** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill veta lite mer om systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har funderat på att köpa en systemkamera.
Har kollan lite i olika butiker och frågat om info.
Men blir inte så värst mycket klokare.
Jag har kollat på en "Sony" DSLR A 350 +18-70.
Jag tyckte LCD-skärm var välldigt bra som var vinklingsbar.
Men jag är lite osäker.
Jag har även kollat på "Canon" EOS450D +18-55IS.

I en butik jag var i, råde dom mig att köpa Sony för dom tyckte bildkvalliten blev bäst på den kameran.

Nu vill jag har erat tips och råd.

Vad ska jag köpa för systemkamera?
Vad är de vanligaste objektivena man använder m.m.

I en butik jag var i, råde dom mig att köpa Sony för dom tyckte bildkvalliten blev bäst på den kameran.

Nu vill jag har erat tips och råd.

Vad ska jag köpa för systemkamera?
Vad är de vanligaste objektivena man använder m.m.

Bildkvalitén är väldigt jämn hos alla de stora tillverkarna.

Det vanligaste ojbektivet är nog en så kallad normalzoom. T ex 18-55 eller 18-70. Alla instegsmodeller säljs med en sådan zoom i paket med kameran (kallas oftast kit-zoom på svengelska). Det är oftast en mycket prisvärt alernativ. Nöj dig med det som start och utvidga med fler objektiv när du har fått lite mer koll på vilken typ av fotografering du vill hålla på med.

Sök lite i forumen här på fotosidan. Din fråga har avhandlats många gånger.

Lycka till!

Mvh
Anders

...I en butik jag var i, råde dom mig att köpa Sony...

Inget dåligt råd. Till rätt pris är A350 bästa köp för närvarande. Du har själv pekat på en av de viktiga fördelarna, den användbara LCD-skärmen. En annan är den inbyggda stabiliseringen.

Viktigast är att du känner att du trivs med kameran. Känn och kläm! Vad gäller bildkvalitet kan du inte misslyckas. Det finns inga dåliga systemkameror.

Hehe, svårt att argumentera mot det ;)

Men kameravalet är till sist ett subjektiv ställningstagande. Jag värdesätter nog den större sökaren i A200 med än live wiev.

Och jag valde efter mycken vånda en A700... mest för att den trots allt kändes bättre i händerna och sökaren är inte så dum den heller, men det blir min sista kamera utan live view.

Här är ytterligare en test på i stort sett alla instegskameror på marknaden. Testen är ovanligt välbalanserad och opartisk, och den är gratis. Följande kameror är testade:

Lägst prisgrupp: Sony A200 + Canon 1000D + Olympus E420
Nästa prisgrupp: Olympus E520 + Nikon D60 + Sony A300 + Pentax K200D

Länk till testen:
http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3434

Är du otålig och vill komma till slutresultatet direkt (Our take), så har du länken dit här:
http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3434&p=10

Som du ser är kameran som man har testat här en Sony A300. Denna är IDENTISK till den kamera som du är intresserad av - Sony A350 - med undantag av en enda parameter. A300 har lägre upplösning - 10 Mp, medan A350 klarar 14,2 Mp. En 10 Mp bildsensor är dock inte alls dåligt, det är en mycket bra upplösning.

Är 14,2 Mp värt merpriset?
Det beror på. Det som levereras med dessa instegskameror är ett s.k. kitobjektiv, och man får med detta nästan gratis (det brukar inte vara mer än cirka 500 kr billigare att köpa enbart kamerahuset). Detta låga pris kommer dels av att kitobjektiven tillverkas i mångdubbelt större antal än något annat objektiv, och dels av att man naturligtvis har pressat alla kostnader till max för detta objektiv. De kräsna lägger omedelbart undan det som reserv, och köper till även ett högklassigt objektiv, vilket är det som de sedan normalt använder.

Kommer kitobjektivet att duga åt dig? Det vet ingen annan än du själv, förstås. Och eftersom du inte har fotat med systemkamera tidigare, så vet du det ännu inte ens själv...

Många tycker att kitobjektivet duger alldeles utmärkt, och byter aldrig ut det. För andra "växer aptiten medan de äter", och de utvidgar senare sin objektivpark med bättre objektiv.

OM du nöjer dig med kitobjektivet, så ger 14,2 Mp dig inget extra. Men OM du senare skaffar objektiv av högre kvalitet, så får du ett kanonresultat med A350:ans 14,2 Mp bildsensor. Det finns idag få kameror på marknaden som kan konkurrera med A350 när det gäller bildkvalitet, och de kostar alla mångdubbelt mer.

Användare som har både A350 och Nikon D300 (den senare kostar 14-15.000 kr utan objektiv) rapporterar att om man sätter på något annat objektiv än kitobjektivet på A350 så får man bättre bildkvalitet med denna än med D300 - bättre när det gäller såväl skärpa, färgåtergivning som gradation. Den mycket dyrare D300 är naturligtvis bättre än A350 i en del andra avseenden (den har t.ex. högre seriebildshastighet, vilket bl.a. sportfotografer vill ha).

F.n. finns det inga kameror på marknaden som ger mer för pengarna än Sonys, så rådet du fick tyder på att vederbörande verkligen kan marknaden. Såvida det nu inte bara handlar om ren slump, eller kanske snarare att A350 måhända bara råkar vara den kamera som butiken ifråga just nu har bäst försäljningsmarginal på... :)

Nu har jag förutsatt att du har funnit att LiveView för dig är en användbar funktion. Om så INTE skulle vara fallet, så är Sony A200 ett par tusen kronor billigare. Den har t.o.m. en något större optisk sökare, men som sagt ingen LV. LV är ibland ovärderligt. Inte bara när man behöver fota över något hinder, folkskock e.d. genom att hålla kameran över huvudet eller hålla den nere mot marken för makrofoto, utan framförallt genom att man kan hålla den framför magen när man fotar. Då blir "fotooffren", vare sig dessa är barn, vuxna, djur etc. inte alls lika störda av (eller märker överhuvudtaget inte ens) att man fotar, vilket de definitivt gör om man håller upp en stor svart klump framför ansiktet.

Det finns i och för sig ytterligare någon kamera på marknaden som har utvinklingsbar skärm, men INGEN som klarar att köra autofokus i LiveView-läge med full fart (om de nu överhuvudtaget har AF i LV-läge - oftast är det enbart manuell fokus som gäller). Sony A300/A350 är f.n. unika på marknaden i detta avseende, dvs de är de enda som har en LV som är användbar i normala fotosituationer vill jag påstå.

Edit: Medan jag skrev hann det komma en mass andra inlägg också, men det är ju bara bra!

Senast ändrad:
Tack!

Hej!

Tack allihopa!

När jag inte kan så mycket så är det skönt att få lite råd från andra som inte står i en butik. Det är ju klart att butikerna vill sälja.

Nu har jag bråttom, ska till jobbet. Loggar in i e.m.

Jag kan rekommendera A300 kitet, du spar ite pengar och resultatet är nästan det samma, lägg pengarna på en blixt Sonys 42a t.ex.

Men visst A350 är en mycket din kamera!

Systemkamror

Hej,
Alla kamerorna från de stora tillverkarna levererar mycket bra bilder.
Det är mer hur man tycker att kameran känns i hanen.

De två största Nikon och Canon har det största optikurvalet.
Det kan vara intressant om man tror att man vill spinna vidare.
De "mindre" märken är ju lite mer svårsålda om man skulle vilja byta märke /uppgradera sig. Prisraset är ju stort på alla märken men störst på de mindreaktörerna, Pentax, Samsung och Olympus.

Optiken och kringutrustningen är ju där de stora pengarna hamnar.

Min rekomendation. Köp Canon eller Nikon.
Modell , köp någon av de senare modellerna från resp. företag. Uppgradering av programvara och menyer gör ju att kameran blir mera lättjobbad.
Lycka till med fotograferandet.
Hälsningar
Stefan

Hehe, svårt att argumentera mot det ;)

Men kameravalet är till sist ett subjektiv ställningstagande. Jag värdesätter nog den större sökaren i A200 med än live wiev.

Det är som med motorer på bilar, inte säkert alls, att den största motorn ger dig bättre en bil, m.a.o. A200, (10Mp) har mycket bättre/större sökare än A300/A350 (14Mp), live-view funktionen är inget som ger bättre bilder, men en stor sökare gör fotograferingen bekvämare, eftersom jag alltid använder sökaren vid all fotografering.
Vinklingsbar LV-skärm är en säker källa till olyckor, lätt att den blir bruten, bäst att ha den dikt an mot kamerakroppen, - kamerakroppen på A300/A350 är något tjockare, på grund av LV-skärmen, än på A200, har du en originalväska för kamerahus+kitzoomen kan du ändå inte fälla ut LV-skärmen, hur stor användning har du då av LV-skärmen?

De "mindre" märken är ju lite mer svårsålda om man skulle vilja byta märke /uppgradera sig. Prisraset är ju stort på alla märken men störst på de mindreaktörerna, Pentax, Samsung och Olympus.

Har du något belägg för att det förhåller sig så?

Jag har haft 4 st Pentax dslr en Olympus och ett 15 tal objektiv vilka alla blivit sålda utan svårigheter. Det enda jag inte lyckats bli av med är ett Nikkor 24-85.

Nej, men hon kanske tycker är värt att bli det för någon hundring för att kunna ta del av alla bra artiklar?

Hur ska hon kunna veta att de är bra om hon inte kan läsa dom?

Jag är själv inte längre betalande medlem, och skulle kunna se en lättnad i ingångskameratrådarna om någon(*) skrev en kort artikel som innefattar de vanligaste svaren och som publiceras för allmän åtkomst. Jag inser att den artikel Jeppe skrivit avspeglar mycket mer än så, och kostar pengar att göra research för, men just de grundläggande svaren borde inte vara omöjligt att dela med sig gratis av.

Per.

*) Denne kan givetvis vara jag själv - jag har faktiskt gjort ett utkast - men jag har inget bra ställe att publicera på just nu.

Ramona,

Jag ar ingen expert men foljer en del av vad som skrivs om kameror. Det system du valjer kommer att folja dig lange. Digitala kameror aldras ganska snabbt och kommer att kannas gamla om nagra ar. Linserna har betydligt langre livslangd och de kommer du att kunna anvanda aven nar du uppgraderar i framtiden (om du valjer samma tillverkare). Darfor ar mitt rad att valja en av de tva stora, dvs. Canon eller Nikon.
Vissa (t.ex. www.kenrockwell.com) anser att Canon och Nikon valt olika strategi for sina proffskameror; Nikon ar mojligen battre pa faltet med ett mer lattanvant granssnitt, battre brusegenskaper nar solen inte skiner (hoga ISO-varden) och ett vassare smablixtsystem, medan Canon ger mer pixlar for pengarna , kanske lite battre farger och skarpa vilket ar betydelsefullt for stock- och modefotografi dar man har kontroll pa ljus.

Jag tycker Nikon D90 verkar vara den absolut mest prisvarda kameran just nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar