Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ZOOMA - vilket objektiv ska jag ha för CANON 550D??? SNÄLLA HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu förstår jag! Äntligen!!! :D

Om skärpan blir sämre med ett tex. telezoom 55-250 mm så kör jag på som du också skulle gjort, 2 sperata! Vill ju inte ha sämre bilder.
Tack för den superbra förklaringen..nu förstår jag vad de olika siffrorna i objektiven står för :D

Ja jag är nybörjare gällande systemkameror..har tidigare endast haft små kompaktkameror så nu tänkte jag ge mig in i systemkamre världen.

Jag köpte en 450D i januari men när jag såg attdet fannsen som kunde filma också så sålde jag den (gick back 1000 kr) och nu vill jag ha 550D som även kan filma. Verkar vara bra att man kan switcha över till filmning med kameran än att ha med sig både filmkamera och fotokamera vid vissa tillfällen. Och att den dessutom filmar i HD gillar vi.
Minneskort har jag redan fast det kanske är för lite, 4GB?

Så jag satsar nog på ett paketpris..ska kika på länkarna.

4 Gb är en bra storlek om du kan tömma kortet med jämna mellanrum, men t.ex. på resor är det ju trist att kortet blir fullt... En grej kan ju vara att komplettera med ett antal 4 Gb, då förlorar du inte nödvändigtvis så många bilder om kortet går sönder. Fast å andra sidan kan du tappa bort de andra korten och det händer nog oftare än att kort gå sönder.

Och iallafall på dyrare snabbare kameror är kortets överföringshastighet viktigare än storleken eftersom de kan ta så många bilder per sekund som ska över till kortet så fort som möjligt. Riktigt snabba kort är också riktigt dyra tyvärr.

4GB lär räcka. Särskilt om du fotograferar JPG-format. Ska du filma få du kanske se om du ska ha lite till, men vänta och se om du filmar med den och hur långa sekvernser samt hur ofta du för över dom till datorn.

Finns andra siffror du ska kunna okså utom brännvidd och det är bländartal. Dessa siffror står efter brännvidden.

Tex Canon 55-250/4-5,6

4-5,6 betyder att bländartalet är 4 vid 55mm och 5,6 vid 250mm. Ju mindre denna siffra är desto mer ljus kan objektivet ta in och desto bättre fotokvalité blir det vid tillfällen där det är dåligt ljus.

Dessutom så ju mindre siffra desto mer kan du göra bakgrunden oskarp medan personen är i fokus.

MEN ju lägre siffra och särskilt om det bara finns EN siffra efter, desto dyrare objektiv och tyngre. Men kvalitén är bättre.

Kunskap är aldrig fel!
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
http://www.mintur.se/fotoskolan/

/Stefan

en Canon Powershot SX1 IS Skulle passa dig perfekt, det är ett allt i ett paket, den har de grundligare funktionerna av en DSLR och fungerar hur bra som helst. Jag har en sådan själv

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto