Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vimmel bilder på nattklubb.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur stor inverkan gör optiken på vimmel bilderna?
Är ett byte från EF-S 18-55 till EF 17-40/4L USM motiverat? Alternativt annat objektiv i den prisklassen.
 
Feedback skrev:

Är ett byte från EF-S 18-55 till EF 17-40/4L USM motiverat?


nej, enligt mig. Inte ens lite.

Fotat en hel del, uppat än mer, men aldrig i mer än 1024px längsta sida.
Krävs ett jääävla lyft från en glugg till en annan för att det ska synas i den upplösningen. Pengarna o den tiden läggs med all rätt på ngt annat.
 
Det som möjligen skulle kunna motivera ett byte från 18-55 till 17-40 är den snabbare och mer exakta autofokusen, om det är skäl nog kan bara du själv avgöra. Personligen skulle jag inte vilja vara utan riktig USM.

/Daniel
 
Tack för era ord, kom och tänka lite på det efter jag postat. Vad som måste väga upp starkt är USM?

Den fokusmotor som sitter i kameran och jobbar ihop med EF-S18-55 känns stundvis värdelös. Den har svårt att hitta fokus, går från ändläge till ändläge utan att stanna. Eller kanske det mest förbryllande - Den ger upp och försöker inte ens.

Har ett svagt minne av gluggar med bländaröppning f2.8 eller bättre(större) aktiverar någon annan typ av fokusering på canon, rätt och riktigt? I så fall kanske ett eftermarknadsobjektiv lämpar sig bättre?

Fokushastighet eller ljudnivå avgör inte så viktig roll, att just fokus sitter om den får tid på sig känns viktigast för mig.
 
Åh...vilken underbar tråd det här va. Jag har fått min blixt i helgen och satt efter att ha läst denna tråd och lekte lite. Jag tänkte testa "vimmelbilds-effekten" och fick urkul resultat.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/0e/0ee945303141245d165df8243d8c535b.jpg

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/86/866df84c25705fd01c36161beca66737.jpg

Jag är helt lyrisk för det här är första gången som jag får hemmabilder som ger det ljus och rörelse som jag vill ha.

Underbart, nu längtar jag till julafton!
 
Marie Falkering skrev:
Åh...vilken underbar tråd det här va. Jag har fått min blixt i helgen och satt efter att ha läst denna tråd och lekte lite. Jag tänkte testa "vimmelbilds-effekten" och fick urkul resultat.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/0e/0ee945303141245d165df8243d8c535b.jpg

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/86/866df84c25705fd01c36161beca66737.jpg

Jag är helt lyrisk för det här är första gången som jag får hemmabilder som ger det ljus och rörelse som jag vill ha.

Underbart, nu längtar jag till julafton!
Den sista bilden gillar jag skarpt.
Den har du VERKLIGEN lyckats med, ljuset är PERFEKT! :D

Edit: Vad hade du för inställningar på både blixt och kamera när du tog den?
 
Mycket intressant tråd...

Kommer fota lite på några polare som är DJ´s här nere i Prag och kommer då testa dessa "trick".

En sak som jag undrar dock, har mer eller mindre lusläst mig till att Omni e skit.
Men när folk sätter upp den lilla reflektor skivan bakom blixten för att reflektera fram ljuset är inte det samma sak i stort sätt?

Samma sak med de här "nya" jätte ljusboxarna i nylon som man kan fästa på blixten..
Är de bättre än Omnin eller e det bara skit också?
 
Engelen skrev:
Samma sak med de här "nya" jätte ljusboxarna i nylon som man kan fästa på blixten..
du har egentligen själv just svarat på frågan.
det hela handlar nämligen om storlek.
ju större yta ljuskällan har, desto mjukare ljus.
omnin är däremot precis lika stor som själva blixten så det enda omnin gör är att sprida ljuset åt alla håll för att lätta upp omgivningen.
men själva ljuskällan är fortfarande exakt lika liten som förut, vilket ger hårt ljus och fula slagskuggor.
 
Estethia skrev:
det enda omnin gör är att sprida ljuset åt alla håll för att lätta upp omgivningen.
men själva ljuskällan är fortfarande exakt lika liten som förut, vilket ger hårt ljus och fula slagskuggor.
Men lättar det reflekterade ljuset inte upp slagskuggorna om det "sprids åt alla håll"?
 
Mycket intressant tråd : ) Har en polare som skall åka över till USA på fredag och jag tänkte slänga med han lite pengar så jag kan köpa en efterlängtad blixt.. Har sedan några månader tillbaka en Nikon D80 som jag är supernöj med, men jgg känner behovet av en sjysst extern blixt..specillt då jag gillar att ta inomhusbilder/festbilder etc. Så frågan är ska man satsa på en SB-800 (för runt 2000:) eller tror ni en SB-600(drygt 1000kr) är mer än tillräckligt? Är det stor skillnad mellan dessa?

Tack på förhand
 
Om man skulle köra med en lightsphere istället för en omnibouncer, skulle det fortfarande vara slöseri med blixtkraft och ge lika dåliga bilder som en omnibounce? Jag har hört mkt bra om lightspheres nämligen...
 
Måste säga att många av er krånglar till det lite :) Jag kör iso 200 största bländare, spotmätning synch på andra eller första ridån och tid mellan 1/2 till 1/4 dels funkar bra, rakt på med blixten men man får ställa blixt EV beroende på ljuset omkring.Nikon D300, SB-800 med omni.
Allt handlar om hur det befintliga ljuset är?
En sak man glömmer är att Blixten går efter TTL mätningen, ibland funkar inte detta om det tex blinkar många lampor som på dansgolv osv..!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    69.9 KB · Visningar: 449
xandx skrev:
Måste säga att många av er krånglar till det lite :) Jag kör iso 200 största bländare, spotmätning synch på andra eller första ridån och tid mellan 1/2 till 1/4 dels funkar bra, rakt på med blixten men man får ställa blixt EV beroende på ljuset omkring.Nikon D300, SB-800 med omni.
Allt handlar om hur det befintliga ljuset är?
En sak man glömmer är att Blixten går efter TTL mätningen, ibland funkar inte detta om det tex blinkar många lampor som på dansgolv osv..!

Omni har du inte mycket nytta av i detta sammanhang. Det enda praktiska skillnaden är att batterierna i blixten tar slut snabbare.

Bilden du länkade till tycker jag är ganska platt och livlös. Blixtljuset tar över för mycket och bilden känns lite kall. Bakgrunden används inte på något kreativt sätt! Man lär sig att se om en bakgrund är vettig eller ej. Våga flytta på personerna :) När jag vimmelfotade använde jag liknande inställningar men använde ISO400-800.
 
Joel Höglund skrev:
Omni har du inte mycket nytta av i detta sammanhang. Det enda praktiska skillnaden är att batterierna i blixten tar slut snabbare.

Bilden du länkade till tycker jag är ganska platt och livlös. Blixtljuset tar över för mycket och bilden känns lite kall. Bakgrunden används inte på något kreativt sätt! Man lär sig att se om en bakgrund är vettig eller ej. Våga flytta på personerna :) När jag vimmelfotade använde jag liknande inställningar men använde ISO400-800.
Jag tror du inte har en anning vad du snackar om, sorry! Dels för att som jag skrev innan det handlar om det befintliga ljuset, nu var ljuset väldigt gult och mörkt där av blixtljuset. jag fattar inte varför 400-800 iso skulle hjälpa mer mer än att ge brusiga bilder?? Våga flytta hehe testa att flytta på folk i ett fullsmpckad klubb...! Nej visst skulle man vilja ha optimala omständigheter men tyvärr så handlar det om att ta bilden där man befinner sig. Huvudsak är att de som fotograferas ser snygga ut :)
 

Bilagor

  • mingel2.jpg
    mingel2.jpg
    54.6 KB · Visningar: 416
Några fakta om Omnibouncern, den gör inte ljuset mycket mjukare..! vad den däremot gör är att ialf på nikon blixtar zoomar ner blixten till runt 14mm det gör att blixtljuset inte blir så centerat. Där jag jobbar är det ofta mörka väggar och tak så det är svårt att få till något genom att studsa den mot något. Sedan är det faktiskt upp till det befintliga ljuset ifall man får snygga bakgrunder eller ej. Men att ta en mngelbild är en barnlek. Som jag skrev innan ISO 200 1/2 till 1/4 spotmätning och en externblixt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.