs på manualens sida 104.
 
Linis skrev:
En annan sak jag såg nu är att den externa blixten inte får in rätt mm på blixten. Dvs det står 14mm på blixten fast det är ett 24mm objektiv... why?
Om du har bouncern monterad på SB800 så ställer den in sig autmagiskt på 14mm.
 
nikfoto skrev:
ISO 320
1/8 sekund
Blixten på 2 ridå

Då får jag bäst "mingelstuk".

Återigen undrar jag varför folk envisas med att slå blixten på andra ridån. Blandningen av omgivningsljus med blixtljuset påverkas inte av om man synkar blixten på första eller andra ridån. Det enda som påverkas är hur blandningen sker, något som knappast påverkar mingelbilder till varken det bättre eller sämre.

Sync på andra ridån bör man använda främst när man fotograferar saker i rörelse, för att inte rörelsen ska se omvänd ut. Kolla denna bild som exempel. Den är tagen med blixten synkad på första ridån, vilket får bollarna att se ut att vara på väg mot stöten. Här hade synk på andra ridån varit att föredra.

När man fotograferar människor, som är mer eller mindre stilla, är synkronisering på första ridå att föredra, av framförallt två anledningar:

  1. Du ser exakt vad som kommer att exponeras av blixten. Det är svårare med synkronisering på andra ridån vid lite längre slutartider, då den/de man fotar kan ha hunnit röra på sig innan blixten brinner av.
  2. Det är mindre risk för att folk blundar på bilderna. Synkar man på andra ridån med lite längre slutartid så är det betydligt större risk att folk hinner blinka av förblixten
    [/list=1]

    Jag tror att anledningen att många använder sync på andra ridån när de fotar mingel, helt enkelt är för att de har rört ihop begreppen "slow sync" och "second curtain sync".

    Edit: Jag skulle gärna vilja att någon talar om precis vad som blir bättre av synk på andra ridån. Att man ska använda slow sync är det inget snack om, det är givet för att få en bra blandning av omgivningsljus och blixtljus, men varför synka på andra ridån? Vad är fördelarna, och på vilket sätt blir det bättre, tycker ni?
 
Senast ändrad:
Christoffer på en 1/8 sekund så blir det snyggare. Du låser ju fast personen i slutet. När du kör blixten på första ridån rör sig peronerna i 9 fall av 10 och bilder blir kass. Fast vad vet jag plåtar ju bara ca 800 mingelbilder per helg. ;)
 
Blixt

Krångla inte till det. Kör med sextiondel och bländare 5,6 eller 8. Allt annat blir oskarpt då folk rör sig. Prova då och då med femtondel, men räkna med att det blir blurr.
Mvh
micke
 
johnniedunberg skrev:
Vad är slow sync?

Det är nog nikonspråk, om jag inte missminner mig. Det är altså när man synkar blixten på längre tider, exempelvis 1/15 s eller 1/8 s. Kör man på "p"-läget på canon så synkar blixten på betydligt kortare tider, vilket gör att väldigt lite omgivningsljus blandas in. Men slow sync kan man få in betydligt mer omgivningsljus, och därför få en trevligare stämning i bilderna.
 
Walle skrev:
Det är nog nikonspråk, om jag inte missminner mig. Det är altså när man synkar blixten på längre tider, exempelvis 1/15 s eller 1/8 s. Kör man på "p"-läget på canon så synkar blixten på betydligt kortare tider, vilket gör att väldigt lite omgivningsljus blandas in. Men slow sync kan man få in betydligt mer omgivningsljus, och därför få en trevligare stämning i bilderna.

Då är jag med dig!
 
tänk blixten som dominant ljus.
låt helt enkelt blixten stå för det ljusstarkaste ljuset så det inte krockar med miljöljuset.
jag brukar köra omgivningsljuset nånstans runt 1-1½ steg underexponerat för att slippa rörelseoskärpa på motivet.
motivet bör inte stå i strålkastarljus mao.
bakgrunden blir alltså inte för mörk utan man ser vad som finns där, men den kommer vara liiite underexponerad... lagom underexponerad för att ge schysst eller ingen rörelseoskärpa på motivet men ändå visa bakgrunden.
det blir som en naturlig mörk vinjettering dessutom, och kommer ge ett snyggt djup i bilden.

sen är det ofta spännande med olika ljuskällor i bakgrunden så är det fest så slänger jag mig ofta ner på golvet för att få med dom färgade lamporna i taket i bakgrunden.
gärna med lite rörelseoskärpa, så eftersom blixten är det mest dominanta ljuset och inte kommer ge någon ljuskrock med för mycket rörelseoskärpa som resultat på motivet, så kan man kasta kring lite på kameran för att få roliga effekter på bakomvarande ljuskällor.
som tex. så här.

eftersom det är svårt att hålla koll på var huvudmotivet befinner sig om man kör på andra ridån så kör jag enkom på synk på första ridån. jag ser inte meningen med synk på andra ridån förutom på luciatåg. det är oxå enda gången jag någonsin använder synk på andra ridån.

tider å bländare använder jag alltid olika, det enda jag ser till att göra är att underexponera omgivningsljuset litegrann eftersom jag vill ha blixten dominant.
att låta omgivningsljuset vara dominant passar bättre utomhus en solig dag.

blanda inte ihop slow sync och rear sync. det är två olika saker.
rear sync (synk på andra ridån) är bara lämpligt när man vill visa rätt rörelseriktning.
synk på första ridån är alltid bättre på fest. då har man betydligt mer koll på vad som händer i bild även på långa slutartider, och ger alltså en mycket större kontroll.
på fester behöver man ju dessutom inte visa korrekt rörelseriktning.

summa summarum.
jag rekommenderar en lätt underexponering av miljöljuset, dvs att låta blixten vara det dominanta ljuset i bild för att därmed få en större frihet i tids- och bländarval, samt köra synk på första ridån för att nå ytterligare kontroll.
 
Estethia skrev:
tänk blixten som dominant ljus.
låt helt enkelt blixten stå för det ljusstarkaste ljuset så det inte krockar med miljöljuset.
jag brukar köra omgivningsljuset nånstans runt 1-1½ steg underexponerat för att slippa rörelseoskärpa på motivet.
motivet bör inte stå i strålkastarljus mao.
bakgrunden blir alltså inte för mörk utan man ser vad som finns där, men den kommer vara liiite underexponerad... lagom underexponerad för att ge schysst eller ingen rörelseoskärpa på motivet men ändå visa bakgrunden.
det blir som en naturlig mörk vinjettering dessutom, och kommer ge ett snyggt djup i bilden.

sen är det ofta spännande med olika ljuskällor i bakgrunden så är det fest så slänger jag mig ofta ner på golvet för att få med dom färgade lamporna 'i taket i bakgrunden.
gärna med lite rörelseoskärpa, så eftersom blixten är det mest dominanta ljuset och inte kommer ge någon ljuskrock med för mycket rörelseoskärpa som resultat på motivet, så kan man kasta kring lite på kameran för att få roliga effekter på bakomvarande ljuskällor.
som tex. så här.

eftersom det är svårt att hålla koll på var huvudmotivet befinner sig om man kör på andra ridån så kör jag enkom på synk på första ridån. jag ser inte meningen med synk på andra ridån förutom på luciatåg. det är oxå enda gången jag någonsin använder synk på andra ridån.

tider å bländare använder jag alltid olika, det enda jag ser till att göra är att underexponera omgivningsljuset litegrann eftersom jag vill ha blixten dominant.
att låta omgivningsljuset vara dominant passar bättre utomhus en solig dag.

blanda inte ihop slow sync och rear sync. det är två olika saker.
rear sync (synk på andra ridån) är bara lämpligt när man vill visa rätt rörelseriktning.
synk på första ridån är alltid bättre på fest. då har man betydligt mer koll på vad som händer i bild även på långa slutartider, och ger alltså en mycket större kontroll.
på fester behöver man ju dessutom inte visa korrekt rörelseriktning.

summa summarum.
jag rekommenderar en lätt underexponering av miljöljuset, dvs att låta blixten vara det dominanta ljuset i bild för att därmed få en större frihet i tids- och bländarval, samt köra synk på första ridån för att nå ytterligare kontroll.
Denna text har jag kopierat på insidan av vänstra ögonlocket - när jag tittar i sökaren med höger öga och blundar med vänster, så läser jag 'manualen' - - -
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
Så summering:
rear = synkronisering på 2a ridån
slow = blixt kombineras med långa slutartider 1a ridå.

Och vad man än väljer har inte detta med antal ljusmängd som kommer in utan helt enkelt när och var man vill frysa en rörelse. Så detta är egentligen bara en smaksak!

Har jag förstått allting rätt?
 
Estethia skrev:
tänk blixten som dominant ljus.
låt helt enkelt blixten stå för det ljusstarkaste ljuset så det inte krockar med miljöljuset.
jag brukar köra omgivningsljuset nånstans runt 1-1½ steg underexponerat för att slippa rörelseoskärpa på motivet.

tider å bländare använder jag alltid olika, det enda jag ser till att göra är att underexponera omgivningsljuset litegrann eftersom jag vill ha blixten dominant.
att låta omgivningsljuset vara dominant passar bättre utomhus en solig dag.

Super tack för utförligt förklaring. En fråga bara, du skriver att du underexponerar omgivningsljuset. Hur gör du då? Kompenserar du blixljuset eller? Förstod inte det rikigt.
 
Jag tror jag hängde med svängarna i Christels beskrivning. Jag kör samma princip när jag vimmelfotar iaf...
Jag kör blixen helt automatiskt (TTL). Sen underexponerar jag mot det befinliga ljuset. Som standard kör jag kameran på tidsautomatik ("Av" på Canon). Bländaren låst på 2.8. Därefter ställer jag in exponeringskompensationen till ca -1.
Tidsautmatiken gör att kameran anpassar sig till det varierade ljuset som ofta råder i vimmlet.

mvh
Tobias
 
Linis skrev:
Super tack för utförligt förklaring. En fråga bara, du skriver att du underexponerar omgivningsljuset. Hur gör du då? Kompenserar du blixljuset eller? Förstod inte det rikigt.
jag kanske skulle sagt att jag aldrig kör automatik annat än någon form av TTL på blixten (ibland AA om jag under en längre period håller mig på samma avstånd till motiven). så vad jag gör är att jag ställer in iso, tid och den bländare jag vill ha för att få en lagom lång slutartid helt manuellt och sen får TTL tillsammans med ev. plus eller minuskompensation på blixten vara det enda jag eventuellt ändrar på under kvällens gång (beroende på hur festlokalen ser ut förstås).
om lokalen tillåter (vita väggar och/eller tak, helst ett lagom lågt sådant) så vrider jag ibland blixthuvudet snett uppåt/bakåt för ett mjukt ljus (jag är omnibounce-motståndare eftersom jag tycker det är så fult och kör hellre antingen/eller. dvs. antingen rakt på eller helt bortvänt).
vid vändning av blixthuvudet brukar det behövas lite pluskompensation för att TTL ska skicka iväg lite extra ljus eftersom det blir lite bortfall. (extra batterier eller batteripack är bra att ha)
 
Estethia skrev:
vid vändning av blixthuvudet brukar det behövas lite pluskompensation för att TTL ska skicka iväg lite extra ljus eftersom det blir lite bortfall.
Tar inte TTL hand om det? Menar du att kompensationen behövs för att exponera huvudmotivet korrekt eller för att frysa det? Jag verkar inte kunna lyckas frysa motivet om jag studsar blixten i taket eller väggarna. Det blir kanske bättre om jag pluskompenserar... Blir huvudmotivet inte överexponerat då?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar