Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ZOOMA - vilket objektiv ska jag ha för CANON 550D??? SNÄLLA HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

tjejjens

Aktiv medlem
Jag kikade på 550D paketet men grejjen e den att man inte kan zooma in saker på långt avstånd med det objektivet som ingår, i alla fall den som är billigast.

Så nu funderar jag på att köpa endast kamerahuset och ett objektiv för sig, men jag har noll koll på kameror, vill inte ha ngn dyr, ska navända kameran i privat bruk och eftersom jag har hundar vill jag kunna zooma in när jag fotar dom utomhus.

Supertacksam för svar!!! :)

Då får du väl köp ett objektiv som kan zooma i den omfattning du vill. Det är ju det som är vitsen med en systemkamera, att kunna välja olika objektiv. Att mer kostar mer få du dock acceptera. Runt 10 000 lär det bli om det skall vara nytt.

Jag kikade på 550D paketet men grejjen e den att man inte kan zooma in saker på långt avstånd med det objektivet som ingår, i alla fall den som är billigast.

Så nu funderar jag på att köpa endast kamerahuset och ett objektiv för sig, men jag har noll koll på kameror, vill inte ha ngn dyr, ska navända kameran i privat bruk och eftersom jag har hundar vill jag kunna zooma in när jag fotar dom utomhus.

Ojj är det såpass dyrt? När jag kikar i olika sidor finns det priser från 1700 och uppåt..så runt 2000-3000 hade jag tänkt mig :)

Men de kan inte zoma då?

Det finns billigare, t.ex. Canon EF 75-300 IS USM
eller
Canon EF-S 55-250/4-5.6 IS
det brukar man kunna hitta bra begagnade. här på fotosidan t.ex.

Prova att söka i Köp och Sälj här på fotosidan t.ex.

Eftersom du vill kunna plåta på längre håll ska du ha det som brukar kallas för Tele-zoom.

Du ska ha så lång brännvidd (som det heter) som möjligt. I exemplet här ovanför är 75-300 det längsta och 55-250 lite mindre.
De zoomar alltså mellan den kortaste brännvidden till den längsta 55 till 250 eller 75 till 300.

Köp också en telezoom som komplement, typ 55-250mm f/4-5,6 och gärna med bildstabilisator, så kan du zooma in hundarna utan problem med det. Andra alternativ är att strunta i 18-55 normalzoomen och istället välja en normalzoom som har längre maxbrännvidd än 55mm, typ 18-135mm, eller en superzoom 18-200mm, men de senare brukar vara ganska dyra och bildkvaliteten i dem är inte bättre för det, snarare tvärtom.

Blir den totala prislappen för hög med 550D plus lämpligare objektiv än 18-55, så kan du bra satsa på en begagnad lite äldre kameramodell. Objektiven är viktigare än kameran när det gäller bildkvalitet, och steget upp från en kompaktkamera är riktigt stort vad än du väljer. Min lillasyster köpte en 1000D med kitobjektiv utan stabilisator när hennes kompakt gick sönder, och är supernöjd med nya kameran... :)

Visst finns det billiga kameror som kan zooma, men efte3rsom du pratade om en Canon 550D, som är en systemkamera, som gick jag på det. Det finns massor av bra kompaktkameror som kan zooma, men de måste dessutom vara snabba på fokusering för att du skall kunna fånga hundar i rörels på håll och då blir det lite värre. Kompakterna är som regel ljussvagare på längre zoomlägen och då blir det svårt att få tillräcklig kort exponeringstid. Hundar i rörelse är bland det svåraste att fånga på bild.

Ojj är det såpass dyrt? När jag kikar i olika sidor finns det priser från 1700 och uppåt..så runt 2000-3000 hade jag tänkt mig :)

Men de kan inte zoma då?

Då får du väl köp ett objektiv som kan zooma i den omfattning du vill. Det är ju det som är vitsen med en systemkamera, att kunna välja olika objektiv. Att mer kostar mer få du dock acceptera. Runt 10 000 lär det bli om det skall vara nytt.

Oj, vad rekommenderade du för objektiv nu?
Canon 55-250 är ett bra val som är skarp rakt igenom med bilstabilisering och är relativ tyst fast den inte har USM motorn. Har själv haft ett sånt.

För ca 10.000 kr fick jag ett de mest hyllde telezoomarna. Men det är nog overkill för nybörjare.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621

/Stefan

Njae, jag syftade på ett paket med en längre zoom typ 55-250.

Oj, vad rekommenderade du för objektiv nu?
Canon 55-250 är ett bra val som är skarp rakt igenom med bilstabilisering och är relativ tyst fast den inte har USM motorn. Har själv haft ett sånt.

För ca 10.000 kr fick jag ett de mest hyllde telezoomarna. Men det är nog overkill för nybörjare.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621

/Stefan

Åhh tack för alla svar! :) Nu blir jag glad när jag läser att det finns billigare än 10 000 :D

Har kikat på 55-250 som nämnts och den finns för 2000 som begagnad och så kostar den 2500 kr som ny i butik så då satsar jag nog på en ny tror jag.

Om det är densamma jag täner på, har kollat på inet.se, netonnet.se och japanphoto.se och priset ligger vid 2500 kr så det måste vara den?
Så då räcker det med det objektivet och så är kameran redo för bilder?

Finns här för 2390:

http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=336&OpenGroups=336

Åhh tack för alla svar! :) Nu blir jag glad när jag läser att det finns billigare än 10 000 :D

Har kikat på 55-250 som nämnts och den finns för 2000 som begagnad och så kostar den 2500 kr som ny i butik så då satsar jag nog på en ny tror jag.

Om det är densamma jag täner på, har kollat på inet.se, netonnet.se och japanphoto.se och priset ligger vid 2500 kr så det måste vara den?
Så då räcker det med det objektivet och så är kameran redo för bilder?

Men köp kameran i kit (i ett paket) med 18-55 och 55-250, det blir bra pris då du köper nytt. Att köpa kameran med bara telezoomen kommer att begränsa dig vid alla de tillfällen då du vill kunna fotografera bra på nära håll och inte bara få med ett litet utsnitt av det tilltänkta motivet. Det måste ju vara en dålig affär att inte passa på att köpa dubbelkkitet direkt utan senare märka att man behöver också ett vidvinkligare objektiv.

Men köp kameran i kit (i ett paket) med 18-55 och 55-250, det blir bra pris då du köper nytt. Att köpa kameran med bara telezoomen kommer att begränsa dig vid alla de tillfällen då du vill kunna fotografera bra på nära håll och inte bara få med ett litet utsnitt av det tilltänkta motivet. Det måste ju vara en dålig affär att inte passa på att köpa dubbelkkitet direkt utan senare märka att man behöver också ett vidvinkligare objektiv.

Håller med!!! Billigare att göra så. dessutom behövs normalzoomen til..... ja normala situationer ;) hehe. Som tex inomhus.

550D med normal o tele http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560157
500D med normal o tele http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=441851

eller vidvinkel till halvtele http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560154
fast dfu vill nog komma ännu närmare

/Stefan

Hmm nu blir jag förvirrad..så 55-250 är inte bättre än 18-55 objektivet när det gäller att fotografera inomhus?
Trodde den skulle vara allmänt bättre än 18-55.

Jag hade tänkt köpa Kamerahus 7000kr + Objektiv 55-250 2500kr = 9500 kr

Men då borde jag ha ett 18-55 för närbildsfotografering eftersom 55-250 inte ger lika bra bilder? Då kommer det kosta 11 000 kr
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...ncerad/canon-eos550ddubbelkitbok/129359.3296/

Har jag förstått det rätt? :)

Hmm nu blir jag förvirrad..så 55-250 är inte bättre än 18-55 objektivet när det gäller att fotografera inomhus?

Men då borde jag ha ett 18-55 för närbildsfotografering eftersom 55-250 inte ger lika bra bilder? Då kommer det kosta 11 000 kr
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...ncerad/canon-eos550ddubbelkitbok/129359.3296/

Jo, så är det ungefär.

Har du ingen kompis som har en systemkamera så att du kan prova litet? Du verkar inte ha erfarenhet av en systemkamera och då är det massor av saker som kan gå fel vid köpet.

Du kanske inte alls ska ha en systemkamera? Om du köper en så kallad långzoom så får du en allt-i-ett-kamera som kanske ger dig allt du behöver till ett betydligt lägre pris.

Exempel: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=S200EXR

Per.

Köper du som ett kit kostar det 10.000 kr inkl frakt. Sen måste du har minneskort så lägg till 500 kr för det.

Så här är det.
18-55 betyder att du kan zooma från vidvinkel till normal. Dvs vidvinkel är typ att du kan få med mycket som är i kanterna, du kan stå nära men ändå få med alla människor i rummet. Om du är van vid kompaktkameror så är det typ utzoomat så mkt det går. 30-55 är ungefär som ditt öga ser världen.

Detta objektiv är vanligast att ha på kameran i vanliga situationer som tex på fester, kalas, inomhus, landskapsbilder.

Det andra objektivet är s.k. telezoom 55-250 mm. Den tar över var den andra slutar. Här är det "inzoomat" som gäller. Det betyder att är du inomhus och använder detta objektiv så lär du inte kunna fotografera grupper eller helkroppsfigurer. Det blir alldeles för "nära"

Detta objektiv lämpar sig utomhus för porträtt, djur, objekt långt borta.

Vill du bara ha ett objektiv som har har alla ovanstående egenskaper finns det att köpa istället.
Då går den från vidvinkel till tele. typ 18-200 eller 18-250 mm.

Finns nackdel med ett enda objektiv och det är att bildkvalitén försämras rejält. Det som syns allra mest är skärpan och blir påtagligt sämre. Men det är bekvämt särskilt som man är lat och är på semester.

Hade jag varit du hade jag köpt 2!!!!! objektiv och inte ett kombinerat och köp inte hus separat utan köp allt som ett paket. Se länkarna jag gav dig.

/Stefan

Du verkar vara en nybörjare inom ämnet, du tror inte att en Canon EOS 1000D tex skulle passa dig bättre?

Den är ju betydligt billigare, och då kan du satsa på bättre objektiv.

Bara en tanke.

Jag tycker du skall försöka låna lite av ngn kompis först.

Jag försökte hitta Tamrons lekplats för att visa hur olika brännvidder påverkar. Men jag hittar den inte, kanske kan ngn annan vänlig själ visa dig en liknande länk. Sidan är kanske stängd.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto